MAN participă la proiectul European Truck Platooning Challenge

MAN participă la proiectul European Truck Platooning Challenge

Sub motto-ul “MAN Truck2Truck”, producătorul bavarez de camioane s-a lansat în cadrul proiectului European Truck Platooning Challenge 2016, inițiat de Ministerul Infrastructurii și Mediului din Olanda alături de alți parteneri locali.

Alături de alți cinci producători de camioane europeni, MAN participă în cadrul proiectului ce-și propune promovarea camioanelor conectate în convoi – cu scopul de a facilita transportul rutier inteligent și eficient pe întreg teritoriul UE – cu două autotractoare MAN TGX conectate prin intermediul unei “bare de remorcare” electronice.

Startul celor două camioane spre portul Rotterdam, punctul final al călătoriei acestora a fost dat de Andreas Renschler, șeful Truck & Bus GmbH și Alexander Dobrindt, ministrul transporturilor din Germania, care este încrezător în efectele pozitive asupra siguranței rutiere și eficienței.

MAN participă la proiectul European Truck Platooning Challenge

Cicliștii cunosc cel mai bine ca în timpul curselor e ideal sa fii în spatele celui din față ta, pentru o eficiență aerodinamică crescută. Același lucru se aplică, spre exemplu și în Formula 1, unde cel care stă la aspirație își crează un avantaj dinamic ce-i permite un consum energetic mai mic. Pe acest principiu se bazează în prezent și producătorii de camioane care doresc să crească eficiența energetică prin reducerea distanței dintre camioane. Un pluton de camioane este definit ca fiind o coloană de camioane conectate între ele printr-o “bară de tracțiune” electronică.

VEZI ȘI: Star Assembly a lansat producția cutiei automate 9G-TRONIC

Uitându-te la grafica celor două semiremorci atașate camioanelor MAN TGX devine clar faptul că aceștia s-au inspirat de la cicliști. Lansat sub numele de „MAN Truck2Truck”, proiectul camioane conectate în pluton ale producătorului bavarez urmează să ajungă pe 6 aprilie la Rotterdam unde va face joncțiunea cu celelalte camioane participante în cadrul European Truck Platooning Challenge.

Vehiclele conectate sunt mult mai sigure
Deși micșorarea distanței dintre camioane la 10 metri – precum în cazul camioanelor conectate în pluton MAN – pare inițial un risc crescut pentru șofer și alți participanți la trafic, producătorii de vehicule alături de politicienii olandezi și germani cred că prin intermediul sistemelor de asistență care stau la baza conectării camioanelor în pluton acestea vor fi mult mai sigure. De altfel, în cadrul evenimentului de lansare a celor două camioane MAN conectate, Alexander Dobrindt, a descris condusul în convoi ca o piatră de hotar importantă în ceea ce privește condusul complet autonom.

Toate autovehiculele ce rulează în pluton sunt conectate între ele printr-o aşa-numită „bară de tracțiune” electronică. În timpul deplasării, primul camion are funcția de lider și indică viteza şi direcţia de mers. Prin intermediul unei comunicaţii V2V (IT-SG5) comenzile necesare de control ajung la vehiculele următoare sub forma de date şi de la acestea se transmit înapoi la primul vehicul. Pentru această comunicaţie între camioane se utilizează o reţea Wi-Fi, a cărui frecvență în cazul camioanelor MAN Truck & Bus este de 5.9 GHz.

Prin deplasarea în convoi să dorește o îmbunătăţire a siguranței în trafic. Aproximativ 90% dintre accidentele rutiere sunt cauzate de erori umane. Numai în Europa anual au loc peste 30.000 de accidente. Cele mai moderne sisteme de asistare la rulare fac din mersul în pluton un mod de transport sigur pentru toţi participanţii la trafic.

De exemplu, se instalează următoarea funcţie de securitate: atunci când un alt participant la trafic se încadrează în pluton, pentru a se încadra spre o ieşire de pe autostradă, plutonul se distanțează, iar şoferii sunt avertizaţi cu privire la acest fapt. Camioanele îi fac loc participantului la trafic. După ce acesta a părăsit autostrada, întregul pluton se regrupează în configuraţia iniţială. Ca un efect general al sistemelor de asistare, şoferilor li se uşurează munca şi este crescută siguranţa în trafic.

MAN Truck & Bus precum şi industria europeană producătoare de camioane sunt parteneri ai „Truck Platooning Challenge 2016“ iniţiat de guvernul olandez. În cadrul acestui proiect, MAN a participat la traseul demonstrativ de la München la Rotterdam, ce s-a desfăşurat la începutul lunii aprilie. În acest sens a fost realizat un concept de pluton, compus din două autotractoare MAN TGX 18.480.

Pentru MAN, condusul în pluton nu este o noutate. Producătorul bavarez a fost preocupat de această temă între 2005 și 2009, atunci când a încercat să folosească convoaie de câte 3 sau 4 camioane. Însă, în mod intenționat, pentru proiectul European Truck Platooning Challenge 2016, MAN Truck & Bus s-a hotarat la un convoi de 2 camioane, din motive de acceptare in randul populatiei. MAN presupune ca firmele pot economisi în medie 10% din combustibil pe autostradă folosind acest sistem.

Pe lângă promovarea constantă a tehnologiei pe care o dezvoltă, MAN vrea să dea un impuls direcționat pentru a conduce în mod consecvent dezvoltarea acestei tehnologii. De altfel, ministrul transporturilor din Germania a spus ca este convins că până la introducerea oficială a camioanelor în pluton în 2020, aceasta tehnologie va fi fezabilă.

Introducerea conceptului de pluton ar putea fi realizabilă în Europa până în anul 2020. Realizarea însă depinde de condiţiile legislative cadru necesare, presupunând un nivel ridicat de colaborare dintre statele membre şi partenerii implicaţi. Aceasta include şi corelarea diverselor reguli de circulaţie şi legislaţii din diferite ţări.

Descarcă revista online infoTrucker – https://www.infotrucker.ro/wp-content/uploads/2015/10/infotrucker_octombrie2015.pdf sau intră pe ISSUU

Urmărește #infotrucker pe Facebook, Instagram, Twitter, YouTube

 

Follow #infotrucker