LegislatieȘtiri

Italia a introdus în Codul Rutier termenul de omor stradal

Printr-un vot de încredere, Senatul italian a adoptat în cele din urmă decretul legislativ elaborat de Guvern, ce introduce în Codul Rutier și Penal, termenul de omor stradal, care stabilește sancțiuni cu ani grei de închisoare pentru cei care provoacă accidente rutiere din care rezultă decese sau răniri grave.

Textul adoptat depășește cu mult o simplă revizuire a Codului Rutier, deoarece stabilește o nouă categorie de infracțiune, omorul stradal, ce prevede pedepse foarte grele, care pot ajunge până la optsprezece ani de închisoare.

Italia a introdus în Codul Rutier termenul de omor stradal

Pentru a face acest lucru, legiuitorul a trebuit să modifice și Codul penal. Astfel, în acesta au fost adăugate articolele 589-bis (omorul stradal), 590-bis (leziuni rutiere grave și foarte grave), 590-b (fuga conducător auto în caz de accidente rutiere), 590-c (circumstanțele atenuante și speciale) și 590-d (în cazul drumurilor urbane).

Omorul stradal se aplică numai persoanelor care provoacă un accident rutier mortal sau răniri grave în timp ce se află la volanul unui vehicul. Introducerea omorului stradal, elimină acuzația de ucidere din culpă, atunci când este vorba de un vehicul cu motor.

Pedeapsa normală rămâne identică cu cea anterioară, adică, de la doi la șapte ani de închisoare, în cazul în care conducătorul auto a încălcat o prevedere a Codului Rutier. Adevărata știre este că această infracțiune devine agravantă în anumite circumstanțe.

Prima circumstanță agravantă se aplică în cazul în care conducătorul auto are o alcoolemie mai mare de 0.8 grame pe litru de sânge, depășește în exces limita legală de viteză, trece pe culoare roșie a semaforului, merge pe constrasens, întoarce în loc nepermis, în curbe sau intersecții, depășește banda continuă sau pe trecerea de pietoni. În acest caz, pedeapsa variază de la cinci la zece ani de închisoare în caz de deces și de la un an și șase luni la trei ani, în cazul rănilor grave respectiv doi la patru ani pentru accidente mortale.

A doua circumstanță agravantă se aplică conducătorilor auto care au o alcoolemie mai mare de 1.5 grame pe litru de sânge sau se află sub influența drogurilor. Pedeapsa în caz de deces variază de la opt la doisprezece ani de închisoare, de la trei până la cinci ani pentru leziuni grave și patru la șapte pentru accidente fatale. Această circumstanță agravantă se aplică și conducătorilor de vehicule grele cu o alcoolemie mai mare de 0.8 g/l.

VEZI ȘI: Percheziții DIICOT la sediile Carpatica Asig din București și Sibiu

În toate cazurile, dacă conducătorul auto a fugit de la locul accidentului, pedeapsa este majorată cu o treime și două treimi și, în orice caz, nu mai puțin de cinci ani pentru omor și trei ani pentru accident grav. Circumstanțele agravante se aplică și în cazul în care conducătorul auto nu are licență sau asigurare RCA.

Pe de altă parte, în cazul în care victima are o responsabilitate comună în accident, pedeapsa scade la jumătate. În caz de vătămare din neglijență, șoferul se va opri după accident și va oferi asistență victimei și se pune la dispoziția autorității în cazul reținerii.

În cazul în care inculpatul este condamnat pentru omor stradal sau leziuni rutiere, chiar dacă ajunge la o înțelegere cu victima, permisul de conducere este revocat. În vederea obținerii unui nou permis de conducere (cu examene corespunzătoare) va trebui să aștepte 15 ani în cazul decesului și cinci în cazul leziunilor. În cazul în care conducătorul auto a fugit de la locul unui accident fatal, el trebuie să aștepte cel puțin treizeci de ani până va putea să mai susțină un nou examen pentru permis.

În ceea ce privește procedura, noua lege dublează termenul de prescripție iar ucidere din culpă impune arestarea, în caz de flagrant delict în cazul în care conducătorul auto are o alcoolemie de 1.5 g/l (0.8 g/l pentru vehiculele grele), sau se află sub influența drogurilor. În acest sens, magistratul poate dispune prelevarea forțată de probe biologice.

Conform publicației italiene transportoeuropa.it, proiectul de lege a fost votat de 167 de senatori, cu 149 voturi pentru, trei împotrivă și cincisprezece abțineri.

Descarcă revista online infoTrucker – https://www.infotrucker.ro/wp-content/uploads/2015/10/infotrucker_octombrie2015.pdf sau intră pe ISSUU

Urmărește #infotrucker pe Facebook, Instagram, Twitter, YouTube

 

Din aceeași categorie...

Back to top button