Motivele pentru care camioanele conectate în pluton vor avea succes

Câteva motive pentru care camioanele conectate în pluton vor avea succes

Conform TNO, camioanele conectate în pluton sau “platooning truck” așa cum sunt ele cunoscute, vor rula pe autostrăzi din Olanda înainte de finalul acestui an.

Acestea vor face transportul rutier de mărfuri mai rapid, economic, curat și sigur în timp ce va crește capacitatea rutieră. Marele lanțuri de magazine, retaileri și logisticieni sunt de acord cu acest concept de transport inovativ, pregătirile pentru primele teste practice fiind în desfășurare.

Fără nicio îndoială camioanele conectate în pluton aduc beneficii reale pentru toți cei implicați în procesul de transport. Consum redus de combustibil, emisii reduse de CO2, diminuarea blocajelor de trafic, siguranță rutieră îmbunătățită cu mai puține accidente (coliziuni din spate) și un fluxul de trafic îmbunătățit, reprezintă principalele beneficii ale camioanelor conectate în pluton. În plus, șoferii acestor camioane vor fi mai odihniți, fapt ce-i va face mai productivi.

Motivele pentru care camioanele conectate în pluton vor avea succes

Având în vedere acest viitor roz pentru camioanele conectate în pluton, TNO – organizația independentă de cercetare olandeză – a făcut o listă a principalelor beneficii la care a adăugat și scurte explicații.

Mai mult spațiu pe drum (și pe autostrăzi)
Atunci când două, trei sau mai multe camioane sunt conectate în pluton, prin intermediul unei conexiuni a Wi-Fi, primul camion determină viteza și ruta. Celelalte camioane îl pot urma pe primul la scurtă distanță (10 metri), eliberând mai mult spațiu pe drum.

VEZI ȘI: Primul test transfrontalier de camioane conectate s-a încheiat cu succes

Grație conexiunii Wi-Fi dintre camioane fiecare vehicul poate frâna sau accelera simultan, evitând astfel mișcările bruște ale vehiculului și ambuteiajele rezultate. Astfel, mărfurile ajung la destinație mult mai repede. Un beneficiu suplimentar este faptul că, în pluton, camioane conectate nu se depășesc unul pe celălalt. Toți ceilalți participanți la trafic beneficiază de creșterea aferentă a capacității rutiere și reducerea riscului de blocajele în trafic.

Economie de combustibil
Camioanele conectate în pluton pot genera economii de combustibil până la 10%. Aceste economii înseamnă, de asemenea, că – în plus față de rapiditatea efectuării transportului (deci mai eficient) – comunitatea de afaceri, expeditorii și transportatorii vor dori implementarea acestuia cât mai curând posibil.

Transport rutier mai curat
Economii de combustibil de până la 10% înseamnă, de asemenea, o reducere substanțială a emisiilor de CO2.

Multe țări EU susțin acest tip de transport
În cadrul proiectului European Truck Platooning Challenge desfășurat la începutul lunii aprilie, a reieșit că multe țări europene au stabilit excepții speciale. Camioane ce folosesc tehnologie Wi-Fi pentru a se conecta între el și a forma plutoane trebuie să se supună unor proceduri de omologare separate, în fiecare țară în parte.

Interes din partea producători de camioane importanți
Toți producătorii de camioane importanți din Europa (Daimler Trucks, Iveco, MAN Truck & Bus, Scania, Volvo Trucks și DAF Trucks) au luat parte în aprilie la proiectul pilot European Truck Platooning Challenge. Nimeni nu a vrut să rateze trenul atunci când vine vorba de implementarea unei tehnologii extrem de promițătoare pe vehiculele noi și cele existente. În afară de plutoanele de camioanne conectate monomarcă, și cele multimarcă par a fi o opțiune.

Tehnologia a fost dezvoltată
Tehnologia pentru conducere autonomă în cooperare constă într-o combinație de senzori care se asigură că distanțele dintre vehiculele și obiectele din împrejurimi pot fi determinate cu precizie. În plus, față de acești senzori, există o conexiune WiFi-P. Aceasta permite vehiculelor să facă schimb de informații între ele, și astfel să poată merge în siguranță la o distanță mică (10 metri) unul în spatele celuilalt.

Există, de asemenea, sisteme care suportă frânarea automată și accelerare, precum și software inteligent (algoritmi de mers în pluton) care permite tuturor acestor sisteme să lucreze împreună în condiții de siguranță și în mod fiabil.

VEZI ȘI: Scania vrea să folosească materiale compozite în viitor

Toate acestea permit unui al doilea vehicul să urmeze în mod automat camionul care conduce plutonul. Distanța de urmărire dintre cele două camioane este în prezent de aproximativ 0.5 secunde, care – la o viteză de 80 km / h – corespunde unei distanțe de aproximativ 10 metri. Pentru vehiculele clasice, distanța de urmărire este de 2 secunde și corespunde unei distanțe de siguranță de aproximativ 40 metri.

Mai târziu, în 2025, țineți minte, anul în care Mercedes-Benz l-a dat ca sigur că va lansa camionul complet autonom (FT2025), distanța dintre camioanele conectate în pluton va fi redusă la 0.3 secunde. Această soluție este dictată de considerente aerodinamice dar și pentru a nu permite intrarea altor vehicule între camioanele conectate.

Adevăratul test practic va începe curând
Industria de logistică este foarte entuziastă cu privire la conectarea camioanelor în pluton și au îmbrațișat acest concept. Ca rezultat, pregătirile pentru teste pe termen lung în situații reale sunt în toi. Asta înseamnă că vehiculele vor fi conduse de șoferi profesioniști, pe drumuri cu trafic deschis mixt și încărcături reale.

Furnizorii de servicii au deja soluțiile necesare
În cazul în care va reuși, plutonul de camioane conectat trebuie să fie flexibil. Camioane individuale trebuie să fie în măsură să se alăture unui pluton și să-l părăsească din nou în orice moment. Acest lucru implică luarea în considerare a factorilor de potrivire, cum ar fi perioadele de conducere și perioadele de odihnă, programele, destinația și caracteristicile fizice, cum ar fi motorizarea și sarcină utilă. Ca entități neutre, furnizorii de servicii pentru acest tip de transport pot propune și aranja potriviri între camioane.

Această inovație are sprijin în toată Europa
Europa este liderul global în materie de camioane conectate în pluton. O viziune clară pentru viitor a fost elaborată în consultare cu 15 actori diferiți interesați de rețeaua europeană de camioane conectate în pluton. Printre acestea se numără producătorii de camioane, institute de cercetare, furnizori de servicii logistice, factorii de decizie, autoritățile rutiere, industrie și societățile de asigurare.

Această idee a conectării camioanelor în pluton a fost elaborată și sprijinită de statul olandez, dar ăntr-un timp foarte scurt a devenit un concept de interes pentru toată lumea.

Descarcă revista online infoTrucker – https://www.infotrucker.ro/wp-content/uploads/2015/10/infotrucker_octombrie2015.pdf sau intră pe ISSUU

Urmărește #infotrucker pe FacebookInstagramTwitterYouTube

 

Follow #infotrucker