TesteUtilitare ușoare

infotrucker a testat Renault Trafic dCi 115

Modelul Trafic si-a inceput istoria în secolul trecut, mai exact in 1981 ca predecessor a lui Renault Estafette.

În cei peste 30 de ani de prezenţă pe piaţă, modelul a suferit doua schimbari majore si cateva mici cosmetizari iar in momentul de fata se poate spune ca si-a atins maturitatea si fie vorba intre noi e cazul ca o a 3-a generatie total schimbata sa-si faca aparitia. Concurenta deja a facut pasi importanti in acest sens.

infotrucker a testat Renault Trafic dCi 115

Nu am să încep o povestire lunga si plictisitoare despre istoria comercialelor Renault, nu este cazul si nu asta e scopul, însă cu siguranţă sunt mulţi cei ce au observat schimbare de stil in ceea ce priveste vehiculelor comerciale produse de constructorul francez. Astfel, sar peste anii formelor patrate si deloc prietenoase şi ma opresc la modelele fabricate dupa 2001. Faptul că Renault a început să investească enorm în design la nivel de companie se vede clar pe toate modelele sale din toate gamele de la generație la generație şi evident că nu putea scăpa de acest trend nici Trafic. Deşi s-a mers pe aceeaşi formă ce l-a făcut celebru, presa de specialitate si clientii de-o potriva, au fost încântati de noua linie de design adoptată in 2001, lucru ce a culminat cu adjudecarea titlul de International Van Of The Year 2002. În 2006, Renault a considerat că este timpul unei împrospătări din punct de vedere estetic şi a realizat un mic facelift exterior. În 2009, odată cu lansarea noului Master pe piață, Trafic a trecut printr-un nou proces de cosmetizare, atât exterioră cât mai ales interioară, model pe care de altfel, l-am si testat.

Improspatarea vechiului in nou… dar nu prea
La o privire in fuga, noul Trafic este vechiul Trafic, mai ales pentru un privitor mai putin avizat sau mai putin interesat. Totuși, se pot indentifica câteva schimbări subtile la partea frontală, precum grila radiatorului, bara și blocurile optice. Daca la partea exterioara nu prea s-a umblat fata de generatia anterioara, la interiorul si in mod special bordul este complet redesenat si inglobeaza acum toate instrumentele si comenzile. Dar să le luam pe rând.

Şoferul se bucură de aceeasi ergonomie ca si la varianta anilor 2001, toate instrumentele şi comenzile fiind la îndemână. Desi vorbim de ultima varianta Renault n-a reusit sa imbunatateasca poziţia la volan care pe distante mai lungi, devine usor obositoare din doua motive: scaunul soferului si doi coloana de directie care se modifica doar pe adancime si destul de putin.

Consola centrala n-are nimic nou fata de varianta din 2006 si este una clasica Renault, cunoscatorii brand-ului stiu la ce ma refer. Aceasta inglobeaza sistemul audio, navigaţia, sistemul de climatizare precum şi sistemul de închidere a uşilor. Spatiul destinat pasagerilor, in varianta testata, era echipat cu doua randuri de banchete (de cate 3 locuri fiecare) ce mi-au adus aminte de bancutele pe care am copilarit prin cartier deoarece sunt comode pana la un punct. In plus, in aceasta varianta de echipare Trafic era echipat cu sistem de climatizare separat pentru pasagerii spate, un rasfat care se afla in lista de optionale. Consider ca Renault Trafic varianta 2012 este la fel de simplu ca varianta 2001 cu amendamentul asa cum am spus ca partea superioara a bordului este modificata iar materialele folosite imbunatatite. Din punct de vedere al spatiilor de depozitare, Renault Trafic este zgarcit cu cei 8 pasageri pe care-i poate duce comparativ, de exemplu, cu Renault Espace in care ai mult mai multe optiuni si nu este un autovehicul comercial sau cu noul Master. Exista multe zone neexploatate desi din punct de vedere tehnic se putea mai ales ca in 2009, momentul lansarii acestei variante, Renault si Opel au lucrat foarte mult la ergonomie si spatii pentru noul Master. Chiar si in aceste conditii, ca sofer si pasager fata, gasesti locul pentru depozitarea unei sticle de apa, a documentelor sau a obiectelor mici precum un telefon, suport de acte, etc.

Per total, interiorul este conform pretului platit insa mult mai slab din punct de vedere al materialelor folosite si a finisajelor chiar si intr-o configuratie superioara cu al unui Citroen Jumpy, competitor direct de pe acest segment.

Motor si dinamica
Asa cum suma viciilor trebuie sa fie tot timpul egala, asa si Renault Trafic compenseaza minusurile cu plusuri precum: motorizarea, suspensia, consum si chiar transmisia. Modelul testat era echipat cu un propulsor diesel de 2.0 litri (tip M9R) Euro 5, ce dezolta 115 CP si 290 Nm de la 1.600 rpm fiind cuplat la o cutie manuala cu 6 trepte. Despre acest 2.0 dCi am numai cuvinte de lauda el fiind introdus in oferta Renault odata cu lansarea modelului Renault Laguna III. Este un motor economic, cu un consum mixt de 8 L/100 km in conditiile in care Renault Trafic cantareste aproape 2 tone, silentios, chiar daca are distributie pe lant (avantaj din punct de vedere al costurilor de intretinere) si nu in ultimul rand satisfacator din punct de vedere al performantelor sale. Din pacate, acest tip de motor este si singurul din oferta pentru Renault Trafic. Avand in vedere ca testul a fost efetuat fara pasageri, n-am avut cum sa observ comportamentul sau dinamic la incarcare maxima. Insa, chiar si in aceste conditii drumurile strabatute in timpul testului au scos in evidenta faptul ca te poti baza pe mecanica lui Trafic. Cele 6 trepte ale cutiei sunt oarecum inghesuite (datorita timoneriei), astfel ca, exista riscul de a rata treapta la schimbare. Primele 4 trepte ale cutiei sunt ceva mai scurte, pentru ati oferi cuplul la o turatie cat mai joasa si astfel un consum cat mai scazut.

Treptele 5 si 6 sunt mai lungi, fapt ce permite motorului să funcţioneze intr-o plaja de turatie scăzuta, lucru ce favorizeaza un consum scazut de combustibil şi un nivel de zgomot redus ceea ce ridica confortul interior. Legat de zgomot, rulmentul de presiune la modelul testat scotea sunete la apasarea ambreajului, fapt ce indica o uzura accentuata in conditiile in care masina avea aproximativ 8.000 de km rulati. Indiferent de modul de exploatare, consider ca nu este normal ca un element al ambreajului sa cedeze. Daca am ajuns la partea de confort trebuie spus ca, suspensia lui Renault Trafic este oarecum rigida si afecteaza confortul (socurile se resimt ceva mai tare si mai accentuat pe puntea spate) insa a crescut stabilitatea si a imbunatatit franarea. Dupa cum am spus mai sus, consumul stă permanent sub nivelul de 10 litri/100 km (aproximativ 8 l/100 km extraurban). In urban consumul creste si poate ajunge si la 11 litri/100 km. Cei 90 de litri ai rezervorul iti permit pargurgerea in regim de consus legal, a 1.000 de kilometri ceea ce este excelent avand in vedere costul ridicat al combustibilului.

La ce se pretează în utilizare
În primul rând trebuie ţinut cont de faptul că are 8 locuri, configuraţii multiple şi suficiente sisteme. Acest automobil indiferent de natura echiparii poate deservii cu succes o firmă de shuttle, un hotel sau chiar o companie de turism.  La fel de bine poate fi folosit si pentru servicii speciale precum Politie de Frontiera, Politie Rutiera, Pompieri, etc. Chiar daca sufera la capitolul finisaje interioare, Renault Trafic puncteaza la capitolul costuri de intretinere si este o varinata de luat in calcul pentru o companie care se afla la inceput de drum sau care nu si-a propus sa cheltuiasca sume uriase pe achizitie de vehicule noi.

Argumentele lui Renault Trafic sunt: un pret mediu de 27.000 euro cu TVA, costurile scazute de intretinere, sistemul de finantare si nu in ultimul rand serviciile post-vanzare.

Urmărește #infotrucker pe Facebook, Instagram, Twitter, YouTube

 

Din aceeași categorie...

Back to top button