MagazinTop News

MAZ-7904, monstrul sovietic pentru transport de rachete balistice intercontinentale

Având o sarcină utilă de 220 de tone, MAZ-7904 a fost construit pentru a transporta rachete balistice intercontinentale. Din fericire, n-a apucat să-și îndeplinească niciodată scopul propus.

În Uniunea Sovietică, Belarus a fost responsabil pentru dezvoltarea echipamentelor militare grele cu mai multe axe, printre care s-a numărat și MAZ-7904, creat în cadrul proiectului Tselina (Celina), un răspuns la apariția noilor rachete balistice intercontinentale americane și rezultatul unei alte runde de tensiuni globale și a unei curse înarmărilor, care s-a accelerat în anii 1980, ca urmare a exacerbării relațiilor dintre URSS și Statele Unite.

MAZ-7904, monstrul sovietic pentru transport de rachete balistice intercontinentale

Construit în 1983, în cadrul Uzinei de Automobile din Minsk (MAZ), MAZ-7904 a fost dezvoltat sub acoperirea faptului că era un transportator pentru Energia, vehiculul de ridicare al navetei spațiale Buran, deși scopul său era să sprijine programul sovietic de rachete balistice intercontinentale.

Monstrul sovietic avea peste 32 de metri lungime, 6,8 metri lățime și 3,45 metri înălțime, respectiv o greutate proprie de 140 de tone. În combinație cu sarcina sa utilă de până la 220 de tone, monstrul sovietic ajungea la o greutate totală de 360 de tone, adică aproximativ 60 de elefanți africani, care sunt cele mai mari mamifere terestre de pe planeta noastră.

De asemenea, garda la sol era și ea impresionantă, aceasta fiind de 480 mm.

Sarcina utilă erau distribuită pe șase axe cu suspensie independentă hidropreumatică, echipate cu anvelope gigantice cu diametru de 2,7 metri, produse de Michelin, pe care le-a procurat din Japonia, sub pretextul că avea nevoie de ele pentru basculante uriașe.

MAZ-7904, monstrul sovietic pentru transport de rachete balistice intercontinentale

Pompele pentru suspensie și celelalte echipamente ale lui MAZ-7904 erau acționate de un motor YAMZ-238 V8 de 14,9 litri și 330 CP. Propulsia era asigurată de un propulsor V12 turbodiesel de 42,4 litri, care dezvolta 1.500 CP transmiși prin intermediul a două cutii de viteze hidromanuale cu 4 trepte la 8 sau toate cele 12 roți.

VEZI ȘI: Daimler Truck utilizează Siemens Simcenter pentru optimizarea designului vehiculelor

Pentru a păstra secretul, sovieticii testau monstrul numai atunci când nu erau sateliți vestici deasupra lor. În testele inițiale, MAZ-7904 a parcurs aproximativ 550 de kilometri. De altfel, aceștia au fost singurii realizați de monstrul sovietic, înainte să fie dezasamblat și mutat în Kazahstan.

Testele realizate s-au dovedit a fi un dezastru. MAZ-7904 avea o rază de întoarcere de 46 de metri, iar ca viteza acesta nu a depășit 27 km/h. În plus, în ciuda tuturor echipamentelor sale off-road, acesta avea nevoie de un teren moale și ușor, în parte din cauza rulmenților roților, care nu suportau 30 de tone fiecare.

În cele din urmă, când programul de rachete balistice intercontinentale a fost conservat, la fel s-a întâmplat și cu acest monstru sovietic, care a fost adăpostit la Cosmodromul Baikonur din Kazahstan.

În 2010, acesta a fost tăiat pentru fier vechi, ca orice alt lucru megalomanic și inutil din perioada comunismului.

Din aceeași categorie...

Back to top button