Luigi Colani și viziunile sale de design pentru camion

Luigi Colani și viziunile sale de design pentru camion
Născut la Berlin în 1928, Luigi Colani este un designer industrial german cu origin kurde, care a revoluționat designul camioanelor în anii '80.

Luigi Colani a studiat aerodinamica la Sorbona şi şi-a petrecut o bună perioadă de timp în Statele Unite în cadrul companiei aviatice Douglas, unde a studiat şi a învăţat folosirea noilor materiale din această industrie. În 1953, acesta s-a mutat în Franţa la compania SIMCA, unde a reuşit să producă primul sau concept, o caroserie 100% din plastic.

Luigi Colani și viziunile sale de design pentru camion

În 1955, Colani se reîntoarce în oraşul natal, Berlin, cu un portofoliu bogat din punct de vedere a experienţei internaţionale şi cu noi viziuni asupra formelor obţinute din prelucrarea plasticului şi a materialelor uşoare. La Berlin, acesta a pus bazele unor premii acordate pentru design, primii dintre cei care au primit astfel de distincţii fiind Erdmann, Rossi şi Rometesch.

În acelaşi timp, Colani şi-a avasat studiile asupra modelării plasticului şi materialelor uşoare, rezultatul acestor studii fiind concretizate în 1960 printr-un concept de automobil sport, denumit Colani GT. Practic, acest concept era un DIY (Do it yoursefl) kit pe platformă Volkswagen.

În perioada imediat următoare, Luigi Colani şi-a diversificat aria de activitate, atingând domenii precum producţia de mobilă, concepte de petroliere cu elice modificată pentru o mai bună performanţă, respectiv concepte de automobile ecologice. De altfel, acesta a reuşit să stabilească un nou record mondial de consum, de numai 1.71 l/100 km.

Luigi Colani și viziunile sale de design pentru camion

Credit foto: Show Truck Marketing

Tot în acea perioadă, grupul german Volkswagen i-a plătit lui Luigi Colani o sumă colosală pentru a realiza noi studii de design într-un proiect denumit “Automobilul de mâine”.

Tot în cadrul noului parteneriat, Volkswagen i-a permis lui Colani să folosească tunelul aerodinamic din cadrul fabricii pentru a studia consumul de carburant şi aerodinamica conceptelor sale.

În 1986, Colani pune bazele unui centru de cercetare a designului în Berna unde crează concepte de avioane supersonice, trenuri de mare viteză, precum şi camioane.

Primul camion marca Colani
Primul studiu de design pentru un camion a fost realizat în 1977, modelul fiind unul futurist, fără nimic în comun cu designul modelelor de camione de la acea vreme. Dacă în acea perioadă toţi constructorii de camioane mergeau pe idea de unghiuri şi linii drepte ale cabinei, Luigi Colani a mers ceva mai departe.

Astfel, inspirat din mecanica fluidelor şi aerodinamică, camionul realizat avea o formă fluida aidoma unui avion, coeficientul său aerodinamic (Cx) fiind foarte mic în comparaţie cu cel al camioanelor de serie. Cabina era fabricată în mare parte din sticlă polimerizată, pentru a reduce din greutate.

Tot pentru reducerea greutăţii şi pentru a permite o mai bună modelare a fromelor, la exterior s-a folosit tot plastic.

Văzut din faţă, camioanul lui Colani pare a fi inspirat din forma capului unui triceratops. După mai bine de 20 de ani, în 2001, designerul Colani realizează un camion bazat pe platforma tehnică de DAF XF.

Luigi Colani și viziunile sale de design pentru camion

Denumit, Colani DAF XF 460, acesta a păstrat linia de design de la primul camion, însă cu îmbunătăţiri substanţiale la capitolul materiale folosite şi aerodinamică. În 2002, centrul de design Colani recidivează, realizând încă un model bazat de această dată pe platforma tehnică de Mercedes-Benz. Modelul a fost creat special pentru Spitzer-Silo.

În momentul de faţă, acesta este funcţional, ca de altfel toate modelele create de designerul german. Modelul realizat pentru Spitzer-Silo are un program special de circulaţie, doar pe timp de noapte pe drumurile publice, pentru a se evita accidentele care s-ar putea produce, camionul fiind o atracţie pentru şoferii din trafic.

Tendinţa formelor la camion
Despre Colani se poate spune că a fost un deschizător de drumuri în ceea ce priveşte liniile şi formele implementate pe camioanele sale.

Astfel, studiile aerodinamice pe care le-a realizat sunt de real interes pentru toţi producătorii de camioane din lume, acestea putând aduce beneficii în viitorul apropiat, când accentul este pus pe economie de carburant, ergonomie şi ecologie.

Luigi Colani și viziunile sale de design pentru camion

Dacă privim puţin în spate, se vede o oarecare apropiere a liniilor spre ceea ce Colani a realizat în ‘77; cel puţin producătorii au renunţat la formele cu unghiuri drepte ale cabinelor.

Secţiile de design ale marilor producători au înţeles ca formele fluide, colţurile rotunjite sau teşite ale cabinei precum şi montarea de paravânturi sau guri de aer pot aduce, reduceri de consum substanţiale camioanelor pe care le produc.

Trend-ul designului în această industrie se îndreaptă spre formele propuse de Colani, însă rămâne de văzut câţi dintre producători au capacitatea financiară s-o facă.

Follow #infotrucker