Nikola One, camionul electric de 2.000 CP și autonomie de 1.900 km

Nikola One, camionul electric de 2000 CP și autonomie de 1900 km

Nikola Motor Company (NMC) a anunțat că a finalizat dezvoltarea și construcția camionului electric Nikola One ce are o autonomie de 1.900 kilometri.

Americanii de la Nikola Motors și-au început activitatea în urmă cu câțiva ani, compania fiind specializată în dezvoltarea și producția de vehicule electrice, lanțuri cinematice pentru acestea, sisteme de inmagazinare a energiei și componente.

În cazul în care nu v-ați dat seama, numele companiei vine de la nimeni altul decât Nikola Tesla. La fel de evindent este și faptul că, Elon Musk a dat numele companiei sale (Tesla) ce produce automobile electrice după același inventor genial și inginer electrician de origine croată. Oricând de evidentă este asemănarea, trebuie să vă spunem că Nikola Motor Company nu are nicio legătură cu Tesla lui Elon Musk, așa cum probabil mulți ar fi tentați să creadă.

Nikola One, camionul electric de 2.000 CP și autonomie de 1.900 km

După trei ani de dezvoltare în secret, NMC a prezentat primului camion electric 6×6 de Clasă 8 (peste 14 tone) construit vreodată, capabil să tracteze o greutate brută totală de peste 36 de tone și care oferă o autonomie de 1.900 kilometri (1.200 mile).

Care sunt atributele ce-l recomandă pe Nikola One ca ”new era” în transportul rutier de mărfuri?

În primul rând trebuie să știți că, Nikola One nu este un vehicul de conversie, șasiul său fiind dezvoltat de la zero. În ceea ce privește propulsia, fiecare roată din cele șase ale camionului este echipată cu motor de dezvoltă 335 CP și reductor planetat cu două trepte. Astfel, Nikola One va fi propulsat de 2.000 CP și un cuplu maxim de peste 5.000 Nm, înainte de reductor și 116.600 Nm de cuplu instant după reductor. Cele șase motoare electrice ale camionului Nikola One produc o putere, un cuplu și o accelerație superioare oricărui alt camion de Clasă 8 prezent pe drumuri.

Camionul Nikola One este echipat cu un sistem de suspensie independent, bazat pe cel al companiei Meritor (ProTec High Mobility Independent Suspension) pentru tracțiune integrală. Ca prim camion din Clasa 8 ce oferă suspensie independentă pe toate roțile, șoferii acestuia vor experimenta calitatea premium a condusului și reducerea vibrațiilor, minimalizând astfel oboseala.

De asemenea, geometria unică a direcției atinge un nou standard în rulare și un feedback intuitiv, permițând șoferilor să se concentreze asupra drumului. Aceste beneficii de precizie și confort pentru șoferii sunt realizate printr-o geometrie bine controlată a suspensie, o reducere a greutății componentelor atașate roților și amortizoare cu de aer cu sensibilitate la poziție.

VEZI ȘI: Primul test transfrontalier de camioane conectate s-a încheiat cu succes

Cele mai multe dintre componentele grele ale lui Nikola One au fost montate pe cadrul șasiului sau sub acesta, coborând astfel centrul de greutate și îmbunățind siguranța. Acest lucru a fost realizat parțial prin îndepărtarea motorului diesel, a transmisiei clasice dar și prin utilizarea panourilor din fibră de carbon la construcția cabinei.

Printre beneficiile renunțării la motorul diesel se numără reducere drastică a emisiilor de gaze cu efect de seră, un design al cabinei cu un coeficient aerodinamic mai mare și nu în ultimul rând un condus în liniște și confortabil. Tot ceea ce este necesar pentru a pune în mișcare camionul Nikola One este pedala de accelerație electrică și pedala de frână (fără schimbător de viteze sau ambreiaje). Operarea simplificată a lui Nikola One va deschide piața de transport noului val de șoferi profesioniști.

Bateriile și autonomia
Cele șase motoare cel pun în mișcare pe Nikola One sunt alimentate de un grup de baterii Li-ion (peste 30.000 celule de litiu) racite cu lichid ce produc 320 kWh, care sunt încărcate cu ajutorul unei turbine aflate la bord și dezvoltate de Nikola Motor Company.

Turbina încarcă automat bateriile atunci când este necesar și elimină nevoia de a încărca bateriile de la priză. Turbina produce aproximativ 400 kW de energie verde, care asigură putere amplă bateriei, permițându-i lui Nikola One să urce o rampă de 6% inclinație la o viteză maximă de 100 km/h. Prin comparație, un camion din Clasa 8 cu motor diesel ar dezvolta în aceleași condiții o viteză de doar 56 km/h.

Întocmai ca orice vehicul hibrid sau electric, camionul revoluționar al americanilor recuperează energia la frânare, care în mod normal se pierde, livrând-o înapoi bateriilor, crescând astfel viață componentelor, a siguranței și a eficiență de transport de marfă eliminând în același timp și zgomotul la frânare.

VEZI ȘI: Bișniță cu Tesla Model 3?

În comparație cu un camion diesel din Clasa 8, turbina camionului Nikola One este mult mai curată și mai eficientă. De asemenea, turbina este fuel agnostic, ceea ce înseamnă că poate rula pe benzină, motorină sau gaz natural.

Managementul vitezei și al cuplului
Software-ul camionului oferă un control dinamic pentru fiecare motor electric de la roată. Aceasta se numește „Torque Vectoring” și este realizat prin controlarea vitezei și cuplul fiecăreia dintre cele șase roți independente una față de cealaltă la un moment dat. Acest sistem unic hardware și software de management al cuplului va permite viraje mai sigure, dublarea puterii de oprire, tracțiune îmbunătățită, uzură mai mică a pneurilor și viață mai lungă a componentelor, în comparație cu un camion Clasa 8 actual. În mod evident, tehnologia de vectorizare a cuplului nu este disponibilă cu un lanț cinematic convențional propulsat de un motor diesel.

Caracteristicile cabinei
Atunci când a proiectat cabina camionului, NMC a avut în minte șoferul pe de-o parte și eficiența aerodinamică pe de altă parte. Astfel, cabina are un spațiu interior cu 30% mai mare, crescând în același timp aerodinamica prin reducerea coeficientul de rezistență cu aproape cinci procente peste camioane actuale. Cabina Nikola One dispune de o ușă glisantă cu intrare medie în curs de brevetare pentru un acces îmbunătățit și siguranța conducătorului auto, un frigider mare și congelator, climă staționară controlată electrică, ecran tactil de infotainment de 15 inch,  afișare a grupului de instrumente pe un ecran de 10 inch, Internet 4G LTE și Wi –Fi peste actualizări de software, parbriz panoramic, trapă, două paturi mari, cuptor cu microunde și un televizor de 42 inch.

VEZI ȘI: MAN participă la proiectul European Truck Platooning Challenge

Toate aceste caracteristici vor fi alimentate de acumulatorul 320 kWh, atenuând necesitatea de mers în gol sau conectarea la un generator separat. Cabina Nikola One este de departe cea mai spațioasă cabină și confortabil pe piață, facilitățile sale fiind o premieră pentru șoferii de cursă lungă dar și pentru flote. Conducătorul auto ar putea sta, teoretic, în cabină aproape o săptămână, cu toate facilitățile pornite, fără a fi nevoie ca bateriile să fie încărcate de turbină.

Greutatea și costul pe kilometru
Având în vedere că este 100% electric, Nikola One a fost proiectat fără motor diesel, sistem de evacuare, transmisie, lanț cinematic și diferențiale, fapt ce-l ușurează considerabil în comparație cu un camion din Clasa 8. Dacă un camion clasic are un cost de operare cuprins între 20 și 30 de cenți la un kilometri parscurs, costul per kilometru a lui Nikola One este estimat undeva între 10 și 15 cenți.

Convoi de camioane și conectare
Hardware-ul și soft-ul lui Nikola One au compatibilitate de neegalat cu viitorul vehiculelor autonome. Odata ce testarea va fi completă iar reglementările guvernamentale vor permite acest lucru, un singur șofer a unui camion Nikola One va avea capacitatea de a remorca virtual prin intermediul rețelei de wireless NMB și a tehnologie de condus autonom până la cinci camioane.

Conform americanilor, aceasta tehnologie ar putea rezolva deficitul de șoferi de pe piață și costurile crescute de transport cu care se confruntă industria transporturilor pe distanțe lungi. Tehnologia The Virtual Hitch și Fleet Convoy a celor de la NMC este în curs de dezvoltare, aceasta urmând să fie introdusă pe piață în următorii câțiva ani. Progresele tehnologice ca acestea ar putea tripla veniturile operatorilor de transport.

Ca și Tesla Model 3, camionul Nikola One poate fi comandat începând de astăzi cu un avans de doar 1.500 de dolari, prețul anunțat al acestuia fiind de 375.000 de dolari. Chilipir sau nu?

Descarcă revista online infoTrucker – https://www.infotrucker.ro/wp-content/uploads/2015/10/infotrucker_octombrie2015.pdf sau intră pe ISSUU

Urmărește #infotrucker pe Facebook, Instagram, Twitter, YouTube

 

Follow #infotrucker