IVECO Daily NP. Distribuție urbană de mărfuri proaspete la costuri mici și emisii scăzute
Drive-Test

IVECO Daily NP (2018)

Distribuție urbană de produse proaspete la costuri mici și emisii scăzute

Cu un cost redus al carburantului per kilometru parcurs și emisii scăzute, IVECO Daily NP cu box frigorific pentru transportul de mărfuri proapete este clar o opțiune pentru toți cei care fac distribuție locală.

Fără îndoială, Otto nu a fost italian, iar propulsia cu gaz natural nu a fost inventată de către IVECO.

Distribuție urbană de produse proaspete la costuri mici și emisii scăzute

Şi chiar dacă toţi concurenţii săi stăpânesc această tehnologie, IVECO este singurul producătorul de vehicule comerciale care investește cel mai mult în promovarea ei.

După cum bine știți, în toamna aceasta, la salonul IAA de la Hanovra, IVECO nu a expus niciun vehicul alimentat cu motorină, fiind un semnalul clar că producătorul italian a pornit pe un drum paralel cu restul lumii.

Cu excepţia unui prototip incipient, propulsat de motoare electrice şi pile de combustie cu hidrogen, toate celelalte (van-uri, camioane şi autobuze) aveau butelii de gaz natural (comprimat sau lichefiat).

Cam asta se întâmplă în Europa.

În România, acest tip de tehnologie are o viață grea, foarte grea, din lipsa unei infrastructuri de alimentare cu acest tip de gaz. Cu atât mai puţin este disponibil echivalentul său, biogazul. Iar despre soluţia de stocare sub formă lichidă, nici nu are rost să vorbim.

Pe Stralis NP l-am prezentat în urmă cu nişte luni bune iar, acum, am avut ocazia să conducem într-un scurt test urban și extra-urban, IVECO Daily Natural Power alimentat cu CNG.

IVECO Daily NP. Distribuție urbană la costuri mici și poluare redusă

Poate este bine de ştiut că primul IVECO Daily alimentat cu CNG a fost livrat de italieni în urmă cu 20 de ani, iar de atunci, numărul acestor vehicule fără motorină a ajuns la 15.000 de unităţi.

Ceea ce noi am testat este un model Daily NP cu motor de 3.000 cmc alimentat cu gaz natural şi benzină.

IVECO Daily NP. Distribuție urbană la costuri mici și poluare redusă

Alimentat exclusiv cu CNG, autonomia sa poate ajunge până la 450 km, la care se mai adaugă încă circa 80 km parcurşi cu rezerva de benzină.

VEZI ȘI: ”Francezul” hotărât să cucerească munții

Teoretic, plinul de benzină (circa 14 litri) poate rezista ani de zile nefolosit.

Ca o dovadă că benzina este folosită doar în caz de urgenţă, nici măcar nu are un indicator anume, pur si simplu când se termină gazul intră benzina.

IVECO Daily NP. Distribuție urbană la costuri mici și poluare redusă

Şoferul primeşte o atenţionare în bord, iar motorul este intenţionat gâtuit.

Interesant este cum acelaşi motor produce cu CNG 136 CP la 2.730 – 3.500 rot/min şi 350 Nm la 1.500 – 2.730 rot/min, iar cu benzină doar 82 CP şi 230 Nm.

Doar blocul motor a rămas acelaşi de la versiunea diesel, chiulasa şi supapele fiind inedite. Au mai fost adăugate injecţie secvenţială multipunct, patru supape pe cilindru turbo cu intercooler şi desigur patru bujii.

IVECO Daily NP. Distribuție urbană la costuri mici și poluare redusă

Proprietarul acestui tip de vehicul se va bucura că a scăpat de AdBlue şi de grija motorinei consumate excesiv.

Şoferii la rândul lor se vor bucura că au scăpat de orice suspiciune legată de ” scurgerile” de motorină şi, în plus, vor beneficia de un confort sporit, motorul fiind extrem de silenţios.

Altă calitate a acestor motoare este aceea că se turează foarte repede. Sau poate că nu este neapărat o calitate!

IVECO Daily NP. Distribuție urbană la costuri mici și poluare redusă

În orice caz, transmisia automată HI-Matic, are rolul de a reduce consumul excesiv prin alegerea celui mai optim raport de transmisie dintre cele opt disponibile.

IVECO Daily NP. Distribuție urbană la costuri mici și poluare redusă

Dacă ar fi avut o cutie de viteze manuală, ar fi tocit cam repede anvelopele spate din cauza demarajelor netemperate.

Oricum ai lua-o, emisiile de toate felurile sunt mai mici comparativ cu motorina sau cu benzina (-12% NOx, -5% CO2, -76% funingine). În cazul utilizării biogazului, anumite emisii tind spre zero, indiferent că este vorba de versiunile de 3.5 t sau de cele mai mari de 7.2 t.

Distribuție urbană de produse proaspete la costuri mici și emisii scăzute

Am lăsat la urmă cel mai important aspect, acela al cheltuielilor legate de combustibil.

IVECO promite o reducere a acestor cheltuieli cu ceva mai mult de o treime. Noi credem că este cel puţin o treime.

Pentru a testa acest lucru am alimentat la stația CNG de pe Str. Preciziei cu 25.6 kg de CNG, echivalentul a 100 lei.

IVECO Daily NP. Distribuție urbană la costuri mici și poluare redusă

În oraş, am obţinut consumuri de 13 kg/100 km, asta înseamnă în jur de 50 lei/100 km, adică 50 de bani per kilometru.

În regim de autostradă, IVECO Daily Natural Power afișa un consum de 10 kg/100 km, ceea ce înseamnă 40 de bani per kilometru parcurs.

Follow #infotrucker