O anchetă realizată de Crina Boroș și Ingeborg Eliassen (Investigate Europe) scoate la iveală modul în care șoferii profesioniști „trec” testele de siguranță rutieră la una din marile companii de transport din Vestul Europei.
Șoferii profesioniști din Europa de Est, o mare parte dintre aceștia proveniți din România, ajung transportaţi în microbuze, în Žiar nad Hronom, o localitate din centrul Slovaciei.
Aceștia sunt angajaţi ai companiei Bring Trucking, subsidiara slovacă a grupului norvegian Posten Norge, serviciul poştal al Norvegiei, adică, o companie de stat.
Biroul slovac al companiei norvegiene operează ca punct admininistrativ prin care se recrutează conducători auto şi se preiau comenzi de la clienți.
Aceștia livrează mărfuri de-a lungul autostrăzilor din Europa de Nord și de Vest, inclusiv în Norvegia, conducând camioane cu masa maximă autorizată de până la 40 de tone.
Fiind o meserie calificată, şoferii de camion necesită cunoștințe de specialitate în domeniul siguranței rutiere și protecției muncii, și asta, din cauza pericolelor specifice acestei activități.
De exemplu, drumurile din Norvegia sunt deosebit de dificile în timpul iernii, iar a manevra unui camion articulat sau nu de mare tonaj necesită pricepere, dar mai ales pregătire.
VEZI ȘI: Germania crește tarifele de utilizare a infrastructurii rutiere pentru camioane din 2019
Cei care trec prin biroul Žiar nad Hronom din centrul Slovaciei petrec aici, de obicei, câteva ore, preluând documentele de călătorie și comenzile individuale, înainte ca un alt microbuz să îi ducă în parcul auto de unde îşi vor prelua camioanele.
Cu toate acestea, ziua filmată cu telefonul de către un sofer ia o turnura surprinzătoare.
Conform legii, șoferii profesionişti trebuie să participle la cursuri de pregătire în domeniul siguranței rutiere. În această zi, se vor confrunta cu un test.
Însa ceea ce compania Bring Trucking le-a pregătit șoferilor este șocant.
Examenul se desfășoară într-o sală de clasă, unde șoferii stau în bănci aranjate pe rânduri, cu o supraveghetoare prezentă. Fiecare şofer are în faţă un chestionar cu logo-ul companiei Bring, cu variante de răspunsuri numerotate, însă fără întrebări.
Șoferii ar trebui instruiți de catre un instructor de specialitate înainte de a da acest testul, care se este în limba engleză.
Însă, instructorul a întârziat, iar o parte dintre șoferii nu înţeleg bine limba engleză.
Totuși, nici unul dintre aceste aspecte nu pare să deranjeze staff-ul companiei Bring/Bring Trucking, deoarece au găsit o soluție.
În fața sălii de examen se află o femeie tânără, îmbrăcată în negru, angajată a companiei, care recită în engleză, cu un accent străin, „10b, 11a, 12a, 13b, 14c …”.
De fapt, angajata dictează răspunsurile întrebărilor nescrise, care ar trebui să demonstreze cunoştinţele de siguranţa şi protecţia muncii. Şoferii răspund prin bifarea casetelor corecte.
În mijlocul acestui act corupt, un șofer român din Iași, Lucian Mititelu, scoate telefonul mobil și începe înregistrarea de mai jos.
Un lucru foarte important de menționat este că filmarea a fost făcută în 2015, însă la momentul redactării acestui articol (octombrie 2018), femeia care dicta răspunsurile corecte era în continuare angajată a companiei.
„Angajata ne-a dat un formular cu numere și scrisori. Apoi a dictat răspunsurile la întrebări pe care nici macar nu le-am auzit”, a declarat Lucian Mititelu jurnaliștilor de la Investigate Europe.
Dupa “test”, filmul îl arată pe instructorul întarziat, în sala, predând în limba slovacă.
Aceeași angajată care a dictat răspunsurile ceva mai devreme traduce lecţia în limba engleză.
„Este clar că vroiau doar semnătura noastră și nu erau interesaţi de siguranța cuiva”, a mai spus Mititelu.
Lucian Mititelu a condus camioane de 40 de tone pentru compania norvegiană între 2012 și 2015, de obicei pe o rută între Olanda și Suedia, dar adesea și în Norvegia.
Astfel de teste, unde se dictau răspunsurile, precum cel prezentat în filmarea de mai sus, erau „obişnuite”, spune Mititelu.
„Cu cât trecea vremea, pe atât îmi dădeam dat seama că trebuie să documentez ce se întâmplă”.
Cum răspund norvegienii?
Intervievându-l pe Tore Ketil Nilsen, vice-președintele executiv al companiei Bring, acesta subliniază investiţiile companiei în instruirea șoferilor companiei, cum ar fi să-i învețe cum să abordeze drumurile nordice în condiții meteorologice dure.
Drept urmare, jurnaliștii Investigate Europe l-au confruntat pe Nilsen cu dovezile video, care demonstreaza falsa pregătire teoretică a şoferilor companiei.
„Sunt, desigur, surprins de informații de acest gen …”, a fost replica lui Nilsen.
„Desigur, acest fapt nu intra în standardul nostru. Acesta nu este modul în care funcționăm”, a adăugat acesta.
Ofiţerul de presă al companiei Bring, John Eckhoff, a răspuns în scris cererii Investigate Europe de a primi o reacţie cu privire la practicile de instruire profesională ale companiei, spunând: „Nu suntem mulțumiți de faptul că răspunsurile sunt citite la sfârșitul cursului”.
Eckhoff adaugă că, în urma semnalării Investigate Europe, Bring a „raportat această încălcare către Inspecția Naționala a Muncii din Slovacia și încheiem cooperarea cu furnizorul extern de curs”.
De asemenea, la momentul redactării acestui articol (12 octombrie 2018), angajata surprinsă dictând răspunsurile în filmarea din 2015, lucra încă pentru Bring Trucking.
Reprezentanţii norvegieni ai companiei insistă asupra faptului că forma dispune de un serviciu pe care angajații săi îl pot folosi pentru a avertiza compania în caz de probleme serioase.
Mititelu, însă, susține că, pe perioada angajării sale la Bring Trucking, a exersat aceasta opţiune pentru a semnala conducerii mai multe “ilegalități”, la care nu a primit niciun răspuns.
Mititelu a părăsit compania în 2015, în urma disputelor cu conducerea.
Bring Trucking este subsidiara slovacă a grupului “Posten Norge”, serviciul poștal oficial al Norvegiei, administrat de Ministerul Comerțului și Industriei.
Compania operează 300 de camioane și circa 390 de șoferi din Europa de Est, care transportă mărfuri cu preponderenţă în țările nordice, ţări cu venit ridicat pe cap de locuitor.
Adesea, şoferii Bring Trucking, majoritatea români, conduc şi șase săptămâni consecutive, pe un salariu slovac, aproximativ o șesime din salariul șoferului norvegian.
Conducătorii auto sunt angajaţi cu salariul minim pe economie slovac, plus diurna şi, eventual, sporuri.
Pentru a ajunge la un venit lunar cumulat de 2.000 – 2.500 de euro pe lună, aceştia economisesc diurna, trăind în condiţii precare.
Bring a început să recruteze un număr tot mai mare de şoferi din Serbia și din Bulgaria.
Problema externalizării locurilor de muncă, recurgând la profesionişti mai ieftini din Europa de Est, angajaţi într-o ţară a cărei limbă nu o vorbesc, este faptul că puțini dintre aceștia pot înțelege ce scrie pe fluturașii de salariu, care, în acest caz, sunt tipăriţi în limba slovacă.
Sindicatele susțin că acestea sunt dovezi de dumping social, o practica a companiilor de a folosi forța de muncă mai ieftină decât cea disponibilă local, acolo unde fac afaceri, plătind mai puțin esticii decât occidentali pentru aceeași muncă, acelaşi client și aceleaşi rute, cu același marfă.
Pe un drum alunecos
În Norvegia, camioanele din afara țării sunt de două ori mai susceptibile de a fi implicate în coliziuni decât cele din Norvegia, potrivit unui sondaj realizat de Institutul Norvegian pentru Economia Transporturilor în 2016.
Principalul risc este lipsa de experiență a șoferilor pe drumurile norvegiene iarnă.
Faptul că o companie deținută de stat operează în acest fel este „foarte grav”, spune Morten Hagen, secretar al Uniunii Muncitorilor din Transporturi din Norvegia, după ce a văzut filmarea.
„Este respingător că Bring este mereu prinsă cu astfel de probleme. Probabil că nu sunt nici cei mai buni, nici cei mai răi. Dar ar trebui să existe mai multă seriozitate într-o companie deținută de statul norvegian”, a mai adăugat acesta.
Bring Trucking nu este singura companie ai cărei conducători auto acuză măsuri de siguranță “relaxante” și abilități de formare.
Un manager de flotă dintr-o companie multinațională cu sediul în Cluj-Napoca, România, le-a declarat jurnaliștilor Investigate Europe că atunci când are nevoie să instruiască un șofer pe probleme de sănătate și siguranță, își petrece, atenție (!), „20-30 minute cu el la telefon”.
Costul uman
Putem vedea costul uman al eșecurilor în domeniul siguranței rutiere în industria de transport rutier din datele colectate doar în această vară.
Principalele victime sunt șoferii.
În luna iunie a acestui an, Ionuţ Păscariu, în varsta de 32 de ani din Botoșani, transporta mobilier în Germania, când a pierdut controlul camionului, care s-a înclinat și s-a prăbușit. A decedat, lăsând în urmă o soție și doi copii.
În Franța, în luna iunie a acestui an, doi șoferi de camion, unul român și celîlalt ceh au fost implicați într-un accident cu consecinţe grave.
În aceeași lună, în Franța, un alt șofer român a lovit un camion parcat pe banda de urgență. Colegul său de cabina a fost grav rănit, la fel ca și doi bulgari dintr-un vehiculul parcat.
Iar lista poate continua la nesfârșit.
În 2017, peste 25.300 de persoane și-au pierdut viața pe drumurile din UE, iar 14% dintre aceștia aveau vârsta cuprinsă între 18 și 24 de ani.
Tinerii sunt aproape de două ori mai predispuși să fie uciși într-un accident rutier decât o persoană oarecare, potrivit datelor UE.
Șoferii fără experiență sunt solicitați de companiile mari de transport.
Mai mulţi şoferi profesioniști intervievați de jurnaliștii Investigate Europe susțin că această preferință pentru șoferii de camioane cu experiență aproape de zero vine din intenția angajatorului de a cheltui cât mai puțin posibil pe salarii.
Desigur, acest lucru se întâmplă și din cauza deficitului de șoferi pe piață, care pare să crească tot mai mult și la care companiile de transport nu au găsit o soluție reală.
Însă, acest lucru prezintă un risc evident.
Directiva UE privind calificarea șoferilor și formarea periodică, menită să îmbunătățească siguranța rutieră, a intrat în vigoare la 10 septembrie 2003.
Aceasta înseamnă că șoferii profesioniști trebuie re-evaluați și pregătiți în mod regulat.
Purtătorul de cuvânt al companiei Bring susţine că filiala din Slovacia organizează cursuri de siguranță rutieră cel puțin de două ori pe an.
Investigate Europe este un proiect pilot pan-european: o echipă de jurnaliști care lucrează transfrontalier, raportând despre impactul politicilor Uniunii Europene.
Alţi membri Investigate Europe: Wojciech Ciesla, Nikolas Leontopoulos, Maria Maggiore, Leila Minano, Paulo Pena, Harald Schumann, Jef Poortmans, Elisa Simantke.