EditorialȘtiri

Niciun sistem de propulsie actual nu poate acoperi întreaga plajă de nevoi

Vehiculele comerciale, precum camioanele, furgoanele sau autobuze nu sunt bunuri de larg consum, ci unelte folosite pentru a furniza servicii.

În cazul unui autoturism, principala variabilă este numărul de persoane pe care acesta îl poate transporta, în timp ce un vehicul comercial poate fi utilizat în scopuri multiple și grade diferite de intensitate.

Niciun sistem de propulsie actual nu poate acoperi întreaga plajă de nevoi

Spre exemplu, același furgon folosit ocazional de către un proprietar de magazin pentru livrarea de flori către clienții din zona urbană, ar putea fi folosit de un alt proprietar pentru un serviciu de curierat rapid. Sau, un transportator din Spania poate utiliza un camion cu aceeași specificație într-un scop diferit, față de unul din România. Iar exemplele pot continua.

Reducerea emisiilor de CO2 și îmbunătățirea calității aerului reprezintă, de asemenea, priorități-cheie în segmentul vehiculelor comerciale.

În afară de optimizarea și modernizarea motoarelor termice, industria vehiculelor comerciale a introdus noi sisteme de propulsie, de la hibridă la electrică sau care utilizează combustibili alternativi.

Însă, nu toate sistemele de propulsie de pe piață pot fi utilizate pentru toate nevoile de transport, astfel că, nu este posibilă desemnarea unei singure tehnologii, cu atât mai puțin a unei clase de vehicule.

Vehiculele comerciale acoperă mii de nevoi de transport diferite și vin în toate formele și dimensiunile constructive.

Așadar, cum puteți alege cel mai potrivit sistem de propulsie pentru un camion, un furgon sau un autocar?

Plecăm de la principalele trei categorii de utilizare: transportul urban de mărfuri, transport regional și internațional de mărfuri și transportul de persoane.

VEZI ȘI: Șofer de camion român condamnat la 5 ani de închisoare în Anglia

Distribuția bunurilor în zonele urbane se caracterizează printr-o zonă zilnică de acțiune relativ scăzută și, în majoritatea cazurilor, nu necesită o capacitate foarte mare de încărcare.

Pentru astfel de misiuni, producătorii oferă deja soluții inovatoare, de la camioanele de gunoi alimentate cu gaz natural la camioanele de transport hibride.

Vehiculele cu gaz natural pot fi utilizate pentru distanțe scurte și medii, însă un obstacol major rămâne lipsa infrastructurii de alimentare cu combustibil.

Furgoanele și, mai nou, camioanele cu propulsie electrică sunt în general considerate potrivite pentru distribuția în centrul orașului, deoarece vehiculele pot fi încărcate peste noapte.

Niciun sistem de propulsie actual nu poate acoperi întreaga plajă de nevoi

Cu toate acestea, absorbția lor pe piață este împiedicată de constrângerile de proiectare: bateriile iau din spațiu de încărcare și din sarcina utilă.

Pentru moment, propulsia diesel rămâne soluția optimă pentru majoritatea constructorilor de vehicule comerciale ușoare, dar și pentru utilizatorii acestora, care reprezintă 96% din toate furgoanele vândute în 2016.

Furgoanele electrice au reprezentat doar 0.6% din vânzările din UE anul trecut.

O trecere de la propulsie convențională la propulsie alternativă poate fi deci așteptată doar într-un interval de timp mai lung.

În ceea ce privește transportul public în orașe, aici există deja diferite opțiuni, de la autobuze 100% electrice la hibride sau cele cu bio-metan.

Niciun sistem de propulsie actual nu poate acoperi întreaga plajă de nevoi

Cele mai multe autobuze urmează traseele prescrise în zonele urbane și au depouri dedicate, astfel încât acestora le este mai facil să utilizeze sisteme de propulsie altenative. Spre exemplu, autobuzele cu pile de combustibil au o autonomie mai ridicată și un timp de încărcare mai scurt decât cele electrice, dar sunt costisitoare și nu au o infrastructură de reîncărcare.

De la Londra la Las Palmas, de la București la Roma – nici un oraș nu este la fel. Așadar, nu există nici o tehnologie potrivită pentru toate situațiile.

Ceea ce ar putea fi o opțiune pentru un oraș nu poate fi neapărat cea mai bună soluție pentru celălalt.

Caracteristicile locale, precum topografia, climatul și frecvența opririlor, au o influență importantă asupra performanței și deci asupra opțiunii tehnologice.

În plus, este necesar să se țină seama nu numai de cheltuielile de achiziție, ci și de costurile cu energia și întreținerea, durata potențială a autobuzelor și frecvența de reînnoire a flotei. Știm, pentru România această frază sună a SF!

Cea de-a treia categorie principală de utilizare este transportul de mărfuri pe distanțe lungi și regional, care include cerințe specifice privind sarcina și distanța.

Camioanele electrice sunt de aproximativ 3 ori mai scumpe decât cele convenționale, costurile sunt, în general, considerate a fi prohibitive. De asemenea, bateriile cu capacitate ridicată sunt foarte grele și mari, reducând astfel capacitatea de încărcare a unui camion, iar autonomia este între 150 și 400 kilometri.

Strategia LNG a celor de la Iveco susținută de Germania

În mod evident, nu are sens reîncărcarea un camion pentru distanțe lungi la fiecare două ore. Proiectele de cercetare care implică electrificarea aerienă și încărcarea prin inducție sunt în desfășurare, însă ar necesita investiții enorme în infrastructură.

O alternativă promițătoare este hibridizarea, care este deja disponibilă pe piață.

În plus, biocombustibilii durabili pot fi utilizați împreună cu motoarele existente și infrastructura actuală de alimentare cu combustibil.

Motoarele cu ardere internă optimizate vor rămâne probabil sursa dominantă de propulsie pentru camioanele de transport pe distanțe lungi.

Caracteristicile motoarelor diesel le fac perfect potrivite pentru utilizarea pe vehiculele comerciale grele pentru transport internațional. Motorul diesel oferă costuri relativ reduse de combustibil și kilometraj ridicat, asigurând o distanță lungă între opriri.

De asemenea, oferă o putere mare de tracțiune, care îmbunătățește încărcarea și remorcarea – criterii esențiale pentru transportul mărfurilor grele pe distanțe lungi.

Așadar, dacă tragem linie, putem spune că niciun sistem de propulsie nu poate acoperi toate nevoile numeroase și variate ale vehiculelor comerciale.

Alegerea corectă depinde în mare măsură de modul în care se intenționează utilizarea sau „misiunea” acelui vehicul. Drept urmare, decizia este în curtea companiilor. Acestea trebuie să identifice cea mai potrivită opțiune.

Țineți minte, nu există o soluție magică!

Ce ar putea funcționa într-un anumit context, nu va funcționa poate într-un altul.

Realitatea arată că operatorii de transport vor lua în considerare achiziția de sisteme de propulsie alternative dacă costul și productivitatea lor sunt comparabile cu cele ale motoarelor convenționale.

Înainte de o schimbare mai mare a tehnologiilor alternative, se pot aborda unele bariere cheie care împiedică adoptarea lor pe piață, cum ar fi:

– Prețul ridicat de cumpărare al vehiculelor comerciale cu motoare alternative și, prin urmare, o recuperare mai dificilă a investiției pentru companie.

– Capacitate limitată datorită constrângerilor legate de spațiul de încărcare, în detrimentul bateriilor.

– Productivitate scăzută ca urmare a unei autonomii scăzute și o lungă durată de încărcare, care conduce la mai multe perioade de nefuncționare și, prin urmare, necesitatea ca mai multe vehicule să îndeplinească aceeași sarcină.

– Lipsa infrastructurii necesare de alimentare cu combustibil alternativi și reîncărcare cu energie electrică, precum și disponibilitatea limitată a combustibililor alternativi pe scară largă.

 

Din aceeași categorie...

Back to top button