Pachet de Mobilitate

Italia: Noi reguli pentru detașarea șoferilor

Gazeta Oficială din Italia a publicat la 20 martie Decretul 27 din 23 februarie 2023, care transpune în legislația națională Directiva UE 2020/105 și aduce noi reguli pentru detașarea șoferilor.

Noua lege solicită companiilor de transport care detașează șoferi în Italia să depună o declarație de detașare înainte de începutul detașării. Declararea trebuie făcută prin sistemul IMI (Internal Market Information) dezvoltat de CE.

Acest lucru se aplică oricărui transport efectuat în Italia, inclusiv cabotajului, dacă există un raport de muncă între compania de transport și șofer în perioada detașării. Declarația conține informații despre firma de transport, șofer, perioada de detașare, tipul serviciului efectuat și vehiculul utilizat. Dacă aceste informații se modifică, compania de transport trebuie să actualizeze declarația în termen de cinci zile de la evenimentul care a determinat modificarea.

Șoferul trebuie să păstreze în cabină o copie a declarației de detașare și a altor documente privind transportul efectuat în Italia și să o prezinte la eventualele verificări, precum și înregistrările tahografului. În plus, în cazul cabotajului, transportatorul trebuie să demonstreze că a efectuat un transport internațional spre Italia și să furnizeze documentația transporturilor naționale efectuate în perioada de cabotaj.

VEZI ȘI: Control cu dronă pentru pauza de 45 de ore în cabină, în Olanda

Decretul 67/2023 stabilește și sancțiunile pentru cei care nu respectă această procedură. Omiterea declarării detașării se pedepsește cu amendă cuprinsă între 2.500 și 10.000 de euro. Aceleași sume pot fi plătite pentru absența din cabină a unei copii a declarației, tipărită sau în format electronic, sau a documentelor privind transportul efectuat în Italia. Cei care depun o declarație incompletă, incorectă sau neactualizată sunt pasibili de amenzi de la 1.000 la 4.000 de euro.

Transportatorul este obligat să transmită documentația chiar și la o cerere care nu decurge dintr-un control rutier. Acesta trebuie să facă acest lucru după perioada de detașare și în termen de opt săptămâni de la cerere (care poate veni de la Inspectoratul de Muncă sau Poliție). În acest caz, autoritățile pot solicita și documente privind salariul șoferului pe perioada detașării sau a contractului de muncă. În cazul în care firma nu prezintă această documentație, va primi o amendă de la 1.000 la 4.000 de euro.

În toate cazurile, documentația lipsă trebuie prezentată în termen de 30 de zile, cu posibilitatea reținerii administrative a vehiculului. Unele sancțiuni îl privesc și pe șofer, dacă nu prezintă documentele solicitate la punctul de control: între 150 și 600 de euro.

În plus, în cazul subcontractării, clientul, expeditorul și partea contractantă pot fi considerați de asemenea răspunzători pentru nedepunerea declarației și pot primi o amendă cuprinsă între 2.500 și 10.000 de euro.

Din aceeași categorie...

Back to top button