La o plimbare cu MAN HA-LF 11.168 prin centrul istoric al Sibiului

La o plimbare cu MAN HA-LF 11.168 prin centrul istoric al Sibiului

MHS Truck & Bus este singurul importator de camioane din România care deține un camion istoric, model MAN HA-LF 11.168.

În decursul timpului am intrat în contact cu multe dintre miile de companii de transport înregistrate în România.

Dintre acestea, câteva sute cel puţin, au atelier de reparaţii pentru camioane. Nicăieri nu am întâlnit însă pe cineva care să păstreze primul camion folosit la începuturile firmei respective.

Ce-i drept, la vreo câteva am văzut, undeva în fundul curţii, câte un camion dărâmat şi păstrat cu dispreţ doar pentru canibalizare. Oamenii aceştia preferă să-şi ducă la fier vechi primul coleg de muncă contra unui plin de motorină.

Altfel, dacă căscăm gura şi-i ascultăm pe şoferii de camion care între timp au devenit patroni de flote, se poate crede că ei îşi iubesc enorm meseria şi locul de muncă. Iar isprăvile lor şofereşti din tinereţe, ne pot face să credem că există o legătură veşnică între om şi camion.

Între atâtea vorbe, iată totuşi că cineva mai şi face lucruri admirabile. MHS Truck & Bus şi-a cumpărat un camion istoric MAN HA-LF 11.168, marcă al cărei importator unic este în România. Intenţia nu a fost de a-l restaura şi revinde ori pentru a fi închiriat la filmări sau cine ştie ce alte nunţi, ci pur şi simplu pentru a fi păstrat şi arătat.

La o plimbare cu MAN HA-LF 11.168 prin centru istoric din Sibiu

Astfel, MHS Truck & Bus promovează astfel nu doar calitatea vehiculelor cu leu pe calandru, ci şi tradiţiile tehnice germane.

În Germania, în centrele MAN, şi nu numai, există obiceiul de a expune un vehicul istoric. Tradiţia a fost preluată şi de reprezentanţii MAN din România.

Prima ieşire în lume a acestui MAN HA-LF 11.168 a fost în cadrul unui eveniment organizat de Fundația Michael Schmidt, organizaţie care vizează cu precădere restaurarea și revitalizarea patrimoniului săsesc din Transilvania. Iar un astfel de vehicul istoric, şi spectaculos în acelaşi timp, atrage dn plin atenţia publicului oriunde şi-ar face apariţia.

Aşa s-a întâmplat şi în centrul vechi al Sibiului, atunci când l -am scos la o scurtă plimbare. Cei prezenți în Piața Mică a orașului, dar și trecătorii de pe străzile adiacente îşi făceau selfie cu MAN Hauber-ul roşu. Asta înseamnă publicitate adevărată!

VEZI ȘI: Tesla Semi va fi lansat în septembrie 2017

Exemplarul de faţă, fabricat în 1975, nu este vreo rara avis, căci foarte mulţi pompieri occidentali au avut în dotare astfel de camioane şi le-au întreţinut cu grijă.

Cabina sa spaţioasă asigura spaţiu pentru 6-8 pompieri cu echipament cu tot (căşti, măşti de gaze, centuri, etc). Tipic nemţesc! Alături de pompe, scări, distribuitoare şi furtunuri întâlnim butelii şi canistre gata pentru a fi folosite, generator electric şi chiar pături, toate echipamentele folosite de pompierii germani au fost lăsate la locul lor.

Constructorul indică pentru MAN HA-LF 11.168 o viteză maximă de 86 km/h la 2.300 rpm, la un consum mediu de control de 19 l/100 km. Motorul său cu cinci cilindri D555M este o adevărată realizare inginerească care s-a menţinut în fabricaţie, uşor modificat, până la apariţia familiei de motoare D28.

Concomitent cu producţia motoarelor cu cinci cilindri în linie, MAN a lansat şi o familie de motoare de tip V10 celebre, ce produceau încă de acum 40 de ani 320 CP. Transmisia este clasică şi include trei diferenţiale blocabile, plus reductor cu două trepte.

Familia sa, denumită Rundhauber ori Ponton-Kurzhauber şi lansată în producţie prin 1956 a avut, în premieră pentru vremea sa, o cabină retrasă ce acoperea inclusiv roţile. Cu alte cuvinte, aripile din faţă erau înglobate în capota motorului într-un mod foarte cursiv.

Cu trei ani mai devreme, moda Ponton o deschisese Mercedes cu seria W 120, dar la camioane primul lor Kurzhauber a fost prezentat mai târziu, prin 58-59. În privinţa lui MAN, seria aceasta cu „bot” s-a menţinut în producţia germană până după anii ‘90, ca dovadă a robusteţii sale.

Nu am fost în situaţia de a-mi cumpăra un camion mai nou de 40 de ani, dar cred că dacă s-ar întâmpla să devin transportator aş avea mai multă încredere în atelierul service, precum, şi în vânzătorul care îmi vorbeşte despre „produsele şi serviciile” mărcii pe care o reprezintă, dacă alături s-ar afla un camion istoric frumos restaurat şi bine păstrat.

Sperăm ca MHS Truck & Bus să fi spart gheaţa vehiculelor grele istorice şi de acum înainte, alte centre de service şi cât mai mulţi transportatori să îndrăznească să refacă şi să se afişeze cu o maşină mai veche de 30 de ani, ceva care să-i reprezinte în ochii clienţilor lor.

Follow #infotrucker

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.