In FocusPachet de Mobilitate

Noile inițiative propuse de CE au stârnit controverse în rândul transportatorilor

Prezentate cu o zi în urmă, noile inițiative CE au stârnit controverse în rândul transportatorilor, în special în ceea ce privește detașarea și plata șoferului.

Comisia Europeană a prezentat noile inițiative legislative ce au drept scop modernizarea mobilității și introducerea unor reguli de etică în transportul european.

Pe termen lung, Comisia spune că beneficiile acestor măsuri vor depăși cu mult sectorul transporturilor prin promovarea locurilor de muncă, a creșterii investițiilor, consolidarea corectitudinii sociale, extinderea opțiunilor consumatorilor și reducerea fermă a emisiilor.

Însă, până atunci, inițiativele din cadrul Pachetului de Mobilitate au stârnit deja reacții diferite și au creat controverse în sectorul de transport, atât în rândul companiilor de transport, cât și al șoferilor de camion.

Președintele Comisiei Europene, Jean-Claude Juncker, a repetat de nenumărate ori faptul că angajații trebuie să primească aceeași remunerație pentru aceeași muncă prestată, în același loc.

Acest lucru este susținut de foarte mulți lider europeni, ultimul fiind noul președinte al Franței, inițiatorul legii care impune plata unui salariu minim pentru șoferii de camion străini în Franța (legea Macron).

Astfel, șoferii de camion sunt cei mai recenți lucrători intrați în vizorul Comisiei Europene în încercarea de a construi o Europă cu noi reguli menite să se asigure că șoferii profesioniști din țările cu salarii mai mici nu-i elimină pe lucrătorii mai bine remunerați atunci când călătoresc în alte statele membre ale UE.

Noul set de reguli modifică modul în care Directiva 96/71/CE privind detașarea lucrătorilor, se aplică șoferilor de camion.

Propunerile Comisiei vin după un an de lupte între vestici și estici cu privire la modul în care această directivă afectează șoferii de camion și piața transportului rutier de mărfuri.

Conform noii propuneri, șoferii de camion care călătoresc în afara țării de origine (UE) într-un alt stat membru UE, vor fi plătiți în continuare în conformitate cu normele țării de origine, timp de până la trei zile calendaristice.

După aceste 3 zile, șoferii vor intra sub incidența directivei europene privind detașarea și vor trebui plătiți conform regulilor din țara unde fac transportul.

În ceea ce privește operațiuni internaționale de transport, care înseamnă încărcare și descărcare în țări diferite, comisarul european Marianne Thyssen a explicat în cadrul conferinței că trebuie să existe o legătură suficient de puternică cu țara vizată, doar dacă șoferul petrece cel puțin 3 zile pe lună în țara respectivă.

Aceasta a mai spus că, pentru șoferii care petrec doar o perioadă foarte scurtă, ocazional, pe teritoriul unei alte țări, nu se vor aplica regulile detașării.

Pe de altă parte, dacă un șofer din românia, de exemplu, petrece o perioadă mai lungă de timp în Franța, desfășurând operațiuni de transport internațional (între două state), acesta trebuie să fie plătit cu regulile din Franța.

Ce nu a explicat Comisia, este modul în care se va calcula remunerația șoferului, tehnic vorbind.

Mai concret, dacă șoferul înregistrează 10 zile în Franța și 10 zile în Germania, care va fi salariul său? Va fi o combinație între regulile celor două țări?

Dacă da, unde este simplificarea din acest punct de vedere?

De asemenea, propunerea elimină limita de operațiuni de transport diferite în aceeași țară pe care le poate face un șofer (cabotaj), în primele cinci zile în care lucrează în afara țării lor de origine. Asta înseamnă că în operațiuni de cabotaj, șoferul va intra de la început sub incidența directivei europene de detașare, fiind o legătură puternică cu statul respectiv.

Spre exemplu, avem un șofer din România care lasă marfa în Milano, încarcă din Milano altă marfă și o descarcă în Roma. Astfel, pentru perioada de cabotaj, între Milano și Roma este plătit în conformitate cu regulile din Italia.

Modificările de ultimă oră care duc la regula de 3 zile sugerează faptul că au existat o serie de lupte interne în cadrul Comisiei Europene, relatează euractiv.com.

Un proiect anterior al propunerii a sugerat faptul că salariile locale și condițiile de muncă ar trebui să fie aplicate începând cu a 5-a, a 7-a sau a 9-a zi petrecută într-un stat străin membru UE.

Versiunea finală care stabilește o limită de 3 zile marchează o reducere drastică față de sugestiile anterioare, aceasta mulțumind țările din vestul UE care au impus reguli mai stricte.

Să nu uităm că Violeta Bulc a precizat faptul că, din statele EU28, doar 3 au aplicat directiva europeană privind detașarea, însă într-un mod eronat, iar restul de 25 n-au facut-o DELOC.

Pragul de 3 zile reprezintă răspunsul Comisiei la ceea ce numește “cerințe ilegale” în Germania, Franța și Austria, pentru companiile care plătească șoferii de camion cu salariile minime naționale. După cum se știe, CE a deschis proceduri de infringement împotriva celor trei țări.

VEZI ȘI: Volvo Trucks testează un camion autonom pentru colectarea gunoiului

Dacă Comisia ar merge pe o perioadă mai lungă, precum cele din propunerea inițială, înainte ca directiva privind detașarea lucrătorilor să se aplice, ar însemna că șoferii de camion ar face operațiuni de transport cu salarii mai mici mai mult timp – exact ceea ce Franța, Germania și Austria au încercat să oprească. Limita de trei zile le oferă acestor țări un avantaj mai bun decât se așteptau.

Controverse și multe semne de întrebare

Efortul Comisiei de a regla situația salariilor angajaților în afara țării lor de origine a stârnit deja controverse în rândul transportatorilor din Europa de Est.

Motivul îl reprezintă modul în care se va decide plata șoferilor de camion după cele 3 zile petrecute în altă țară, având în vedere că aceștia sunt lucrători mobili care circulă în toată Europa pe durata unei luni calendaristice sau chiar a unei operațiuni de transport.

Se vor lua în calcul zile consecutive în aceeași țară sau vor râmâne ca în proiectul prezentat, 3 zile calendaristice dintr-o lună?

De asemenea, cum va fi considerat tranzitul, având în vedere că despre acesta nu se spune nimic concret?

Conform noii propuneri, firmele de transport de marfă vor trebui să ridice costul de transport și să plătească salarii mai mari mai șoferilor de camion atunci când fac operațiuni de transport internațional.

O propunere interesantă vis-a-vis de plata șoferilor a fost postată pe pagina de Facebook a infotrucker.ro.

Acesta spune că “o soluție mai simpla ar fi să dea tuturor șoferiilor intracomunitari un statut de „comunitar UE” cu un salariu minim garantat, astfel că, s-ar rezolva problema dumpingului social, fiind totodată și un pas înainte pentru ce vor să facă transport intracomunitar”.

Sindicatele europene ale șoferilor de camion cer eliminarea celor 3 zile

Pe de altă parte, principalele sindicate europene ale șoferilor de camion susțin că limita de 3 zile permite încă trei zile de muncă neremunerată, chiar dacă în cadrul unei operațiuni de transport internațional de 7 zile, spre exemplu, angajatorii vor trebui să plătească salariul minim mai mare în cea mai mare parte a timpului.

Repausul săptămânal normal acasă sau la hotel

De asemenea, noile propuneri ale CE includ și îmbunătățiri ale condițiilor de muncă, astfel că, șoferilor de camion li se va cere să-și efectueze repausul săptămânal normal în afara camionului, iar angajaților acestora să suporte cheltuielile de cazare în afara țării de origine.

Având în vedere aceste aspecte, ne putem gândi că acesta este și motivul pentru care CE nu a comentat pe tema legii germane care interzice repausul săptămânal în cabina camionului.

Din acest motiv, șoferii de camion din Europa de Est au început să-și facă probleme cu privire la faptul că, această obligație de plată a cazării de către angajator, ar putea duce la o reducere a remunerației sale lunare.

Comisia spune că îmbunătățirea condițiilor de muncă poate duce chiar la o reducere a accidentelor de trafic în care sunt implicate camioane, pe baza reducerii stresului și a oboseli.

Sindicatele au cerut Comisiei să ia măsuri pentru a îmbunătăți condițiile de muncă și pentru a se asigura că șoferii nu pot fi forțați să rămână în camioane, chiar dacă se odihnesc.

Așadar, cum se va schimba, de fapt, transportul rutier internațional în Europa? Voi ce propuneri ați avea pentru a îmbunătății aceste inițiative?

Din aceeași categorie...

Back to top button