Letonii nu mai sunt atât de convinși de eficența Pachetului de Mobilitate

Letonii nu mai sunt atât de convinși de eficența Pachetului de Mobilitate
Letonii încearcă să schimbe unele prevederi ale Pachetului de Mobilitate și după aprobarea acestuia, considerând că o parte din acestea scot transportatorii est-europeni de pe piață.

În Germania, șoferii de camion est-europeni, care-și petrec o mare parte din viață în cabina camion și în parcările publice din Europa, sunt considerați “sclavi ai șoselelor”.

Letonii nu mai sunt atât de convinși de eficența Pachetului de Mobilitate

Pachetul de Mobilitate ar trebui să îmbunătățească pentru toți condițiile de muncă, dar reprezentantul Letoniei în Parlamentul European a votat împotrivă. Discuțille pe marginea Pachetului de Mobilitate sunt la fel de intense ca înaintea aprobării acestuia în luna iulie.

Europarlamentarii letoni au votat împotriva acestui pachet legislativ, iar Tatjana Zdanoka și Roberts Zile încearcă să schimbe lucrurile și după aprobarea acestuia, considerând că o parte din prevederi scot companiile de transport din Europa de Est de pe piață.

„Pe nimeni de la Bruxelles sau Paris nu interesează situația unui șofer român care-și pierde locul de muncă pentru că firma sa dă faliment. El se va întoarce ca șomer în țara de origine și acolo devine problema României, nu a Europei. Cei de la Bruxelles nu realizează că așa condiția sa socială este mai proastă decât atunci când era “sclav al șoselelor” în Europa de Vest”, a spus Zile, în publicația Heise.de din Hanovra.

Tot el este de acord cu faptul că șoferii trebuie să se întoarcă o dată la patru săptămâni acasă, dar se întreabă de ce ar trebui să facă acest drum cu camionul.

VEZI ȘI: Letonii nu mai sunt atât de convinși de eficența Pachetului de Mobilitate

„Nu cred că această prevedere are legătură cu îmbunătățirea condițiilor sociale ale șoferilor. Mai degrabă pentru a crea un dezavantaj companiilor din Europa de Est care lucrează pe piețele din vest. ”

Și reprezentanții Asociației Auto din Letonia „Latvijas Auto” sunt de părere că pachetul de mobilitate nu rezolvă problemele reale ale șoferilor. Dimpotrivă. Pentru companiile din Europa de Est înseamnă că vor trebui să angajeze și mai mulți șoferi pe o piață în care și așa nu există personal. Cel mai probabil companiile acesea se vor orienta spre șoferi din Ucraina sau alte țări din afara Uniunii Europene unde salariile sunt mai mici pentru a putea face față costurilor suplimentare.

Conform statista.com, salariile minime brute pe oră din unele țări Europene ar fi:

  • Germania – 9.35 euro/oră
  • Lituania – 3.72 euro/oră
  • Polonia – 3.5 euro/oră
  • România – 2.81 euro/oră
  • Letonia – 2.54 euro/oră
  • Bulgaria – 1.87 euro/oră

Transporturile rutiere joacă un rol crucial pentru Letonia, o țară care are importuri masive din Vest și care vrea să compenseze aceste importuri cu servicii pe piața din Vest. Letonia este una din țările din Uniunea Europeană în care 81.3% din traficul legat de transporturi rutiere se face în altă parte decât în țara de origine. În aceeași situație se află și România.

Conform statisticilor, în țara cu mai puțin de 2 milioane de locuitori, 75.000 lucrează în transporturi. Iar salariile mai mici reprezintă un plus pentru a putea concura cu companiile din Vest.

În Norvegia, de exemplu, o țară unde sunt active multe companii letone, salariul minim e de aproximativ 18 euro/oră, în timp ce în Letonia este doar 2.51 euro/oră.

Reprezentanții sindicatului Ver.di sunt nemulțumiți de faptul că în continuare șoferii vor fi plătiți după tarifele din țara de rezidență și nu conform cu situația din țările unde chiar lucrează, ceea ce nu va duce la îmbunătățirea condițiilor pentru ei. Pe de altă parte, numărul mare al companiilor de transport din Europa de Est a pus presiune și pe șoferii din Vest, care nu pot cere măriri de salariu.

Letonii nu mai sunt atât de convinși de eficența Pachetului de Mobilitate

Pe de altă parte și companiile care au nevoie de transportatori fac parte din jocul financiar. Companii precum Amazon & Co. cer prețuri mici pentru a face serviciile de livrare atractive. Prețul mic pe kilometru duce însă la încălcarea legislației, nerespectarea timpilor de condus și odihnă, salarii mici și, chiar mai grav, economii la anvelope, piese de schimb și alte consumabile ale camionului.

Asociațile europene din transport sunt de părere că Pachetul de Mobilitate este un pas în direcția bună, iar cei de la Ver.di sunt de părere că lucrurile nu trebuie să se oprească aici. Aceștia spun că în primul rând ar trebui să existe un salariu unitar la nivel de branșă în toate țările din Uniunea Europeană și reglementarea condițiilor pentru șoferii non UE care să nu poată fi angajați pe salarii mai mici.

De asemenea, reprezentanții Ver.di le-au cerut celor de la BAG să angajeze mai mulți oameni pentru a putea controla pe viitor respectarea prevederilor din Pachetul de Mobilitate.

Reprezentanții ETF (European Transport Workers Federation) spun că la nivel european s-a ajuns totuși la un acord referitor la noul Pachet de Mobilittate, inclusiv asociații din România, Bulgaria sau Polonia. La discuții au lipsi reprezenanții asociației letone LAKRS, care încă nu a luat nicio poziție oficială.

Un lucru este clar, discuțiile pe noul Pachet de Mobilitate sunt la fel de intense după aprobarea acestuia, ca și înainte de votul din luna iulie din plenul Parlamentului European.

Follow #infotrucker