Livrările pe timpul nopții sunt mult mai eficiente

Livrările pe timpul nopții cu vehicule grele sunt mult mai eficiente

Țările nordice sunt recunoscute pentru interesul lor real de a reduce poluare de orice fel din mediile urbane, motiv pentru care, în decursul anilor au introdus o serie de legi în acest sens, una din ele fiind aceea de limitare a livrările nocturne urbane cu vehicule grele.

Dar vedeți voi, de multe ori, în practică, lucrurile nu mai stau ca pe hârtie, cel puțin așa arată un studiu realizat de municipalitatea din Stockholm, oraș care în mod normal interzice livrarea cu vehicule grele între orele 22:00 și 6:00.

Astfel, unui studiu realizat pe durata a doi ani de suedezi, arată că, avantajele economice, de mediu și sociale ale livrărilor pe timpul nopții le depășesc pe cele privind poluarea fonică cauzată de camioanele grele folosite în cadrul acestor operațiuni. Culmea este că, studiul realizat de Laboratorul de Cercetare al Transport Integrat din Stockholm din cadrul Institutul Regal de Tehnologie (KTH) în parteneriat cu Scania a fost sancționat de primăria orașului Stockholm.

Livrările pe timpul nopții sunt mult mai eficiente

Producătorul suedez de camioane a participat în cadrul studiului prin furnizarea a două camioane Scania P 340 4×2 cu dubă închisă alimentate cu biogaz care au fost configurate să funcționeze cu cât mai multă discreție.

Fiecare din cele două camioane participante în cadrul proiectului au fost echipate cu microfoane pentru a înregistra nivelul de zgomot atât în imediata proximitate a camionului cât și din jurul caselor, acesta din urmă fiind și cel mai important.

Scania P 340 4x2 box body, CNG. Stockholm, Sweden Photo: Kjell Olausson 2015

Prin montorizarea nivelului de zgomot de lângă camion, inginerii Scania au putut calcula zgmotul la nivelul șoselei și apartamentelor din apropiere. Zgomotul emis de vehicule în sine – având aplicate măsuri de reducere a zgomotului – a cauzat mai puțină perturbare fonică decât operațiunea de încărcare și descărcare.

O singură plângere
În cadrul studiului, au fost evaluate efectele zgomotelor produse în cadrul livrărilor pe timp de noapte, fiind luate în considerare zgomotele de fond. Astfel, s-a constatat că în zonele cu străzi aglomerate, efectele adăugate ale livrărilor au fost neglijabile în timp ce, evident, impactul a fost mai semnificativ în zone rezidențiale liniștite. Prin urmare, concluzia a fost că livrările pe timp de noapte nu sunt o problemă în zone zgomotoase în timp ce în zonele rezidențiale sunt necesare mai multe eforturi de reducere a zgomotului de fond. De altfel, în decursul celor doi ani de studiu, a fost înregistrată o singură plângere de perturbare a liniștii.

VEZI ȘI: Slovenia majorează taxa de drum începând cu 1 ianuarie 2017

Camioanele Scania au fost operate în cadrul proiectului de furnizorul de mâncare Martin & Servera, care a făcut două livrări nocturne la aproximativ 30 de restaurante și hoteluri din centrul orașului Stockholm.

Experiență valoroasă
Proiectul a evidențiat faptul că viteza medie de livrare a fost cu 30% până la 60% mai mare decât viteza media din timpul zilei în ore de vârf. Având în vedere acest lucru, șoferii ar putea face mai multe livrări cu opriri mai scurte la fiecare punct de livrare, fapt ce ar reduce costurile cu combustibilul.

În urma rezultatelor obșinute în urma studiului, municipalitatea din Stockholm va examina ce pași ar trebui făcuți pentru a spori mobilitatea, reduce poluarea aerului și a impactului asupra climei, luând în considerare în același timp efectele de zgomot adăugat.

Între timp, primăria orașului Stockholm a prelungit derogarea pentru cele două camioane implicate în studiu și a acordat o derogare suplimentară pentru încă un camion.

Pe lângă informațiile valoroase obținute în urma acestui studiu, un câștigător real al acestui studiu este compania de transport implicată în proiect, care a putut și va face în continuare livrări nocturne.

Urmărește #infotrucker pe FacebookInstagramTwitterYouTube

 

Follow #infotrucker