IRU vrea ca permisul de camion să poată fi obținut de la vârsta de 18 ani

IRU vrea ca permisul de camion să poată fi obținut de la vârsta de 18 ani
IRU consideră că un răspuns la deficitul de șoferi profesioniști ar fi acela de a li se permite tinerilor să poată obține permisul de camion la vârsta de 18 ani.

În ciuda perioadei mai dificile prin care trece în prezent sectorul transportului rutier de mărfuri, deficitul șoferilor de camion, generat în mare parte de o creștere a flotelor de camioane, este în continuare o problemă pentru această industrie.

IRU vrea ca permisul de camion să poată fi obținut de la vârsta de 18 ani

IRU consideră că una dintre soluții ar fi ca tinerilor să li se permită să poată obține permisul de camion de la vârsta de 18 ani.

„Credem că 18 ani ar trebui să fie vârsta minimă, implementată la nivelul întregii UE, pentru toți șoferii profesioniști din traficul național și internațional”, a spus Raluca Marian, delegat general al IRU la UE, în cadrul unui webinar pe teme din industria de transport rutier de mărfuri.

Conform legislației actuale, în cele mai multe țări din Uniunea Europeană vârsta minimă pentru a putea obține permisul de camion este de 21 de ani. În Spania și Franța acest lucru este posibil doar de la vârsta de 24 de ani. IRU solicita ca vârsta minimă să fie 18 ani și asta la nivelul întregii Uniuni Europene.

Comisia Europeană și-a arătat interesul pentru aprobarea unei astfel de prevederi.

„Putem avea multă încredere în tineri, dar în același timp trebuie să evaluăm și riscurile care pot apărea. Școlarizarea este extrem de important”, spune Fotini Ioannidou, reprezentant al direcției de transport din cadrul Comisiei UE, care a mai anunțat că vor începe consultări publice pe această temă, iar o propunere legislativă este prevăzută pentru jumătatea anului 2022.

Raluca Marian a rugat Comisia să înceapă cât mai repede aceste demersuri pentru că până în 2022 este mult prea mult. Ea a motivat prin faptul că în Europa un sfert din locurile de muncă pentru șoferii de camion sunt neocupate din lipsă de personal, iar șomajul în rândul tinerilor este de 16%, în unele țări din UE chiar mai mare.

VEZI ȘI: Repausul săptămânal normal în afara cabinei… Greu de respectat!

„Industria de transport poate oferi soluțiile. Siguranța rutieră depinde de instruirea tinerilor și nu de vârsta acestora“, a mai spus Raluca Marian.

Chiar dacâ în mod normal șoferii tineri sunt implicați în mai multe accidente rutiere decât cei mai în vârstă, în rândul șoferilor profesioniști nu se aplică aceste statistici a spus europarlamentarul finlandez Henna Virkkunen, care a fost de acord cu această propunere.

Oleg Kamberski, membru în cadrul IRU, a spus că mulți tineri își caută o altă meserie de la vârsta de 18 ani pentru că nu-și pot permite să nu lucreze nimic până în momentul în care au vârsta minimă de 21 de ani pentru a conduce un camion. În cei trei ani aceștia își găsesc poate noi oportunități și nu se mai gândesc să devină șoferi de camion.

Mike Sturgeon, directorul asociației europene de logistică ECG, a spus că în UE tinerii de 21 de ani au dreptul să piloteze avioane comerciale și este de neînțeles cum în unele țări vârsta la care se poate conduce un camion e chiar mai mare.

Dirk Saile, reprezentantul BGL, este de părere ca școlarizarea tinerilor să înceapă și mai repde, de la vârsta de 16 – 17 ani. Astfel, înainte de a avea dreptul de a conduce, aceștia pot urma cursuri de legislație, siguranță rutieră, condus defensiv și pot însoți șoferii cu experiență în curse. Astfel, companiile de transport vor avea o încredere mai mare că un șofer tânăr nu va fi implicat în accidente rutiere.

Reprezentantul BGL spune că în Germania există anumite prevederi legislative în anumite landuri prin care, în funcție de experiență și școlarizare, tinerii cu vârste între 18 și 21 de ani pot conduce un camion.

Follow #infotrucker