Știri

Interviu cu Kristofer Hansen, șeful departamentului de design Scania

Kristofer Hansen, șeful departamentului de design Scania, ne-a acordat un interviu în exclusivitate, în care ne-a vorbit despre design-ul noii generații de camioane a producătorului suedez.

Curioși să aflăm cât mai multe despre controversatul limbaj de design adoptat de Scania pe noua sa generație de camioane, ne-am îndreptat atenția către Kristofer Hansen, șeful departamentului de design al constructorului suedez, omul pe umerii căruia stă această revoluție în ceea ce privește noua înfățișare a camioanelor suedeze.

Este binecunoscut faptul că, de-a lungul istorie sale, Scania a reuști să-și câștige un segment de clienți speciali, care apreciau pe lângă forța brută a motoarelor V8 și sunetul lor inconfundabil, imaginea aceea agresivă, de “bad boy”, care treptat i-au adus supranumele de “King of the Road”.

După mai bine de 10 ani în care producătorul suedez a venit cu mici retușuri în ceea ce privește design-ul, în 2016, compania din Södertälje a lansat o nouă generație de camioane, total diferită și cu un ADN rescris.

Eh, despre schimbarea asta dramatică și ADN-ul #NextGenScania am povestit cu Kristofer Hansen în cadrul interviului de mai jos, lung, dar deloc plictisitor.

Camioanele Scania s-au făcut cunoscute prin agresivitatea design-ului lor exterior. De ce ați ales să schimbați atât de dramatic limbajul de design pentru noua generație de camioane?
Iubesc această întrebare! Mai ales de când am primit foarte multe opinii diferite despre faptul că noul design este ba prea agresiv, ba prea puțin agresiv, prea multe sau prea puține modificări față de design-ul Scania, sau chiar întrebarea pusă de voi, „de ce am schimbat atât de dramatic design-ul?„.

Strategia a fost stabilită și dezvoltată în concepte și proiecte de pre-dezvoltare, pe care le-am făcut la început. Ar existat vreun motiv de a schimba puternic ADN-ul de succes al Scania cu această nouă generație de camion sau ar trebui să ne bazăm pe moștenirea puternică și limbajul vizual pe care l-am construit timp de atâția ani și să eficientizăm întreaga identitate a mărcii Scania? Această ultimă direcție este ceea ce găsești în noul design al camioanelor Scania. Iar, dacă experiența aceasta este o „atât de dramatic schimbare” sau nu, am să las evaluarea deschisă celor care observă, însă sunt foarte sigur că noul desgin este foarte mult unul Scania.

Noul design este diferit, foarte nou și controversat. La ce anume v-ați gândit atunci când ați început munca la noul Scania. Care a fost ideea principală și, mai important, care a fost inspirația?
Am făcut multe concepte cu tot felul de direcții ADN, și am canalizat totul pentru o direcție de dezvoltare, împreună cu top managementul companiei și consiliul executiv. Am început să lucrăm la design având în minte trei cuvinte: atletic, curajos și recunoscut. Pentru că atletic a fost unul din cuvintele cheie, am încercat să nu facem acest nou camion gras și lipsit de tact, ci mai mult ca un cal de curse, subțire și voinic, ai cărui mușchi și forme, urmăresc scopul precis pentru care au fost dezvoltați.

Noul design este un nou start pentru “Grifon”. Care sunt așteptările Scania de la clienți și șoferi? Mulți dintre ei sunt destul, hai să spunem, dezamăgiți de acest design non-agresiv.
Foarte mulți iubesc cu adevărat nou design! Atunci când am mers la întâlnirile cu clienții, prezentând noul camion, am avut o experiență extrem de pozitivă printre aceștia – simțind și văzând camion real – chiar dacă unii au fost puțin ezitanți la început. Uitându-te doar la pozele de pe Facebook, poate fi ușor derutant și s-ar putea să să-ți creeze o impresie greșită.

Una din cele mai importante experiențe ale mele, este că, atunci când ceva este foarte ușor de iubit, și merge pozitiv într-un timp scurt în mod direct în mintea noastră, te plictisește, și dorești ceva nou, după o perioadă scurtă de timp.

VEZI ȘI: Uzina Mercedes-Benz din Vitoria a produs V-Class-ul cu numărul 100.000

Același lucru este și cu produsele, ca și cu oameni. Atunci când acestea sunt un pic mai complexe și pline de substanță, ar putea dura ceva mai mult timp pentru a simți dragostea adevărată și de durată pentru ele, în comparație cu ceva ce iubești din prima secundă cu ușurință gândindu-te că este fantastic, dar după le vei găsi superficiale, plictisitore și rele.

Care sunt cele mai puternice puncte ale exteriorului noului Scania?
Cred că majoritatea răspunsurilor le-am dat la întrebarea numărul doi, însă, încercăm într-adevăr să îmbunătăți această „tragere sentimentală forțată” cu, spre exemplu, linia de taiere dintre partea laterală spate a cabinei camionului și deflectorul de aer lateral.

Această linie nu merge direct în jos, spre pâmânt, așa cum este în standard, ci face o curbură unică în partea de jos, unindu-se cu blocul optic față, lucru care face camionul să arate forță pe șosea.

Cum ai descrie într-un singur cuvânt exteriorul noului Scania?
Putere maiestuoasă!

Conform informațiilor oficiale, noul design este mult mai aerodinamic decât cel precedent? Care sunt diferențele în cifre ale coeficientului aerodinamic?
Este foarte greu să punem jos niște cifre concrete, deoarece acestea depind foarte mult de specificațiile fiecărui camion în parte. Așadar, în funcție de configurația pe care o alege un client, se obțin rezultate diferite. Noi spunem că, în general, am reușit o medie de economie de combustibil de aproximativ 2%, care provine direct din dezvoltarea foarte serioasă a aerodinamicii. Iar asta e destul de mult!

Câte nuanțe de vopsea sunt disponibile? Care este numele culorii de lansare și de ce ați ales-o pe aceasta?
Fiction Blue și Urban Grey sunt denumirile celor două culori de lansare. Ideea este că aceste culorile trebui să comunice viitorul afacerii de transport ca fiind un serviciu isteț, inteligent și eficient, respectiv pozitiv și bine integrat în societatea noastră. Paleta generală de culori este foarte mare, și poate să difere din când în când, de la o piață la alta, așa că nu vă pot da un număr.

VEZI ȘI: De acum, poţi comanda sistemul Active Brake Assist 4 pentru Actros

Acest nou design are vreo legătură cu noua strategie de Volkswagen Group?
Am avut gata tot conceptul și direcțiile de design înainte ca Volkswagen să devină parte activă. Întâmplarea face că acesta s-a legat de la început foarte bine cu noua strategie Volkswagen. În ceea ce privește departamentul de proiectare, acesta a primit un sprijin foarte frumos și pozitiv în păstrarea calității superioare a design-ului.

Ne poți spune dacă noua cabină Scania va fi folosită în cadrul Grupului Volkswagen pe alte piețe?
Nu, această cabină va fi folosită exclusiv de Scania.

Trebuie să spunem că interiorul noului Scania este genial. Are foarte multe elemente din automobilele premium ale Grupului Volkswagen. Care sunt principalele patru puncte forte care descriu mai bine design-ul interior?
Așa cum am mai spus, foarte multe din elementele de design atât exterior cât și interior au fost stabilite înainte ca Volkswagen să devină parte activă, dar, desigur, aceștia ne-au susținut și ne-au lăsat să sporim nivelul de calitate al ornamentelor și interiorului.

Un singur punct important este cuvântul cheie general pentru interior, iar acesta este Putere Agilă. Profilul interior este proiectat în forma de aripă, oferind mai degrabă o expresie dinamică agilă decât un bloc rigid de beton… Dinamic, desigur, dar, de asemenea, potrivit perfect pentru o funcționalitate ușoară și rapidă, astfel că, atunci când te aflii în spatele volanului, vei simți că ai controlul deplin aspura vehiculului.

Până acum, clienții care cumpărau Scania alegeau și cu inima, nu numai cu mintea. Cum crezi că se va întâmpla cu noul Scania?
Responsabilitatea mea este de a gestiona conexiunea clienților noștri la Scania, atunci când este vorba de design-ul de produs și expresia mărcii! Iar acesta lucru a fost atât obiectivul meu cât și al nostru, de a ajunge la inima clienților noștri.

Iar prin reacțiile pe care le-am experimentat la întâlnirea cu clienții noștri (și noii clienți), cred că le-am atins într-adevăr inimile. La unele dintre prezentări, atunci când design-ul le-a atins inimile, oamenii n-au mai putut să-și stăpânească lacrimile și au început să plângă. Iar asta este chiar mai mult decât mă așteptam!

În final, își adresăm o întrebare la care așteptăm un răspuns sincer. Crezi că ar fi putut fi mai bun designul noul Scania?
Din moment ce sunt, cu tot respectul, responsabil pentru design-ul noului camion, atât la interior cât și la exterior, cred că acest lucru va avea un efect foarte pozitiv asupra vânzărilor Scania. Însă, design-ul este doar o parte a procesului de vânzare/cumpărare a unui camion.

Însă, Scania nu vinde doar un vehicul, ci un nou serviciu, am putea spune. Camionul este o parte a unui sistem de transport întreg.

Dar, oricum, eu cred că modelul pe care îl avem deja pe piață, este foarte bun și frumos, desigur, din moment ce eu sunt responsabil chiar și pentru acel stil, formă și expresia pe care aceasta o are.

Noi am luat această, acum destul de veche, caroserie (Body in White) pe cât posibil mai din urmă cu câțiva ani, cu o identitate frontală superatractivă și un interior expresiv și funcțional. Dar, totuși, lucrurile îmbătrânesc, și dacă tu, atunci când creezi noi produse, nu contești vechile valori sau stiluri, consider că vei muri în curând.

Deci, în acest sens, am făcut un pas important în reînnoirea ADN-ul de design Scania pe o nouă caroserie, care, acum, este mult mai modernă și futuristă, și, de asemenea, foarte expresivă, dar poate într-un mod puțin diferit decât înainte, sunt norocos s-o spun.

Un stil care se va potrivi perfect cu noua direcție a industriei de transport, mult mai inteligentă și mai eficientă!

Urmărește #infotrucker pe:
FacebookInstagramTwitterYouTube

 

Din aceeași categorie...

Back to top button