Știri

IRU: Noile standarde de emisii CO2 stabilesc obiective nerealiste pentru transportul rutier

IRU și UNTRR consideră că noile standarde de emisii CO2 pentru autovehicule grele stabilesc obiective nerealiste pentru 2030, 2035 și 2040.

Consiliul a ajuns la o decizie finală privind noile reglementări referitoare la limitele de emisii de CO2 pentru autovehiculele de mare tonaj, actualizând și întărind astfel legislația în vigoare a Uniunii Europene. Aceste norme actualizate vor contribui la o diminuare suplimentară a emisiilor de CO2 din domeniul transporturilor rutiere și vor stabili ținte noi pentru anii 2030, 2035 și 2040.

Banner Infotrucker utilizare DBE 600 x 150

Potrivit IRU și UNTRR, noile obiective de reducere a emisiilor CO2 adoptate de Consiliul UE stabilesc obiective nerealiste de implementare pentru producătorii de vehicule, având în vedere limitările economice și de infrastructură actuale. Acest lucru va restrânge gama de tehnologii pentru vehicule disponibile pentru operatorii de transport în viitor.

Deși la nivel european acordul cu privire la noile standarde de emisii de CO2 pentru vehiculele grele pare să fie încheiat, pentru industria transporturilor rutiere procesul abia începe. În ceea ce privește infrastructura necesară pentru implementarea pe scară largă a vehiculelor grele cu emisii zero, suntem doar la început. Din perspectiva conștientizării și a disponibilității clienților sectorului transporturilor rutiere de a împărți costul ridicat al tranziției, munca abia a început, scrie UNTRR.

UE și-a stabilit deja un obiectiv foarte ambițios pentru 2030, dar Comisia ar trebui să înceapă în curând o analiză adecvată pentru a prognoza realist ce poate realiza economia UE până în 2030, legislatorii au fost idealiști până acum și trebuie analizat ce poate realiza economia UE în realitate.

Noi obiective de reducere a emisiilor

Noile norme mențin obiectivul actual pentru 2025, care înseamnă o reducere cu 15% a emisiilor pentru camioanele grele cu o greutate de peste 16 tone. În concordanță cu obiectivele climatice ale UE pentru 2030 și ulterior, regulamentul mai stabilește și următoarele obiective noi:

  • o reducere a emisiilor cu 45% începând cu 2030 (creștere de la 30%);
  • o reducere a emisiilor cu 65% începând cu 2035;
  • o reducere a emisiilor cu 90% începând cu 2040.

Aceste obiective se vor aplica camioanelor medii, camioanelor grele cu o greutate de peste 7,5 t, autocarelor și autobuzelor, precum și vehiculelor de uz specific corespunzătoare începând cu 2035.

De asemenea, normele actualizate aduc inovații în materie de semiremorci electrice. Mai exact, modificările în regulamentele de omologare de tip includ acum definiții pentru semiremorci electrice (eTrailere), îmbunătățind standardele vehiculelor pentru a se alinia la tehnologiile moderne. În aprilie, Parlamentul European a recunoscut semiremorcile electrice ca fiind vehicule cu zero emisii.

Implicații pentru industrie

IRU recunoaște rolul standardelor revizuite privind emisiile de CO2 în orientarea sectorului către o mai mare sustenabilitate. Cu toate acestea, subliniază necesitatea de a aborda provocările practice, cum ar fi capacitatea rețelei, disponibilitatea infrastructurii de realimentare și de reîncărcare, precum și nevoia de stimulente pentru adoptarea camioanelor și autobuzelor cu emisii zero.

Vehiculele cu emisii zero nu trebuie să compromită capacitatea de încărcare. În plus, ar trebui să se ia în considerare pe deplin rolul de decarbonizare și beneficiile combustibililor cu emisii neutre de carbon.

Legea prevede că, în termen de un an de la punerea în aplicare a legii, va fi evaluată o nouă metodologie pentru vehiculele grele care funcționează exclusiv cu combustibili cu emisii neutre de CO2. Susținem pe deplin acest lucru. Sectorul nostru dinamic și rezilient are nevoie de opțiuni pentru o mare varietate de operațiuni diferite. Economia noastră nu își poate permite să ignore orice tehnologie care poate atinge obiectivele de decarbonizare. Așadar, de ce să adoptăm o poziție dogmatică împotriva combustibililor curați?, spune Raluca Marian, director de lobby al IRU la UE.

Etapele următoare

Potrivit Consiliului European, regulamentul urmează să fie semnat și publicat în Jurnalul Oficial al UE. El va intra în vigoare la 20 de zile după publicare. Eficacitatea și impactul regulamentului modificat vor fi examinate de Comisie în 2027.

Printre altele, Comisia va trebui să evalueze și posibilitatea de a elabora o metodologie comună pentru evaluarea și raportarea emisiilor de CO2 generate pe durata întregului ciclu de viață de vehiculele grele noi.

Din aceeași categorie...

Back to top button