LegislatieTop News

IRU: Revizuirea Directivei UE privind permisele de conducere ignoră șoferii de autobuze și autocare

Revizuirea Directivei UE privind permisele de conducere ajută la reducerea deficitului de șoferi de camion, dar ignoră autobuzele și autocarele.

Comisia Europeană a publicat propunerea sa de revizuire a Directivei UE privind permisele de conducere. Sectorul a așteptat cu nerăbdare soluții concrete pentru una dintre cele mai mari amenințări la adresa operațiunilor de transport rutier.

Banner Infotrucker utilizare DBE 600 x 150

Propunerea CE are multe aspecte promițătoare care pot rezolva problema deficitului critic de șoferi profesioniști în sectorul transportului de mărfuri. Însă, în ceea ce privește mobilitatea pasagerilor, aceasta ignoră șoferii de autobuze și autocare.

Raportul IRU privind deficitul de șoferi din 2022 a arătat că în Europa lipsesc aproximativ 600 000 de șoferi și a prognozat că, având în vedere tendințele actuale, acest număr va ajunge la aproape 2 milioane până în 2026. Creșterea prognozată se datorează îmbătrânirii populației de șoferi, la care se adaugă o pondere scăzută a șoferilor tineri.

În întreaga UE, doar 6% dintre șoferii profesioniști au mai puțin de 25 de ani.

Vârsta minimă

Propunerea CE oferă posibilitatea de a elimina unul dintre principalele obstacole în calea intrării tinerilor în această profesie: diferența dintre vârsta la care termină școala și cea la care pot deveni șoferi profesioniști. Aceasta a clarificat fără niciun dubiu faptul că vârsta minimă de conducere pentru șoferii de camion este de 18 ani. Un pas pozitiv major, solicitat de mult timp de industria transporturilor rutiere.

Comisia a recomandat, de asemenea, să se permită tinerilor de 17 ani să înceapă formarea prin însoțirea de către șoferi experimentați și prin ucenicie.

“Salutăm propunerea Comisiei Europene de a oferi tinerilor șansa de a deveni șoferi de camion. Acest lucru va contribui în mare măsură la reducerea “decalajului dintre școală și șoferi”, spune Raluca Marian, director de politici UE al IRU.

Un astfel de amendament nu este inclus pentru șoferii de autocare și autobuze.

Dacă pentru transportul rutier de marfă, revizuirea Directivei UE privind permisele de conducere are multe aspecte promițătoare pentru sectorul de transport public de pasageri aceasta “este foarte deficitară”, potrivit directorului de politici UE al IRU.

VEZI ȘI: ACEA și IRU cer obiective ambițioase pentru infrastructura de încărcare și realimentare

Propunerea nu reușește să stabilească 18 ani ca vârstă minimă de conducere fără echivoc pentru serviciile de transport cu autobuzul și autocarul. “În consecință, nu a luat nicio măsură pentru a aborda problemele tot mai grave legate de lipsa de șoferi, care împiedică mobilitatea colectivă a cetățenilor UE”, mai spune Marian.

Șoferi din țări terțe

IRU apreciază pozitiv deschiderea Comisiei Europene față de apelul sectorului de a lărgi bazinul de șoferi prin facilitarea accesului șoferilor din țări terțe la profesia de șofer în UE, ceea ce ar aduce o extindere necesară a bazei de șoferi din UE.

“Propunerea deschide o nouă cale pentru armonizarea cerințelor privind recunoașterea permiselor de conducere din afara UE. Deși lista țărilor și condițiile concrete trebuie stabilite în continuare pe baza unor criterii solide de siguranță, vedem deja un pas pozitiv în facilitarea accesului cetățenilor din țări terțe la statutul de șofer profesionist în UE și în completarea rezervei de talente din UE”, a declarat Raluca Marian.

Din aceeași categorie...

Back to top button