
Rezultatele unui studiu amplu arată că mai bine de jumătate din traficul de camioane din Tirol este de tranzit, în ciuda restricțiilor și măsurilor stricte aplicate de autorități.
Traficul de tranzit continuă să reprezinte peste 57% din totalul călătoriilor cu camioane în Tirol, potrivit unui sondaj recent realizat în rândul a peste 5.000 de șoferi de vehicule grele, pe A12.
Studiul confirmă faptul că, în ciuda restricțiilor severe și a interdicțiilor de circulație, regiunea rămâne un important coridor de tranzit între Italia și Germania.
Acesta a fost realizat în lunile septembrie și octombrie 2024, pe parcursul a trei zile și două nopți în fiecare lună, în punctele de control Kundl și Radfeld.
Au fost intervievați 5.060 de șoferi de vehicule cu masa totală admisă de peste 3,5 tone, iar rezultatele au fost extrapolate pe baza datelor de taxare ASFINAG, ținând cont de direcția de deplasare, numărul de axe, perioada de timp și țara de înmatriculare.
Potrivit datelor, 38% din totalul traficului de tranzit este reprezentat de curse între Italia și Germania. Doar 43% dintre curse încep și/sau se încheie în Austria. Aceste cifre sunt neschimbate față de anul 2021, ceea ce sugerează o stagnare în eforturile de reducere a volumului de camioane care traversează pur și simplu Tirolul.
Camioanele de tranzit, mai noi decât cele din transportul intern
Un aspect pozitiv evidențiat de sondaj este modernizarea continuă a flotei de camioane. 99,8% dintre vehiculele înregistrate se încadrează în norma Euro VI, față de 94% în 2021. Această evoluție este atribuită direct interdicției de circulație impusă vehiculelor Euro V începând cu 1 ianuarie 2023 – interdicție valabilă atât pentru tranzit, cât și pentru transportul cu destinație sau sursă în Tirol.
Interdicțiile și controalele stricte asupra camioanelor par să fi determinat companiile de transport să investească în vehicule moderne. Deși numărul camioanelor nu scade, impactul asupra calității aerului este semnificativ mai mic, spune ministrul transporturilor din Tirol, Rene Zumtobel.
Vârsta medie a camioanelor care circulă pe A12 este de 3,3 ani. Cele mai „bătrâne” vehicule (3,9 ani) sunt utilizate în transportul intern din Austria, în timp ce vehiculele implicate în tranzit au o vârstă medie de doar 3 ani.
Volumele de trafic și tipurile de vehicule în toamna anului 2024
În lunile septembrie și octombrie 2024, media lunară a traficului de vehicule grele de marfă (cu greutatea brută mai mare de 3,5 tone) în zilele lucrătoare a fost de 12.079 de vehicule/zi (ambele sensuri). Această frecvență echivalează cu un volum total de 531.500 de deplasări efectuate în cele două luni analizate.
Din acest total, camioanele articulate au reprezentat cea mai mare parte, cu 403.200 de deplasări (76%), urmate de camioane cu remorcă (12%, respectiv 31.500 de deplasări) și de camioanele rigide (30.400 de deplasări).
Comparativ cu datele din 2021, s-a înregistrat o creștere a numărului mediu de camioane/zi lucrătoare, precum și a greutății medii a vehiculelor (atât încărcate, cât și descărcate), ceea ce a dus la o creștere de +8,3% a greutății transportate zilnic.
În comparație cu studiul din 2017/2018, creșterea volumului de marfă transportat zilnic este mai modestă, de +3,0%, în timp ce încărcătura medie pe camion a înregistrat chiar o ușoară scădere.
Doar 2,3% din cursele de tranzit sunt fără marfă
Un alt indicator semnificativ este proporția curselor fără marfă, care în 2024 a fost de 11,5%, în creștere cu 6,2% față de nivelul înregistrat în 2021. Totuși, când vine vorba despre curse de tranzit, acest procent scade considerabil, ajungând la doar 2,3%, semn al unei mai bune utilizări a capacității de transport. Spre comparație, în anul 2008, proporția curselor fără marfă era de 17,6%, ceea ce evidențiază o tendință clară de optimizare logistică în ultimii ani.
În ceea ce privește tipurile de mărfuri transportate, categoria „alimente și băuturi” deține o pondere dominantă, reprezentând 20% din totalul bunurilor transportate. Urmează „bunuri colective” cu 8% și produsele chimice, din cauciuc și plastic, cu 7%.
Greutatea medie transportată per camion se menține stabilă, la 13,2 tone, un indicator relativ constant în ultimii ani, care reflectă o uniformizare a fluxurilor logistice și a încărcărilor medii pe vehicul.
7,1% din camioane circulă noaptea
Deși există o interdicție de circulație pe timp de noapte (între orele 22:00 și 05:00), aproximativ 7,1% din traficul greu are loc în acest interval. Excepțiile se aplică pentru transporturi Euro VI cu destinație/sursă în Tirol, produse perisabile sau vehicule pe gaz metan ori electrice.
În traficul de noapte, alimentele și băuturile reprezintă 38% din mărfuri, iar poșta și coletele, 13% – valori semnificativ peste media din timpul zilei. Totodată, 47% din traficul nocturn este de tranzit, în ciuda restricțiilor, ceea ce reconfirmă necesitatea menținerii interdicției de circulație pe timpul nopții, potrivit autorităților.
Tirolul își menține linia dură
Rezultatele studiului confirmă că măsurile impuse de Tirol sunt eficiente.
Avem una dintre cele mai moderne flote de camioane din Europa și un număr redus de curse goale. Interdicția de circulație pe timp de noapte rămâne crucială pentru sănătatea locuitorilor din Tirol, concluzionează Rene Zumtobel.
Autoritățile locale anunță că vor continua să aplice aceste măsuri până când va exista o soluție transfrontalieră clară pentru echilibrarea traficului rutier și încurajarea transferului către transportul feroviar.