
AP Moller-Maersk își consolidează poziția în America Latină, prin achiziția companiei care administrează calea ferată paralelă cu Canalul Panama.
În timp ce președintele american Donald Trump visează la Groenlanda, danezii au acționat strategic prin APM Terminals, subsidiară a grupului AP Moller-Maersk, preluând oficial controlul asupra Panama Canal Railway Company (PCRC), companie care administrează calea ferată paralelă cu Canalul Panama.
Achiziția a fost finalizată pe 2 aprilie 2025, pachetul integral de acțiuni fiind cedat de către Canadian Pacific Kansas City Limited (CPKC) și consorțiul Lanco/Mi-Jack. Valoarea tranzacției nu a fost făcută publică.
Pentru APM Terminals, această mutare se înscrie într-un plan mai amplu de consolidare a conexiunilor intermodale în America Latină și de extindere a serviciilor logistice integrate.

Potrivit CEO-ului Keith Svendsen, infrastructura feroviară poate fi valorificată la adevăratul său potențial doar printr-o integrare strânsă cu dinamica logisticii internaționale.
Această linie feroviară reprezintă o piesă-cheie în puzzle-ul nostru global de eficiență și flexibilitate logistică. Vom putea oferi operatorilor maritimi soluții mai rapide și mai bine conectate între oceane, a declarat Svendsen.
Pentru CPKC, decizia de a renunța la participația din PCRC face parte dintr-o strategie de concentrare pe rețeaua feroviară nord-americană. Grupul Lanco/Mi-Jack și-a exprimat, la rândul său, încrederea că APM Terminals va reuși să crească semnificativ traficul de containere pe această rută.
O cale ferată cu istorie și performanțe moderne
Inaugurată în 1855, linia feroviară de 76 km care leagă Colón (Atlantic) de Balboa (Pacific), paralel cu Canalul Panama, a fost modernizată semnificativ de-a lungul timpului. În 1998, un joint-venture format din Kansas City Southern și Mi-Jack Products a primit dreptul de a reabilita și opera linia.
Între 2000 și 2001, s-au investit 76 de milioane de dolari în lucrări de modernizare, inclusiv înlocuirea șinelor cu linii sudate continuu, montarea de traverse din beton și adaptarea tunelului Miraflores pentru vagoane cu două niveluri de containere. Au fost construite terminale intermodale în proximitatea principalelor porturi de pe ambele coaste.
Alternativă rapidă la Canalul Panama în perioade de criză
Modernizările au permis transferul rapid de containere între oceane, reducând timpii de tranzit, mai ales în perioade de congestionare sau restricții, precum cele cauzate de seceta severă din 2023-2024. Capacitatea anuală a liniei a crescut de la 400.000 la 800.000 de TEU, cu potențial de extindere.
În 2024, Panama Canal Railway Company a generat venituri de 77 milioane dolari, cu un EBITDA de 36 milioane dolari.