IVECO a finalizat testele cu camion semi-autonom în Germania

IVECO, DSV, dm și Plus nu au testat doar un camion semi-autonom, ci și viitorul. Și au demonstrat că, dacă e construit în jurul omului, acest viitor merită parcurs.
IVECO, Plus, DSV și dm-drogerie markt încheie cu succes testele cu un camion semi-autonom în Germania, începute în urmă cu aproape un an, pregătind terenul pentru introducerea camioanelor autonome în transportul european.
Într-o perioadă în care criza de șoferi din Europa capătă proporții dramatice, iar digitalizarea transportului rutier devine mai mult decât un concept, proiectul pilot desfășurat de IVECO, Plus, DSV și dm-drogerie markt vine ca o validare a ceea ce ar putea deveni noua normalitate: camion semi-autonom, care are omul în centru.
Testele efectuate în Germania, pe ruta dintre două depozite din Krefeld și Hennef, au demonstrat nu doar fezabilitatea tehnologică, ci și valoarea adăugată pe care automatizarea o poate aduce în logistică: un plus de siguranță, economie de carburant și reducerea oboselii la volan. În spatele acestor câteva cuvinte se ascunde o transformare profundă a modului în care va arăta transportul rutier de mărfuri în următorul deceniu.
Camionul IVECO S-Way testat a fost echipat cu tehnologia semi-autonomă dezvoltată de compania Plus din Silicon Valley, alături de un arsenal de senzori, lidar, radar și camere video.
Rezultatul? O experiență de condus augmentată, în care sistemul gestionează manevrele de autostradă – menținerea benzii, schimbarea asistată a benzii, adaptarea la trafic și chiar condusul în ambuteiaje. Totul sub supravegherea unui șofer pregătit să intervină, dar care este, în mod evident, eliberat de mare parte din stresul unei curse clasice.
Pentru DSV, implicarea în proiect nu este o surpriză. Compania investește activ în tehnologii care pot eficientiza procesele recurente și predictibile – un teren ideal pentru introducerea camioanelor autonome în mod gradual. La fel, dm-drogerie markt, un retailer cu un istoric solid în colaborări logistice sustenabile, a văzut oportunitatea de a înțelege, prin practică, impactul real al acestor soluții asupra lanțului său de aprovizionare.
Poate cel mai important mesaj transmis de acest proiect este acela că tehnologia autonomă nu este echivalentă cu eliminarea șoferului, ci cu transformarea rolului acestuia. Pe fondul unui deficit estimat la aproape 200.000 de șoferi în Europa – cu o creștere prognozată la 700.000 până în 2028 – ideea unei funcții „elevate” pentru conducători auto devine esențială.
CE ar putea permite efectuarea repausului săptămânal normal în cabină, în anumite condiții
Autonomia va permite atragerea altor categorii de angajați, reducând barierele fizice și mentale ale profesiei. Iar pentru firmele de transport, va însemna nu doar reducerea costurilor, ci și o mai mare predictibilitate operațională.
Pentru moment, șoferii vor rămâne în cabină, supraveghind sistemul. Însă direcția este clară: livrările viitorului vor implica vehicule autonome construite din fabrică, disponibile comercial în SUA până în 2027, iar ulterior și în Europa. De acolo, urmează o etapă și mai complexă – crearea unui ecosistem logistic adaptat: de la refacerea fluxurilor de alimentare și întreținere, până la reorganizarea completă a hub-urilor logistice.