
MAN supune bateriile de tracțiune pentru camioane electrice unor teste extreme pentru a dovedi că sunt sigure, rezistente și pregătite pentru viața grea din transportul comercial.
Într-o perioadă în care tehnologiile electrice din transportul greu sunt încă privite cu reticență, MAN Truck & Bus nu încearcă să convingă prin discursuri motivaționale sau spoturi publicitare. Producătorul german preferă demonstrația practică, supunând bateriile de tracțiune pentru camioane electrice unor teste extreme – de la incendii simulate și scufundări în apă, până la impacturi violente.
Iar miza este clară: într-o industrie în care fiecare minut de staționare costă, iar fiabilitatea nu e negociabilă, MAN vrea să dovedească faptul că viitorul electric nu înseamnă doar emisii zero, ci și robustețe, siguranță și performanță adaptată realității dure din teren.
Bateriile de tracțiune care echipează noile camioane electrice MAN nu doar că oferă autonomie și performanță, ci mai ales siguranță, chiar și în cele mai improbabile, dar critice, scenarii. Iar testele pe care inginerii le desfășoară nu sunt doar riguroase, ci aproape cinematografice.
Unul dintre cele mai spectaculoase este testul de incendiu cu combustibil – sau, cum îl numesc inginerii MAN, Fuel Fire Test. Scenariul: un camion electric este implicat într-o coliziune, combustibilul de la celălalt vehicul ia foc, iar bateria ajunge direct în mijlocul flăcărilor.
Ce urmează este o demonstrație de rezistență pură: flăcări de 800°C timp de 90 de secunde și expunere continuă la căldură intensă. Rezultatul? Bateria nu doar că nu ia foc, dar nici nu devine instabilă.
Designul trebuie să asigure că bateria nu devine ea însăși un pericol, indiferent de situație, concluzionează Christian Pastötter, liderul echipei de testare a bateriilor la MAN.
Dar testele nu se opresc la foc. Bateriile MAN sunt supuse unei suite impresionante de verificări gândite în cele mai mici detalii, menite să demonstreze că rezistă fără compromisuri în fața oricărei provocări din lumea reală.
În testul de scufundare, bateria este cufundată într-un bazin cu apă timp de 30 de minute, cu temperaturi atent controlate. Nicio picătură nu pătrunde în interior – iar hârtia de control rămâne albă, semn că etanșeitatea este perfectă.
La fel și în testul cu jet de aburi, care simulează spălarea cu presiune – o rutină bine cunoscută în lumea camioanelor.
Mai departe, impactul cu obstacole este o altă temă testată serios. În Bollard Test, se simulează o coliziune cu un stâlp de pe carosabil, la o viteză de 35 km/h. Scopul: carcasa bateriei și sistemul de protecție de dedesubt trebuie să prevină orice defect electric.
Rezultatul a fost, din nou, pozitiv. Chiar și în testul extrem numit sugestiv Flying Part Test, în care o bucată mare de metal este lansată în baterie cu o viteză de aproape 90 km/h, integritatea structurală și funcțională a fost menținută.
Pentru cine cunoaște viața reală a unui camion pe drumurile europene, acest scenariu e mai realist decât pare.
Mai rămâne un test simplu, dar revelator: Drop Test. Bateria este lăsată să cadă pe beton de la un metru, simulând o situație banală de manipulare greșită în depozit. Și aici, bateria se dovedește indestructibilă.
Acest set complet de teste nu este doar un spectacol inginereasc, ci un mesaj clar pentru piață: MAN tratează electrificarea cu seriozitatea cuvenită sectorului de transport comercial.
Asta înseamnă siguranță, durabilitate și o mentalitate pragmatică în fața provocărilor.