Mobilitate eco? Transportul rutier de mărfuri caută încă cele mai bune soluții

Mobilitate eco? Transportul rutier de mărfuri caută încă cele mai bune variante
Mobilitatea eco va funcționa doar atunci când se va schimba ceva și în transportul rutier de mărfuri. Cum arată alternativele pentru viitor și ce randament dau? Analizăm opțiunile posibile…

Transportul rutier de mărfuri pe distanțe lungi și aprovizionarea cu marfă în centrul orașelor reprezintă jumătatea din poluarea pe care o face tot traficul cu mașini mici. Tocmai de aceea producătorii de camioane, companiile dee transport și logistică și numeroase institute de cercetare încearcă să dezvolte soluții prietenoase cu mediul.

Mobilitate eco? Transportul rutier de mărfuri caută încă cele mai bune soluții

Ceea ce este foarte interesant, toate discuțiile se desfășoară în “liniște” fără să fie însoțite de declarații politico-populiste ca în cazul automobilelor personale. Și, la fel de interesant, există soluții care pot rezolva o mare parte din probleme.

Însă există și o veste proastă. Soluția unor camioane electrice care se încarcă la priză nu este eficientă pe distanțe lungi. Nici măcar ca o soluție de tranziție. Concluzia studiilor realizate arată că fizica nu permite o astfel de soluție.

Totuși, camioanele complet electrice pot prelua fără probleme logistica din oraș. Ceea ce se întâmplă, pentru moment într-o măsură mai mică, dar care este în creștere. De asemenea, a început și dezvoltarea unor camioane mai ușoare, cu propulsie electrică, pentru utilizare regională.

Mobilitate eco? Transportul rutier de mărfuri caută încă cele mai bune soluții

Mercedes-Benz eActros – camion 100% electric

În traficul greu, un camion electric nu va putea avea o autonomie mai mare de 450 de kilometri. Deci aici e greu de crezut că vom vedea această soluție. Pentru distanțe mai lungi bateriile ar fi mult prea grele, iar infrastructura pentru punctele de încărcare mult prea scumpă și complicat. Deci, în aceste cazuri, cel mai probbail nimeni nu va apela la o soluție clasică electrică.

Atunci, care ar fi soluția? Hidrogen, combustibili sintetici, combustibili bio, LNG sau CNG)?

Specialiștii își pun cele mai mari speranțe în tehnologia cu hidrogen. Pentru asta trebuie obținut hidrogenul din curent electric, transformat în combustibil pentru camioane. Aici, hidrogenul este transformat din nou în curent electric și astfel camionul se pune în mișcare. Iar dacă curentul folosit pentru transformarea în hidrogen este obținut din surse regenerabile eco, atunci, clar, e un pas mare înainte.

VEZI ȘI: Zgomotul și impactul acestuia asupra operatorilor din sectorul de transport

Combustibilii sintetici au în spate oarecum aceeași tehnologie și, cel mai probabil, reprezintă soluția de tranziție. E nevoie însă și aici de o producție eficientă și o infrastructură care costă mult. Aici vorbim și de metanol, care poate folosi infrastructura existentă, dar ținând cont că poluarea nu scade considerabil sunt șanse să nu vedem această soluție acceptată la scară largă.

Mobilitate eco? Transportul rutier de mărfuri caută încă cele mai bune soluții

Scania Seria G Fuell Cell – camion electric cu pile de combustie pe bază de hidrogen

Combustibilii bio nu poluează, dar așa cum arată și practica, pentru moment reprezintă doar o soluție de nișă. Este greu de crezut că se pot obține acești combustibili din resursele existente, așa că această soluție nu va fi adoptată în masă.

Gazul lichefiat și gazul comprimat (LNG/CNG) vin cu unele avantaje, dar emisiile de CO2 nu scad considerabil, comparativ cu motoarele diesel actuale. Din acest punct de vedere această tehnologie este mult prea departe de ceea ce este nevoie pentru a reduce semnificativ emisiile de noxe.

Mobilitate eco? Transportul rutier de mărfuri caută încă cele mai bune variante

IVECO S-Way LNG – camion cu gaz natural lichefiat

Nici autostrăzile electrificate pe care să circule camioane cu pantograf nu reprezintă o soluție pe termen scurt. Investițiile sunt enorme și acest tip de transport este posibil doar pe anumite rute. De asemenea nevoile companiilor de transport sunt diferite și e greu să aplici aceeași soluție pentru toată lumea.

În plus, totul trebuie gândit cel puțin la nivel european. Dacă se investește doar în Germania într-o astfel de soluție, toate companiile care tranzitează această țară nu au niciun motiv să investească în camioane cu pantograf. Deci, și aceasta este o soluție scumpă și care se poate aplica doar punctual.

Deci, mai e un drum destul de lung până vom avea un camion “eco” pentru transportul pe distanțe lungi.

Mobilitate eco? Transportul rutier de mărfuri caută încă cele mai bune soluții

Hyundai H2 Xcient Fuel Cell – camion electric cu pile de combustie pe bază de hidrogen

Mercedes-Benz a ales ca strategie de viitor să mizeze pe hidrogen și din 2029 vom avea primul camion cu acest tip de combustibil. Hyundai mizează tot pe aceeași tehnologie și încearcă deja să intre pe piața din Europa.

Pentru transportul rutier de mărfuri pe distanțe lungi, soluția o reprezintă tot motoarele diesel pentru moment.

Și dacă întreaga industrie nu se va pune la aceeași masă și nu se va merge într-o singură direcție, atunci orice soluții punctuale de care am vorbit nu vor aduce niciodată rezultatele de care este nevoie pentru a scădea emisiile de noxe pe drumurile din întreaga Europă.

Follow #infotrucker

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.