In FocusTop News

IRU: UE propune un stimulent pentru o Eurovinietă „acidă”

Propunerea CE ca remorcile eficiente să plătească taxe de drum mai mici, poate fi un stimulent pentru industrie doar dacă statele membre UE sunt obligate să o aplice de la aceeași dată cu variația ratei CO2 pentru autovehicule.

Statele membre cu taxe de utilizare a drumurilor trebuie să transpună noile norme ale Directivei Eurovinieta, care au fost publicate în 2022, până la 25 martie 2024. Sistemul actual permite statelor membre să își bazeze ratele de taxare a infrastructurii în funcție de clasa Euro a autovehiculelor. Din martie 2024, va deveni obligatorie o variație a tarifelor bazată pe performanța în materie de CO2.

Comisia Europeană speră să stimuleze adoptarea pe piață a unor remorci și semiremorci mai eficiente din punct de vedere energetic prin adăugarea acestora la variația tarifară privind emisiile de CO2, însă statele membre vor trebui să o aplice doar începând cu 1 iulie 2030.

Potrivit IRU, industria transporturilor rutiere avea așteptări mai mari de la această propunere.

„IRU poate saluta o astfel de extindere a Directivei Eurovinieta doar dacă statele membre sunt obligate să o aplice începând cu aceeași dată ca și sistemul pentru autovehicule. Combinațiile de vehicule ar putea ajunge într-o categorie de taxare mai favorabilă, în virtutea eficienței energetice a remorcii, ceea ce ar putea arunca un colac de salvare pentru vehiculele care ar putea fi declasate prin introducerea variației ratei CO2. Obligația de a o aplica nu poate aștepta până la 1 iulie 2030”, spune Raluca Marian, director de politici UE al IRU.

VEZI ȘI: Comisia Europeană propune taxe de drum mai mici pentru remorcile eficiente

IRU face apel la legiuitori să se asigure că această propunere devine un stimulent pozitiv real pentru operatorii de transport. Ea trebuie să fie un instrument care să permită combinațiilor de vehicule să se încadreze într-o clasă de taxare mai favorabilă începând cu aceeași dată cu aplicarea variației tarifelor de CO2 pentru autovehicule.

Cadrul actual al Directivei Eurovinietei riscă deja să crească în mod serios taxele de utilizare și costurile externe pentru vehiculele grele de marfă, după cum se vede în proiectul de planuri de punere în aplicare al guvernului german, unde taxele aproape că se vor dubla, fără a se ține cont de sistemul propus în prezent.

Acest lucru este inacceptabil, spune IRU. Modificarea Directivei Eurovinietei din 2022 prevede în mod clar că introducerea taxelor legate de CO2 nu ar trebui să fie percepută pentru a profita.

„În plus, schema de variație a tarifelor pentru CO2 este deja foarte complexă de implementat, iar adăugarea remorcilor și semiremorcilor ar putea să o facă și mai complicată”, subliniază Raluca Marian.

Modificările propuse ar putea fi, de asemenea, împovărătoare din punct de vedere administrativ pentru șoferi și operatori. Legiuitorii vor trebui să găsească soluții pentru a minimiza sarcina administrativă legată de înregistrarea repetitivă a combinațiilor de vehicule la furnizorii de taxe de drum.

În cele din urmă, combinația dintre modificările aduse în 2022 la Directiva Eurovinietei, combinate cu noua propunere, ar putea însemna că multe vehicule Euro VI, considerate în prezent cea mai curată tehnologie din Eurovinieta, vor ajunge în 2024 în categorii mult mai puțin favorabile. Legiuitorii nu ar trebui să permită ca acest lucru să se întâmple.

Propunerea Comisiei se află acum la Consiliu și la Parlamentul European. În cazul în care acestea nu vor adopta textul la prima sau a doua lectură, va fi convocată o conciliere pentru a elabora un nou text.

Din aceeași categorie...

Back to top button