Mercedes-Benz Atego a împlinit 25 de ani

Mercedes-Benz Atego celebrează 25 de ani: în 1998, Daimler-Benz AG prezenta noul său star al camioanelor de distribuție la expoziția RAI din Amsterdam.
În urmă cu 25 de ani, Atego venea ca un succesor al seriei LK (”light class”). Pentru noua generație, inginerii au avut ca principal obiectiv creșterea numărului de opțiuni de configurație, pe măsura varietății de aplicații din segmentul de tonaj ușor și mediu. Atego avea astfel suprastructuri cu prelată sau de tip box, platforme sau basculante pentru construcții, precum și modele specializate cu echipamente pentru servicii municipale.
Inițial, Atego acoperea segmentul 6,5-15 tone: familia includea 25 de tipuri de bază, 6 clase de performanță și 4 variante de cabină. Motoarele mergeau de la dieselul cu 4 cilindri OM 904 LA (4,25 litri) la cel cu 6 cilindri OM 906 LA (6,37 litri), pentru puteri între 122 și 270 CP.
Confortul cabinei a fost de asemenea crescut. Designul a încorporat condiții exemplare pentru intrarea și ieșirea din cabină, care se facea de până la 30 de ori pe zi în timpul operațiunilor de distribuție. Pe lângă versiunile compacte pentru distribuție și construcții, în gamă exista și o cabină pentru transporturi ușoare pe distanțe lungi.
VEZI ȘI: Test Mercedes-Benz eActros 300 cap tractor: O nouă opțiune
Doar 6 luni mai târziu, la a 57-a ediție IAA Commercial Vehicles, Daimler-Benz a prezentat o versiune mai grea a lui Atego, între 18 și 26 de tone, cu șasiu mai înalt și motor OM 926 LA de 7,2 litri și 326 CP. Cu acest model, producătorul completa pauza față de seria grea Actros. O noutate era sistemul Telligent de întreținere pe baza utilizării vehiculului.
Noul Mercedes-Benz Atego a impresionat imediat lumea transporturilor și a primit titlul de Camionul Anului 1999. Dar nu s-a oprit aici. La primul facelift, din 2004, a primit, printre altele, o transmisie revoluționară, automata G85-6 cu Telligent, care includea sistemele de siguranță ABS și ASR, dar și sistemul de asistență la frânare BAS.
Gama de motoare a fost de asemenea extinsă și convertită la standardele de emisii Euro IV și V sau EEV, prin intermediul tehnologiei BlueTec SCR. Cu ajutorul injecției măsurate de AdBlue, emisiile de oxizi de azot au fost reduse cu aproximativ 60%. De asemenea, particulele de funingine era capturate într-un filtru de particule diesel de înaltă performanță.
Cabina, disponibilă până atunci în variante de distribuție, distanțe lungi și confort, a fost personalizată și mai precis pentru cerințele specifice ale aplicațiilor, iar bordul semăna cu cel al autoturismelor moderne. Astfel, Atego încheia epoca designului auster din segmentele de camioane ușoare și de tonaj mediu.
Atego la 25 de ani: Primul camion hibrid produs în serie
În 2010 a fost prezentat modelul BlueTec Hybrid 1222L, primul camion de serie cu un sistem de propulsie diesel-electric hibrid paralel și aprobare de tip în UE. Pe lângă motorul diesel OM 924 de 218 CP, camionul de 12 tone avea un motor electric răcit cu apă de 44 kW (60 CP). Acesta putea propulsa camionul pur electric la viteze mici.
La viteze înalte și greutăți mari, motorul diesel era pornit. Motorul electric acționa și ca generator, putând recupera energie cinetică în timpul perioadelor de încetinire și frânare. Energie era stocată într-un pachet de baterii litiu-ion. În operațiunile de distribuție urbană, consumul de carburant era redus cu 10-15% și până la 20%. La scurt timp după, Atego a fost numit din nou Camionul Anului.
A doua generație Atego trece la Euro VI
În 2013 era lansată a doua generație Atego, de data aceasta cu motoare Euro VI din seriile OM 934 LA și OM 936 LA, prezente încă în gamă. Motoarele cu puteri între 115 și 299 CP aveau un consum mai mic cu 5%, în ciuda cerințelor înalte pentru calitatea gazelor de eșapament. Responsabile pentru aceasta erau, în special, modernul sistem de injecție common rail, presiunea înaltă de injecție și optimizarea aerodinamică a cabinei. Consumul de AdBlue era de asemenea redus la 2-2,5% din cel de motorină. Sarcina utilă a rămas neschimbată, iar intervalele de service au crescut cu 20%, până la 120.000 km.
Transmisia automatizată PowerShift 3 cu 6 sau 8 trepte și funcție Eco-Roll echipa în standard modelele Atego. O cutie manuală cu 6 sau 8 trepte plus crawler era disponibilă doar opțional. Pentru aplicații municipale exista și o cutia manuală cu treaptă crawler pentru călătorii la viteze mici, dar și o transmisie automată cu 5 viteze. Introducerea sistemului ESP a fost un alt salt în ce privește siguranța.
A doua generație Atego a adus și un plus de confort pentru șoferi. Clienții puteau opta între patru tipuri de cabine și trei lungimi. Cabina S-Haus Classic-Space este disponibilă în versiune normală și extinsă. Există și o cabină L în versiuni Classic sau Big Space cu plafon înalt. O cabină dublă cu 6 locuri este de asemenea disponibilă pentru pompieri, salvatori sau companiile municipale.
Atego la 25 de ani: Noi sisteme de siguranță din 2024
Din aprilie 2024, Atego va fi echipat cu cele mai noi sisteme de asistență, precum Active Brake Assist 6 (ABA6) și Active Sideguard Assist 2 (ASGA 2). Pentru aceasta, camionul va primi o nouă platformă electronică. Fuziunea senzorilor radar și video va asigura o vizibilitate și mai mare în fața și lateralele vehiculului.