MAN a prezentat H4576, motor termic alimentat cu hidrogen

MAN Engines a prezentat un motor cu combustie inovator alimentat cu hidrogen, H4576, care se bazează pe dieselul D3876.
Motorul MAN H4576, prezentat deocamdată ca o soluție pentru mașini agricole și alte aplicații off-road, are o cilindree de 16,8 litri și o putere maximă de 500 CP (368 kW). ”Combustia hidrogenului este o abordare promițătoare pentru accelerarea decarbonizării aplicațiilor off-road. Imediat ce piața va fi pregătită, MAN Engines va oferi soluții personalizate cu această tehnologie”, a declarat Mikael Lindner, șeful MAN Engines.
Baza lui MAN H4576 este celebrul motor diesel MAN D3876, cu care împarte aproximativ 80% din componentele de bază: carterul, arborele cotit, bielele, precum și circuitele de răcire și ulei, inclusiv pompe, baia și filtrul de ulei. Dimensiunile foarte apropiate ale celor două motoare cu combustie ușurează integrarea lor de către producătorii de mașini agricole pe conceptele de vehicule deja existente.
O schimbare importantă este creșterea alezajului de la 138 la 145 mm, în timp ce cursa rămâne neschimbată, la 176 mm. Modificarea diametrului cilindrilor duce la creșterea capacității cilindrice la 16,8 litri, față de 15,3 litri la motorul diesel MAN D3876. Aceasta este necesară pentru obținerea obiectivului de putere, din cauza densității de putere reduse a hidrogenului.
VEZI ȘI: MAN își botează viitoarele camioane electrice eTGX și eTGS
Modificări semnificative s-au făcut și la componentele pentru alimentare și combustie, sistemul de control al motorului și sistemul de control al gazelor de eșapament.
Alimentarea cu hidrogen a lui MAN H4576 constă într-un sistem de linii de joasă presiune și o rampă, care alimentează injectorul cu hidrogenul necesar. Controlul precis al presiunii este utilizat pentru a doza cererea de hidrogen, pentru a asigura o combustie optimă. Injectorul de hidrogen folosește o injecție directă de joasă presiune, de până la 40 bar. El este montat direct pe camera de ardere, pentru performanțe mai mari și un răspuns mai bun al motorului.
Sistemul de aprindere este special reglat pentru a aprinde controlat, cu ajutorul unei bujii, mixtura de hidrogen. Printre altele, unitatea de control special proiectată controlează alimentarea cu hidrogen și aer, regulează injecția și aprinderea și ajustează permanent parametrii motorului, pentru a permite o combustie eficientă și sigură.
Față de motorul diesel din care provine, motorul termic cu hidrogen are noi pistoane și garnituri, deoarece diametrul cilindrului a fost crescut la 145 mm. Cu 500 CP, motorul cu hidrogen de 16,8 litri are performanțe asemănătoare motorului diesel MAN D2676, de 12,4 litri. Noul turbocompresor oferă o dinamică optimă și ajută la reducerea consumului de carburant.
MAN H4576: Emisii
Singurele emisii semnificative din arderea hidrogenului sunt oxizii de azot (NOx). Pentru a reduce aceste emisii aproape la zero, MAN Engines se bazează pe procese avansate de combustie și un sistem de post-tratare a gazelor de eșapament cu performanțe dovedite. Astfel, combustia hidrogenului și post-tratarea gazelor de eșapament au un rezultat ce respectă standardul de emisii Zero Emission Vehicle (ZEV).
Totuși, MAN H4576 poate fi alimentat și cu alți carburanți. Proiectat ca un motor cu carburant dual, el poate fi utilizat în combinație cu motorina convențională sau carburanți alternativi precum HVO. MAN Engines lucrează în prezent la un motor cu hidrogen pentru aplicații staționare, MAN H3268, care va produce căldură și electricitate.
MAN H4576 va fi prezentat în premieră la expoziția Agritechnica (12-18 noiembrie 2023).