MAN a lansat o nouă generație de sisteme de siguranță

sisteme de siguranță
MAN a introdus recent o nouă generaţie de sisteme de siguranță precum frânare de urgenţă cu dublu senzor (sistemul de frânare de urgenţă EBA) şi semnalul la frânarea de urgenţă ESS.

În acelaşi timp, atât EBA cât şi noul sistem de ghidare (Lane Guard System, LGS) vor fi introduse în producţia de serie pentru noile modele de autovehicule, pentru care se aplică obligativitatea acestor dotări standard pentru înmatriculările noi începând din 1 noiembrie 2015.

MAN a lansat o nouă generație de sisteme de siguranță

Aici, se încadrează majoritatea camioanelor MAN, a autocarelor şi autobuzelor pentru transport regional MAN şi NEOPLAN, cât şi a şasielor pentru autocare MAN.

Legislaţia EU impune începând din noiembrie 2015 echiparea următoarelor modele de autovehicule cu un sistem de frânare din Generaţia 1: camioanele nou înmatriculate cu două sau trei axe, o masă maximă autorizată mai mare de opt tone şi axa spate cu suspensie pneumatică.

De asemenea, este impusă legal existenţa unui sistem de ghidare pentru camioanele cu două sau trei axe de peste 3,5 tone. Sistemul de frânare de urgenţă EBA implementat din iulie 2015 de MAN îndeplineşte deja cerinţele legale mai stricte din Generaţia 2, care vor fi valabile începând din noiembrie 2018 pentru autovehiculele nou înmatriculate. În acest fel clienţii primesc încă de acum un sistem de viitor sigur şi valoros.

În Germania, din 2014, fiecare al doilea MAN TGX vândut este echipat cu pachetul de siguranţă „Activ “ sau „Activ Plus “şi cu sistemul avansat de frânare de urgenţă EBA – tendinţa fiind în continuă creştere.

Interacţiunea dintre radar şi camera
Noua generaţie de sisteme de frânare EBA de la MAN combină informaţiile furnizate de senzorul radar din masca din faţă a autovehiculului cu cele de la camera video de pe parbriz. Prin această combinaţie de senzori, sistemul poate interpreta mult mai sigur scenariile complexe din trafic. Astfel se pot identifica mai rapid şi cu mai mare siguranţă autovehiculele aflate în faţa şi eventualele obstacole staţionare.

În acest fel sistemul câştigă timp pentru a declanşa la nevoie frâna de urgenţă mai rapid. Prin asta autovehiculul poate să piardă mai mult din viteză în caz de urgenţă, pentru a putea opri mai devreme cu câţiva metri valoroşi.

Obiectele staţionare sunt mult mai greu de identificat cu certitudine decât vehiculele aflate în faţă. În acest sens, sistemul trebuie să fie capabil să distingă între obiectele relevante (ca de exemplu un autovehicul defect sau unul aflat la capătul unui blocaj) şi cele nerelevante (semne de circulaţie, intrări în tunel, poduri).

Pentru a preveni cu mai mare siguranţă declanşarea eronată a frânei de urgenţă, asistenţa la frânarea de urgenţă acţionează abia atunci când situaţia este interpretată cu foarte mare probabilitate. Sistemul face în acest caz o analiză mai intensivă, pentru a fi absolut sigur că există efectiv un obstacol staţionar în faţa autovehiculului pe banda proprie de circulaţie.

Șoferii de camion mulțumiți de sistemele de avertizare MAN
MAN dispune de o vastă competenţă în domeniul cercetărilor privind conceptele de operare a autovehiculelor comerciale. Observarea ştiinţifică a şoferilor pe simulatorul de la Universitatea Tehnică München a furnizat rezultate importante pentru interpretarea comportamentului de avertizare şi reacţie a sistemului EBA, de exemplu în privinţa atenţiei şi distragerii şoferului, cât şi a stresului şi a comportamentului în situaţii de urgenţă.

Concepţia sistemului de frânare de urgenţă urmează principiul „şoferul trebuie să deţină mereu controlul “. Această filozofie specifică MAN asigură un grad mare de satisfacţie din partea şoferilor.

Interacţiunea celor două tehnologii, radar şi camera video, reduce semnificativ pericolul avertizărilor nejustificate, întrucât se pot folosi două tehnologii pentru identificarea obiectelor. În acest fel MAN şi-a atins obiectivul de a deranja cât mai puţin şoferul prin semnale de avertizare.

Ţinând cont de propria evaluare a situaţiei, şoferul poate întrerupe efectul de frânare de urgenţă în cazul unei avertizări sau chiar şi al unei frânări de urgenţă deja iniţiate. În acest sens, el poate să apese pedala de acceleraţie sau pedala de frână sau să acţioneze semnalizatorul, pentru a schimba banda de circulaţie şi astfel să anuleze avertizarea sau să întrerupă declanşarea automată a frânei. Dacă nu mai exista risc de coliziune, de exemplu după ce un vehicul care mergea încet s-a mutat pe banda de urgenţă, EBA întrerupe frânarea de urgenţă deja iniţiată.

Procesul frânării de urgenţă
EBA reacţionează la detectarea unui obiect care necesită frânarea de urgenţă şi la lipsa răspunsului din partea şoferului (fie schimbarea benzii de circulaţie fie frânarea) cu măsuri secvenţiale: iniţial avertizarea şoferului printr-un semnal sonor penetrant şi un mesaj pe display.

În acest moment circuitele de frânare sunt deja pregătite, pentru a scurta reacţia de răspuns. În acelaşi timp, luminile de frână sunt activate pentru a avertiza din timp autovehiculele aflate în spate. În plus, sistemul de frânare de urgenţă MAN reduce încă din faza de avertizare cuplul motor.

Acesta este încă un efect suplimentar de avertizare perceptibil în cazul unui şofer posibil neatent. Dacă totuşi şoferul nu reacţionează, frânele se activează automat ca o avertizare pentru acesta (frânare de atenţionare). Dacă riscul de coliziune persistă şi şoferul tot nu reacţionează, atunci EBA iniţiază frânarea de urgenţă, care în condiţii ideale poate împiedica lovirea obstacolului, chiar şi la o viteză de 80 km/h.

ESS – Semnalul la frânarea de urgenţă
În cazul unei frânări de urgenţă, semnalul la frânarea de urgenţă ESS ((Emergency Stopping Signal)) activează, pe lângă luminile de frâna, şi aprinderea intermitentă a luminilor de semnalizare, cu frecvenţă crescută (luminile de avarie), semnalizând astfel situaţia de urgenţă autovehiculelor aflate în spate. Testele au demonstrat că o avertizare la timp ajută la evitarea coliziunilor.

Noul sistem de ghidare LGS
Noul sistem de ghidare LGS dispune de cea mai nouă tehnologie pentru camera video. Aceasta permite o precizie mai mare la detectarea marcajelor de separare a benzilor de circulaţie şi reducerea la minim a avertizărilor nejustificate. La o viteză de 60 km/h, LGS monitorizează poziţia autovehiculului în raport cu banda de circulaţie şi avertizează şoferul dacă depăşeşte accidental marcajele acesteia.

Funcţiile suplimentare sporesc confortul şoferului. Noul sistem detectează singur când se schimbă aspectul benzii de circulaţie: o avertizare sigură este posibilă doar dacă există marcaje pe partea dreaptă şi stanga a drumului şi dacă banda de mers are o lăţime minimă. Noul LGS ţine cont şi de faptul că mulţi şoferi de vehicule comerciale, de dragul siguranţei, preferă să circule la marginea benzii de circulaţie – adică la marginea dreaptă a drumului în ţările cu circulaţia pe banda dreaptă – şi avertizează mai târziu pentru această parte a benzii.

De asemenea, sistemul se setează automat pentru ţările cu circulaţia pe partea dreaptă respectiv stanga. În acest fel, şoferul savurează experienţa unei filozofii adaptative de avertizare.

Follow #infotrucker