Magazin

La o șuetă cu Paul Ștefan, șoferul camionului Volvo FH Johnny Cash

La cinci ani de la lansarea infotrucker.ro am introdus o rubrică de suflet, atât pentru noi cât mai ales pentru voi, denumind-o sugestiv „Camionul meu”.

Da, ne-am bazat în primul rând pe dorința voastră de a vă face auziți precum și pe mândria de a profesa una din cele mai frumoase meserii din lume sau de a conduce cele mai bune și frumoase camioane.

Pentru primul interviu dintr-o serie pe care ne-o dorim infinit de lungă, am stat de vorbă cu Paul Ștefan Popescu, „îmblânzitorul” celor 540 de caii putere dezvoltați de „Johnny Cash” – nu, nu celebrul muzician idol al Americii, ci camionul său pictat, Volvo FH. De camionul lui Paul am dat întâmplător.

În goana noastră continuă după noi informații, am dat peste prezentarea camionului, Volvo FH Johnny Cash al companiei germane Gesuko. Am postat acest camion pe pagina noastră de Facebook și în câteva minute cineva l-a etichetat… iar de aici povestea a dus la acest final.

International Spedition Gesuko

În vârstă de 32 de ani, Paul ne-a surprins într-un mod extrem de plăcut prin maturitatea și sinceritatea sa, iar dacă veți citi interviul o să vedeți că nu exagerăm cu nimic. Cei peste 11 ani de experiență acumulați ca șofer profesionist pe drumurile din Europa l-au ajutat să se dezvolte calitativ, atât pe plan profesional cât și uman, fiind apreciat deopotrivă de colegii de breaslă și angajatori.

De altfel, ca semn de încredere și apreciere, managementul companiei de transport pentru care Paul lucrează în prezent i-a oferit camionul Volvo FH Johnny Cash, mândria flotei Gesuko International Spedition și cel mai scump vehicul din parc. Ne oprim aici, lăsându-vă să-l descoperiți singuri pe Paul. Între timp, noi pregătim următorul articol. Tot ce vă putem spune este că este olandez și are legătură cu fotbalul spaniol.

Care au fost motivele care te-au făcut să îți dorești să practici meseria de șofer profesionist?

De mic copil mi-am dorit să fiu şofer de camion, tatăl meu m-a iniţiat în meseria asta, el la rândul lui fiind tot şofer de camion.

La ce companie de transport ai început?

Am început să lucrez pe camion la firma unui prieten al tatălui meu de la Braşov, iar prima mea cursă a fost la Malaga. Am continuat ucenicia alături de tatăl meu timp de trei luni de zile după ce mi-am făcut carnetul de şofer profesionist şi apoi am plecat în Spania, unde m-am și stabilit.

Cum ți s-au părut primii kilometri făcuți cu un camion? Ai mers întâi pe rute interne și după pe internațional?

Înainte ca eu să lucrez ca şi şofer profesionist deja ştiam în ce constă meseria asta, pentru mine primii kilometri cu un camion erau un vis devenit realitate.

Unde ești angajat în momentul de față?

Firma la care lucrez se numeşte Spedition International Gesuko, cu sediul în Hauneck Unterhaun, Germania.

Există diferențe între piața de transport din România și cele din Vest?

Din păcate, despre piaţa de transport din România nu pot spune prea multe, sunt plecat de 10 ani, şi cum am menţionat mai devreme doar câteva luni de zile am lucrat acolo. Ce pot să-ţi spun este părerea colegilor mei pe care eu îi întâlnesc prin parcări sau la firmele la care coincidem, faptul că majoritatea firmelor din România lucrează pe comunitate, şoferii neajungând cu lunile acasă, iar din punctul meu de vedere asta este „exploatarea omului de către om”.

La o șuetă cu Paul Ștefan, șoferul camionului Volvo FH Johnny Cash

Pe vremea când tatăl meu încă mai lucra șofer, mai există un pic de respect. Bine, cerinţele erau diferite la angajare, trebuia să fi într-adevăr şofer profesionist, cu o şcoală auto terminată. În ziua de azi, ca în orice meserie nu mai este nevoie de experienţă sau cunoaştere. Pentru mine, meseria mea este în același timp şi hobby-ul meu.

Sunt sau nu respectați șoferii în Vest?

Firma la care lucrez eu s-a înfiinţat in1976 iar şeful meu a preluat firma de la tatăl lui. Este o afacere de familie unde mama şefului meu şi soţia lui lucrează în cadrul companiei. Au şoferi cu peste 30 de ani vechime, astfel că într-o firmă în care ai lucrat o viaţă întreagă nu te poţi simţi decât acasă. Şi da, eu am primit respect de la oamenii ăştia, nu mă refer numai la şefi, ci şi la angajaţii de la birou şi nu m-am simţit exclus nici de către colegi. Contează foarte mult şi cât de mult respecţi la rândul tău.

Câți kilometri faci în medie pe lună și care sunt rutele principale pe care mergi?

În jur de 13 mii de kilometri fac în medie pe lună. În ceea ce privește rutele, compania are curse în toată Europa. Firma este are ca profil transportul frigorific, majoritatea mărfurilor pe care le transportăm sunt alimente.

De asemenea, transportăm alimente pentru armata americană, majoritatea contractelor noastre sunt cu statul american. Am fost şi în România la Constanţa. De foarte multe ori alimentam nave ale armatei americane şi submarine în multe porturi ale Europei.

Care este opinia ta despre reglementările introduse de Franța și Belgia privind interzicerea pauzei săptămânale în camion?

Sunt convins că răspunsul meu la această întrebarea o să deranjeze pe mulţi dintre colegii mei români şi pe foarte mulţi dintre şefii lor. Da, eu sunt de acord cu reglementările ce s-au impus în Belgia şi Olanda. Având în vedere că eu în majoritatea anilor mei profesionali am locuit în alte ţări, am plătit impozite ca orice cetăţean al ţării respective, nu mi-a convenit nici mie când mi s-a zis că salariul îmi va fi redus datorită firmelor din ţările de est care lucrează pe bani mai puţini, firme care îşi plătesc şoferii cu salarii mizere, care plătesc taxe în ţara de origine mult mai mici decât firma la care lucrez eu, ca de exemplu aici în Germania. Datorită faptului că s-a permis „cabotajul” majoritatea ţărilor de Vest au avut de suferit.

Care este principala metodă de plată a șoferilor în Vest?

Metoda de plată aici în Germania este de salariu brut plus diurnă, care diferă în funcţie de ţară în care te prinde seara, plus că mai sunt şi sporuri de noapte.

Cum este să lucrezi în echipaj cu soția?

Împreuna cu soţia am lucrat timp de aproape trei ani de zile, în acest moment nu mai profesează. Și ca să răspund la întrebare, puţin cam dificil şi nesănătos pentru căsnicie.

În opinia ta, care sunt principalele calități pe care un șofer profesionist trebuie să le aibă?

Spaniolii au o vorbă referitoare la meseria de șofer profesionist: „El chofer se nace, no se hace” adică „Şoferul se naşte nu se face”. Meseria asta în aparenţă este uşoară dar numai în aparenţă, cine o practică ştie că nu este chiar aşa.

Care este povestea camionului pe care-l conduci în prezent? Cum de s-a gândit compania la o astfel de temă pe el? Va avea și o semiremorcă care să continue povestea de pe cabină?

Jonny Cash este o legendă, un idol al americanilor, iar compania Spedition Gesuko lucrează în proporţie mare pentru ei, aşa că de acolo şi ideea. Semiremorca va fi pictată cu o continuarea a legendei. Restul rămâne o surpriză. Camionul a fost pictat de Peter Litger, un artist aerograf din Lohnar Koln.

Care este sentimentul când conduci un camion, altfel decât unul obișnuit?

Pot să vă mărturisesc că sentimentul este unul minunat. Un astfel de camion te face mândru ca șofer profesionist. Pentru mine este un vis devenit realitate.

Te regăsești cumva în tema camionului? Asculți Johnny Cash?

Sincer să fiu, nu! Nu este genul de muzică pe care eu o ascult, dar nici nu îmi displace. Alegerea temei nu a fost a mea, eu am primit camionul gata pictat. Poate că alta era pictură dacă eu aveam de ales, dar oricum este perfect din punctul meu de vedere.

Ne poți spune trei caracteristici ale unui camion, importante pentru șofer?

Vă pot spune mai multe caracteristici ale camionului importante pentru şofer, chiar am o listă foarte lungă, multe lucruri aş alege eu ca fiind esenţiale la un camion, care sunt momentan în lista de opţionale. De exemplu, frigiderul, aerul condiţionat în staţionare, filtrul de cafea sunt opțiuni ce nu trebuie să lipsească din nicio cabină.

La o șuetă cu Paul Ștefan, șoferul camionului Volvo FH Johnny Cash

De asemenea, cabina trebuie să fie mare, deoarece un şofer care pleacă pentru mai multe zile în cursa are nevoie de foarte multe lucruri cu el (să nu mai spun dacă îşi ia şi nevasta cu el). Camionul trebuie să fie echipat cu un sistem de alarma foarte bun, cum de altfel am avut norocul să am pe camionul pe care îl conduc. Şi multe altele.

Ești fan Volvo sau s-a întâmplat să lucrezi pe acest camion?

Am lucrat pe toate tipurile și modelele de camioane, am fost fan Scania până am condus primul Volvo. Din punctul meu de vedere, este camionul perfect.

Camionul este folosit doar pentru transport sau participă și la festivaluri de camione?

Așa cum era de așteptat, datorită prezenței sale, pe lângă cursele zilnice, camionul participă şi la festivalurile de camioane.

Crezi că este posibil să-l vedem la T-Festival în luna mai anul viitor?

Programul pe anul viitor este deja făcut. Eu, împreună cu „Johnny Cash” trebuie să ajungem la șapte festivaluri de transport şi expoziţii, dar dacă doriţi ne putem vedea la festivalurile la care participăm. Păstrăm legătura şi vă anunţ din timp la care festival urmează să merg.

Cum este presa de specialitate din România, comparativ cu cea din Germania?

O comparaţie nu prea pot eu să fac, având în vedere că la presa de specialitate din România nu prea am avut acces în ultimi ani. Dar băieţi, multă baftă şi ţineţi-o tot aşa. Mi-a făcut plăcere să răspund întrebărilor voastre şi sper să mai ţinem legătura. Nu se ştie niciodată, poate să ne vedem și personal.

Vă salut, Paul! (aka Johnny Cash)

Paul Ştefan Popescu
Vârsta: 32 ani
Profesie: Șofer profesionist
Experiență: 11 ani
Companie: Gesuko International Spedition, Hauneck, Deutschland

Camionul
Model: Volvo FH Johnny Cash
An fabricație: iunie 2014
Putere: 540 CP/397 kW
Artwork: Peter Litger, Lohmar, Deutschland
Accesorii: HS-Schoch GmbH, Lauchheim, Deutschland
Profil transport: Transport frigorific european

Din aceeași categorie...

Back to top button