infotrucker.ro a testat în premieră noul Renault Master la Nisa
Drive-Test

Renault Master (2009)

Eficient în exploatare și mult mai fiabil

Constructorul francez Renault, este fara doar si poate unul dintre cei mai importanti jucatori din piata de comerciale de pana in 3.5 tone.

Istoria de 40 de ani a modelului Master ne arata o evolutie clara de la an la an, ce se reflecta direct in numarul de unitati vandute in toata Europa, in ultimii 12 ani, Renault fiind lider de piata pe acest segment.

Eficient în exploatare și mult mai fiabil

Astfel, pentru a-si consolida pozitia castigata in piata si totodata pentru a da un raspuns ferm concurentei, la inceputul lunii ianuarie 2010, Renault a lansat noul Master ce imparte aceeasi platforma tehnica cu Opel Movano (Vauxhall Movano – pentru piata din Marea Britanie).

Cu un design interior si exterior total schimbat, precum si noi tehnologii noul Renault Master aduce in atentia clientilor eficienta in exploatare, adica consum redus de combustibil si intervale prelungite de service printr-o evidenta crestere a fiabilitatii.

Si pentru a ne convinge de toate aceste imbunatatiri, Renault, ne-a invitat pe riviera franceza la o sesiune de drive-test intre Nisa si Frejus.

Desi, locatia aleasa, o zona a bogatilor Europei, a fost cat se poate de neobisnuita pentru un drive-test cu o comerciala usoara am inteles motiv pentru care s-a ales acest traseu.

Francezii au dorit cu orice pret sa demonstreze calitatile noului Master pe drum nu numai pe hartie.

Astfel, traseul a fost compus din sectiuni de autostrada, drumuri regionale, curbe stranse, portiuni de urcare si coborare fiind o zona deluroasa precum si stradute inguste din Nisa care au pus in evidenta performantele dinamice ale lui Master.

De la exterior spre interior
Singura legatura ramasa intre prezent si trecut o reprezinta numele, Master. In schimb… nimic altceva.

Producatorii de comerciale usoare si in principal cei francezi s-a aliniat la noile standarde de calitate cu ceva ani in urma atunci cand s-a constatat ca nu doar utilitatea conteaza ci si calitatea.

Aspectul exterior a fost complet redesenat. Astfel, prin supradimensionarea unor elemente, designerii au reusit sa creeze impresia de masivitate.

Aceasta este foarte bine redata de logo-ul marit de pe capota, grila radiatorului, montantii laterali precum si de noile blocuri optice de mari dimensiuni.

Noile linii de design adoptate, mult mai fluide fata de modelul anterior aduc un plus la capitolul dinamism cu rezultat imediat asupra consumului. Ideea de masivitate a fost redata si supradimensionarea manerelor usilor.

Parbrizul precum si geamurile laterale au dimensiuni marite fata de vechiul model fapt ce creste vizibilitatea.

Si daca tot am ajuns la capitolul vizibilitate, trebuie spus ca blocurile optice aduc si ele un plus prin sistemul de iluminare fixa la viraje.

Partea din spate este pusa in evidenta de noile blocurile optice, de forma asimetrica a geamurilor usilor precum si de lampa de ceata triunghiulara.

Colega, si daca ti-a prezentat principalele schimbari la exterior trebuie sa-ti povestesc si de noul interior al lui Master. De cum am urcat in Master am ramas surprins de spatiul imens, ergonomia si functionalitatea lui.

Nu este doar o lauda gratuita ci chiar asa este.

Renault impreuna cu cei de la Opel au facut studii pe clienti astfel ca au descoperit principalele neajunsuri in exploatare.

Astfel, cabina a fost marita cu aproximativ 6 cm si a fost studiata in cel mai mic detaliu pentru a fructifica cat mai bine spatiul interior.

S-au urmarit accesabilitatea acestora si maximizarea volumelor disponibile pe plansa bord, panourile usilor, intre si sub scaune precum si deasupra parbrizului.

Printre inovatiile aduse interiorului amintesc de masa rotativa obtinuta prin rabatarea scaunului central. Aceasta poate fi folosita atat pentru utilizarea laptopului cat si pentru masa de pranz.

Pozitia de condus este relaxanta fiind cea mai buna din clasa sa. Scaunele au fost mult imbunatatite fata de vechea generatie.

Pe langa varianta standard cu bancheta in partea dreapta, optional se pot comanda si scaune individuale cu suspensie pneumatica ce pot suporta pana la 130 kg.

Volanul este reglabil pe inaltime si inglobeaza cateva functii mutate de pe consola centrala cum ar fi comanda de volum radio/navigatie.

Sistemul de navigatie cu giroscop a fost mutat de pe consola centrala langa oglinda retrovizoare de mijloc. Din punct de vedere al pozitionarii GPS-ului parerile sunt impartite, eu unul sustin ca este locul potrivit.

Locul lasat liber de acesta fiind folosit pentru tahograful digital la variantele de peste 3.5 tone.

Sistemul de navigatie folosit este Tom Tom, este unul din cele mai performante daca nu cumva cel mai performant. Acesta a fost conceput special, fiind regasit atat pe Renault Master cat si pe Opel Movano.

Motorizare echilibrata, dinamica buna
Daca vechea varianta era echipata cu 2,5 litri (G9U), noul model este echipat cu un propusor de 2.3 litri dCi (M9T) derivat din cel de 2 litri dCi (M9R) regasit pe gama de turisme a constructorului francez.

Desi mai mic cu 200 cmc, propulsorul dezvolta cu aproximativ 30 Nm mai mult fata de cel din trecut si trei valori de putere: 100 CP, 125 CP si 150 CP. Trebuie sa precizez ca este singurul propulsor disponibil momentan.

Dispunerea motorului este transversala pentru versiunea cu tractiune fata si longitudinala pentru versiunea cu tractiune spate, lucru logic de altfel.

Versiunea cu tractiune spate are axul cardanic format din doua sau trei segmente in functie de lungimea ampatament. Din punct de vedere al performantelor dinamice, motorul are reprize bune lucru dovedit pe serpentinele ce leaga Nisa de Frejus.

Momentan, Master este disponibil doar cu cutie manuala cu cinci sau sase rapoarte insa pe viitor e luata in calcul o cutie robotizata atat pentru varianta cu tractiune fata (FWD) cat si cea cu tractiune spate (RWD).

Zgomotul produs de propulsor este scazut la turatii joase, insa dupa 2.500 rpm acesta este mai accentuat. Din punct de vedere a zgomotului, precizez ca versiunea cu tractiune fata este mai silentioasa per total lucru normal deoarece aceasta nu are multe piese in miscare (ax cardanic).

Din punct de vedere dinamic, Master se comporta mai mult decat bine.

Directia este precisa iar stabilitatea in curbe la viteze marite foarte buna gratie sistemelor masinii.

Franarea la fel ca in cazul lui Movano este excelenta, sistemul de franare fiind imbunatatit astfel incat poti oprii in siguranta de la viteze mari chiar si incarcat.

Siguranta este garantata de ABS si ESP precum si airbag-ul pentru sofer. Optional se poate comanda airbag-uri pentru pasageri precum si pentru impactul lateral.

Costuri si configuratii
Noul Renault Master poate configurat in 350 de versiuni si zece capacitati utile de la 8 mc la 17 mc prin combinarea celor trei ampatamente, trei inaltimi disponibile, patru lungimi, doua tipuri de tractiune precum si cele patru greutati maxime admise 2,8 t, 3,3 t, 3,5 t si 4,5 t pentru varianta cu roti duble spate.

Mutarea rotii de rezerva sub autovehicul a facut posibila obtinerea unui acces mai bun la spatiul cargo.

Fara doar si poate este unul din cele mai versatile modele de pe piata. Din punct de vedere al costurilor acestea sunt mai scazute conform oficialilor companiei cu 40% fata de vechiul model.

Aceasta scadere a fost posibila datorita maririi intervalului de service de la 30.000 km la 40.000 km, de folosire a unui lichid nou de racire ce trebuie schimbat la 160.000 km in loc de 120.000 km.

Noul Renault Master este deja prezent pe cateva piete din europa de vest, in Romania urmand sa fie lansat in luna iunie.

Follow #infotrucker