Camioane

Studiu: Livrările nocturne sunt mult mai eficiente

Un studiu realizat de cercetătorii suedezi arată că avantajele oferite de livrările nocturne depășesc preocupările legate de poluarea fonică.

Țările nordice se remarcă prin angajamentul lor în reducerea poluării urbane, iar printre măsurile adoptate se numără restricționarea livrărilor nocturne cu vehicule grele.

Banner Infotrucker utilizare DBE 600 x 150

În Stockholm, de exemplu, este interzisă circulația camioanelor de livrare între orele 22:00 și 6:00. Cu toate acestea, un studiu desfășurat de municipalitatea din Stockholm arată că, în practică, livrările nocturne pot avea avantaje care depășesc potențialele probleme de zgomot.

Studiul, realizat de Laboratorul de Cercetare al Transportului Integrat din Stockholm de la Institutul Regal de Tehnologie (KTH), în colaborare cu Scania, a fost desfășurat pe o perioadă de doi ani și a implicat camioane Scania P 340 4×2, alimentate cu biogaz, special echipate pentru a reduce zgomotul.

Concluziile studiului subliniază că livrările nocturne au beneficii economice, ecologice și sociale: reducerea congestionării traficului în timpul zilei, diminuarea emisiilor prin evitarea ambuteiajelor și îmbunătățirea eficienței transportului. În ciuda acestor avantaje, primăria din Stockholm a sancționat raportul, subliniind preocupările legate de poluarea fonică.

VEZI ȘI: Slovenia majorează taxa de drum începând cu 1 ianuarie 2017

Fiecare din cele două camioane participante în cadrul proiectului au fost echipate cu microfoane pentru a înregistra nivelul de zgomot atât în imediata proximitate a camionului cât și din jurul caselor, acesta din urmă fiind și cel mai important.

Prin montorizarea nivelului de zgomot de lângă camion, inginerii Scania au putut calcula zgmotul la nivelul șoselei și apartamentelor din apropiere. Zgomotul emis de vehicule în sine – având aplicate măsuri de reducere a zgomotului – a cauzat mai puțină perturbare fonică decât operațiunea de încărcare și descărcare.

O singură plângere

În cadrul studiului, au fost evaluate efectele zgomotelor produse în cadrul livrărilor nocturne, fiind luate în considerare zgomotele de fond. Astfel, s-a constatat că în zonele cu străzi aglomerate, efectele adăugate ale livrărilor au fost neglijabile în timp ce, evident, impactul a fost mai semnificativ în zone rezidențiale liniștite.

Prin urmare, concluzia a fost că livrările nocturne de noapte nu sunt o problemă în zone zgomotoase în timp ce în zonele rezidențiale sunt necesare mai multe eforturi de reducere a zgomotului de fond. De altfel, în decursul celor doi ani de studiu, a fost înregistrată o singură plângere de perturbare a liniștii.

Camioanele Scania au fost operate în cadrul proiectului de furnizorul de mâncare Martin & Servera, care a făcut două livrări nocturne la aproximativ 30 de restaurante și hoteluri din centrul orașului Stockholm.

Experiență valoroasă

Proiectul a evidențiat faptul că viteza medie de livrare a fost cu 30% până la 60% mai mare decât viteza media din timpul zilei în ore de vârf. Având în vedere acest lucru, șoferii ar putea face mai multe livrări cu opriri mai scurte la fiecare punct de livrare, fapt ce ar reduce costurile cu combustibilul.

În urma rezultatelor obșinute în urma studiului, municipalitatea din Stockholm va examina ce pași ar trebui făcuți pentru a spori mobilitatea, reduce poluarea aerului și a impactului asupra climei, luând în considerare în același timp efectele de zgomot adăugat.

Între timp, primăria orașului Stockholm a prelungit derogarea pentru cele două camioane implicate în studiu și a acordat o derogare suplimentară pentru încă un camion.

Pe lângă informațiile valoroase obținute în urma acestui studiu, un câștigător real al acestui studiu este compania de transport implicată în proiect, care a putut și va face în continuare livrări pe timp de noapte.

Din aceeași categorie...

Back to top button