Majorarea accizei la carburanți lovește direct în transportul rutier intern și consumatorul final

Majorarea accizei la carburanți lovește direct în transportul rutier intern

Majorarea accizei la carburanți de la 1 septembrie 2017, lovește direct în transportatorii rutieri naționali de mărfuri și persoane, respectiv în consumatorii finali.

Circa 70% din alimentările actuale ale transportatorilor internaționali (români și străini) de pe teritoriul României s-ar putea reorienta imediat în a alimenta în afara țării ceea ce ar putea afecta Bugetul de Stat.

Chiar dacă, majoritatea asociațiilor profesionale, respectiv a presei (care a preluat această idee), au declarat că transportatorii români care efectuează operațiuni de transport internațional vor fi obligați să alimenteze în afara țării, nu aceștia vor fi cei mai afectați în urma introducerii accizei la carburanți la 1 septembrie.

Nu! Afectați vor fi cei care fac transport rutier național de mărfuri și persoane.

De altfel, pe aceștia se și bazează guvernul, căci acești “cărăuși” naționali de la 3.5 tone la 20 tone, respectiv curse interne regulate de persoane, nu au posibilitatea alimentării în afara țării, fapt ce-i condamnă să alimenteze pe noile prețuri, care, cel mai probabil, începând cu 1 septembrie vor ajunge între 5 lei și 5.20 lei la pompă, pentru un litru de motorină.

Evident că, acest cost suplimentar de 38 de bani la care se va aplica TVA, se va resimți direct în buzunarele consumatorilor finali. Și, atunci, dom’ Tudose, cresc sau nu prețurile?

În teorie, dacă s-ar menține consumul de carburant nemodificat, cei 45.22 de bani (acciză cu TVA) per litru, statul al colectat suplimentar aproximativ 3.16 miliarde lei, suficient cât să acoperi o parte din pomenile electorale, dar prea puțin pentru a face ceva real cu ei. Însă, cum teoria nu este tot una cu practica, statul va colecta mai puțin, ceea ce ar putea duce la introducerea altor taxe.

Acciză pentru “pomană”, nu pentru infrastructură
La întrebarea adresată de FORT cu privire la procentele încasate la Bugetul de Stat pentru fiecare litru de carburant vândut în România, Ministerul Finanțelor Publice a anunțat că pentru grupa Accize încasate din vânzarea produselor energetice, în primele 6 luni ale anului 2017 s-au încasat 6.265,3 milioane lei.

La întrebarea legată de destinația sumelor colectate din vânzarea de carburanți, MFP nu a dat niciun răspuns, deși, cel mai normal ar fi fost, infrastructură.

Socoteala statului nu se potrivește cu cea din viața reală
Conform UNTRR, un operator român care face transport internațional cu 200 de camioane și în prezent alimentează lunar 300.000 litri de motorină în România și 300.000 litri de motorină în afara țării, în cazul majorării accizei la motorină va alimenta lunar cel puțin 500.000 litri de motorină în afara României și sub 100.000 litri de motorină în România.

VEZI ȘI: Sistemul Sygic Car Navigation disponbil cu Real Time Parking Service

În 2014, statul român își propusese să încaseze 50,6 milioane euro lunar din supra-acciză pe motorină și benzină. Statisticile au confirmat că s-a încasat lunar cu aproape 11 milioane de euro mai puțin. În iulie 2014, INS indica o scădere de 18.5% a valorii carburantului vândut în România.

Statul român, cel mai abil cămătar
Pentru a recupera această scădere, statul român a calculat rata de schimb pentru plata accizelor la carburanți într-un mod ingenios la o rată de 4.7380 lei, în loc de 4.4093 (rata din prima zi lucrătoare a Băncii Centrale Europene, rată obligatorie până la atingerea pragului minim al accizelor la carburanți în UE), majorând cu 7.45% valoarea colectată în lei.

Această rată de schimb originală a însemnat o acciză de 430 euro/1000 litri calculată la rata de schimb a BCE, cu 100 euro mai mult decât rata minimă reglementată la nivelul UE – având în vedere că TVA se adaugă prețului final și accizei, doar că majorarea de 7 cenți și rata de schimb originală, cu tot cu TVA – contribuia la majorarea cu 12.4 eurocenți/litru de motorină.

A fost atins nivelul obligatoriu al accizelor la motorină în UE
România a atins nivelul obligatoriu în UE al accizelor la motorină de 330 euro/1000 litri încă din 01.01.2013, iar la benzină 359 euro/1000 litri încă din 01.01.2011. În aprilie 2014 ambele au fost majorate cu 7 eurocenți/litru (70 euro/1000 litri) reprezentând o creștere cu 21.2% a accizei la motorină de la 330.395 euro/1000 litri la 400,59 euro/1000 litri, iar pentru benzina fără plumb reprezintă o creștere cu 19.4% a accizei de la 359.,59 euro/1000 litri la 429.59 euro/1000 litri.

Prevederile Directivei 96/2003 se aplică în alte 6 țări membre ale Uniunii Europene, unde există practica returnării accizelor la motorină pentru utilizatorii profesioniști, fără încadrarea acestei proceduri la ajutor de stat.

Statul nu dă nimic de la el, ci îi restituie utilizatorului (doar pentru autovehiculele eligibile menționate la Art. 7 al Directivei) o sumă din cea plătită deja de utilizator statului, fără ca valoarea plătită de utilizator, considerând și rambursarea, să coboare sub pragul minim al accizei la nivel european.

Transportatorii români pot alimenta din Ungaria unde prețul motorinei net, fără TVA, și cu acciza recuperată este mai mic decât în România. La fel și în Austria, unde prețul motorinei net, fără TVA, este mai mic decât în România, iar TVA-ul se recuperează ușor.

Totodată, intorducerea accizei la carburanți în 2014 a generat un fenomen de piață interesant. Marea majoritate a operatorii de transport rutier români care au avut în plan achiziția de camioane s-au orientat către cele cu rezervoare mai mari, de peste 800 litri până la 1.200 litri (pot fi de până la 1.500 litri legal).

De ce? Simplu! Pentru a putea face un traseu Viena – Constanța și retur (cu alimentare în Viena), fără a alimenta în România.

Follow #infotrucker

Comentarii Facebook

Comentarii

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *