Mercedes-Benz eCitaro a ieșit din spatele cortinei, pentru a porni o nouă sagă, electrică

Mercedes-Benz eCitaro a ieșit din spatele cortinei, pentru a porni o nouă sagă, electrică

infotrucker.ro a fost la Mainz, unde însuși Martin Daum, Head of Daimler Trucks & Bus a prezentat, în avanpremieră, noul Mercedes-Benz eCitaro, primul autobuz electric al mărcii.

După cum spunea în cadrul evenimentului, șeful Daimler Trucks & Bus și-a bifat special în agenda data de 10 iulie.

Pe de-o parte pentru că eCitaro reprezintă un nou capitol în istoria autobuzelor Mercedes-Benz în particular și a electromobilității în general.

Și, ar mai fi un lucru interesant de spus. Data în care Daimler a decis să prezinte presei noul Citaro electric a coincis cu ziua de naștere a lui Nikola Tesla, fizician, inventator și unul dintre promotorii cei mai importanți ai electricității comerciale.

Fără emisii, fără zgomot în funcționare și cu un sistem telematic gândit optim pentru nevoile fiecărui operator de transport, Mercedes-Benz eCitaro este pregătit să intre pe străzile marilor orașe.

Primele comenzi au fost deja lansate, mai precis 35 de unități vor merge către regiile de transport din Hamburg și Berlin.

Avem o punte față cu o capacitate de 8 tone, pentru ca cele două motoare electrice să fie montate în puntea spate, aproape de butucul fiecărei roți.

Sigur, inginerii au operat și îmbunătățiri care să optimizeze consumul energetic.

Astfel, comparativ cu versiunea cu motor termic, energia necesară pentru încălzire, ventilație și climatizare a fost redusă cu 40%.

Cum era de așteptat, apariția „scenică” a lui eCitaro aduce o senzație mai electrizantă față de Citaro, împrumutând unele idei de design de la conceptul Future Bus.

„Skin-ul” cu aspect de aluminiu, cele patru faruri cu diametru redus și marginile plafonului acoperite și rotunjite sunt elemente particulare, care îl scot imediat în evidență.

Mercedes-Benz eCitaro a ieșit din spatele cortinei, pentru a porni o nouă sagă, electrică

Versiunea solo are o lungime de 12 metri, iar pentru cea articulată – disponibilă din 2020 – nu s-a anunțat încă nici o cotă de gabarit.

Pentru că suntem la capitolul dimensiuni, Mercedes-Benz eCitaro are, în specificația standard, o masă proprie de 13.44 tone, respectiv 19.5 tone masă maximă admisă.

Altfel spus, sarcina utilă trece de 6 tone, fiind corespunzătoare pentru a transporta 88 de pasageri.

Mercedes-Benz eCitaro a ieșit din spatele cortinei, pentru a porni o nouă sagă, electrică

Aceștia vor beneficia de o iluminare interioară cu LED și de un nivel de zgomot extrem de scăzut, la obținerea căruia își aduce aportul noul plafon, proiectat special pentru o antifonare suplimentară.

Pentru alimentarea motoarelor sunt disponibile până la 10 module de baterii Lithium-Ion, fiecare furnizând în jur de 25 kWh.

Dintre acestea, 4 sunt oferite în standard, plasate în partea din spate, iar restul montate în plafon, opționale în funcție de necesitățile clientului.

Pentru moment, Mercedes-Benz eCitaro poate oferi o capacitate totală de 243 kWh (în cazul echipării cu toate cele 10 module). Cu această valoare, autonomia în condiții ideale este de 250 km, pentru ca pe timp de vară, cu aerul condiționat în funcțiune, valoarea reală să se situeze în jurul a 150 km.

Mercedes-Benz eCitaro a ieșit din spatele cortinei, pentru a porni o nouă sagă, electrică

Important este că strategia Mercedes-Benz în ceea ce privește autonomia a fost gândită foare detaliat, iar evoluția va fi una extrem de rapidă.

Pe scurt, dacă cei 243 kWh ai actualei generații de baterii NMC (Nichel-Magneziu-Cobalt) sunt îndestulători pentru a acoperi 30% din nevoile de autonomie ale rutelor de transport, în 2020 apare o evoluție, cu o capacitate de aproximativ 330 kWh si o autonomie reală de aproximativ 200 km, adică o acoperire de 50% a rutelor.

Până atunci, începând cu anul viitor va fi disponibil sistemul pantograf de încărcare ultra-rapidă, acesta urmând să fie oferit acolo unde se consideră necesar în funcție de nevoile fiecărui operator.

Tot din 2020 va fi disponibilă și tehnologia bateriilor solid-state, cu capacitate de 400 kWh, autonomie în condiții reale de 250 km, acoperirea nevoilor de autonomie a rutelor ajungând la 70%.

Bateriile solid-state (denumire dată de starea solidă a electrolitului) sunt superioare celor NMC la capitolele capacitate, durată de viață și densitatea energiei (kg/kWh).

Cu toate acestea, puterea lor de încărcare este mult mai mică și de aceea, reîncărcarea se va putea face doar la depou. De asemenea, cele două tipuri de baterie nu sunt compatibile.

În fine, din 2022, eCitaro priește tehnologie fuel cell, ca și range extender, autonomia urcând spectaculos, la 400 km, ceea ce înseamnă că gradul de acoperire a rutelor va ajunge la aproape 100%.

Dincolo de tehnologia propulsiei electrice, Mercedes-Benz eCitaro aduce în premieă mondială Preventive Brake assist, sistemul care avertizează șoferul în cazul unui impact iminent și inițiază o frânare parțială, șoferul fiind cel care decide în ce mod va acționa în continuare.

Mercedes-Benz eCitaro a ieșit din spatele cortinei, pentru a porni o nouă sagă, electrică

Așa cum ne explicau oficialii prezenți la eveniment, nu este posibilă echiparea cu sistemul de frânare complet automatizat, ca la autocare, deoarece sunt pasageri așezați care nu au centură de siguranță, respectiv pasageri în picioare.

Tot din lumea autocarelor, eCitaro introduce un nou reper în domeniul autobuzelor: Sideguard assist.

După cum se știe, acest sistem recunoaște pietoni, bicicliști, vehicule sau alte obstacole în momentul virajului la dreapta, avertizând șoferul printr-un martor luminos în oglinda retrovizoare din dreapta.

Cât privește prețul, oficialii au anunțat că Mercedes-Benz eCitaro va costa de 2 – 2,5 ori mai mult decât versiunea diesel, în cazul unor echipări similare.

Producția de serie va avea loc la fabrica din Mannheim, în vreme ce Daimler Buses va investi până în 2020 aproximativ 200 de milioane de euro în implementarea strategiei CASE (Connected, Autonomous, Shared & Services, Electric).

Follow #infotrucker

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.