LegislatieTop News

Noi reguli de taxare rutieră pentru camioane în UE, bazate pe distanța parcursă

Parlamentul European a aprobat noi reguli de taxare rutieră pentru camioane în Uniunea Europeană, bazate pe distanța parcursă, care vor contribui la reducerea emisiilor de CO2.

Pe 17 februarie 2022, Parlamentul European a aprobat noile reguli introduse de Directiva Eurovinietei, care înlocuiește actuala taxare rutieră pentru camioane, bazată pe timp, cu una bazată pe distanța parcursă.

Noi reguli de taxare rutieră pentru camioane în UE, bazate pe distanța parcursă

Prin taxarea pentru kilometrii efectivi parcurși, sistemul va reflecta mai bine principiul „poluatorul plătește”, care se află în centrul politicii de mediu a Uniunii Europene și prevede că cei care dăunează mediului trebuie să plătească pentru a acoperi costurile.

Schimbările vor armoniza sistemul de taxare rutieră în UE și vor ajuta la finanțarea infrastructurii rutiere, reducând în același timp congestionarea și contribuind la atingerea obiectivelor climatice.

În termen de 8 ani de la intrarea în vigoare a noilor reguli, taxele de utilizare a infrastructurii rutiere în funcție de timp pentru camioane – actualele viniete – vor fi eliminate treptat și înlocuite cu taxe de drum bazate pe distanța parcursă pe rețeaua rutieră principală a Europei – rețeaua transeuropeană de drumuri (TEN-T).

Unele derogări și posibilitatea unui sistem combinat pot fi permise, iar țările UE vor putea continua să folosească viniete pe alte drumuri ale rețelelor lor naționale.

Alte modificări introduse

Pentru a încuraja utilizarea pe scară mai largă a vehiculelor mai ecologice, țările UE vor trebui să stabilească tarife diferite de taxare pentru camioane, autobuze/autocare, autoutilitare și microbuze, bazate pe emisiile de CO2 și/sau de performanța de mediu a acestora, începând cu 2026.

De asemenea, vor trebui să reducă în mod considerabil tarifele pentru vehiculele cu emisii zero sau scăzute, cum ar fi cele alimentate cu gaz natural, electrice cu baterii (BEV) sau cu hidrogen (FCEV).

Regulile privind tarifele vor fi extinse pentru a include nu numai vehiculele grele de marfă de peste 12 tone, ci toate camioanele, autobuzele, autocarele, autoutilitarele și microbuzele. Dacă țările UE aleg să taxeze aceste vehicule, acestea vor putea în continuare să aleagă între sisteme de taxare sau viniete.

VEZI ȘI: Franța oferă subvenții de 150.000 de euro pentru camioane electrice

Conform noilor reguli, vignetele vor fi valabile pentru perioade mai scurte (o zi, o săptămână sau 10 zile) și vor avea limite de preț care pot fi impuse autoturismelor, pentru a se asigura că șoferii ocazionali din alte țări UE sunt tratați echitabil. De asemenea, există o opțiune de a introduce o taxă de congestie pentru toate vehiculele, veniturile obținute urmând să fie utilizate pentru rezolvarea problemei congestiilor de trafic.

Țările UE vor fi libere să aplice taxe diferite pentru diferite categorii de vehicule. De exemplu, ei pot decide să nu taxeze deloc autobuzele/autocarele. Dacă transportul rutier este inclus într-un viitor mecanism de tarifare a carbonului, regulile nu se vor mai aplica pentru a evita dubla taxare.

Următorii pași

Țările UE vor decide dacă introduc sau nu taxe rutiere, dar dacă o fac, trebuie să aplice noile reguli pentru a elimina denaturarea concurenței în transportul rutier. Acestea au doi ani pentru a transpune noile norme de taxare rutieră în legislația națională.

Din aceeași categorie...

Back to top button