Noile standarde UE de siguranță a vehiculelor ar putea preveni 25.000 de decese în 15 ani

Noile standarde UE de siguranță a vehiculelor ar putea preveni 25.000 de decese în 15 ani
Comisia Europeană a anuntat pe 15 mai 2018 un pachet legislativ major în domeniul siguranței rutiere, care include noi standarde UE de siguranță și obiective de reducere cu 50% a numărului de decese și raniri grave între 2020 și 2030.

Tehnologii de siguranţă, cum ar fi sistemul automat pentru frânare de urgenţă (AEB) și asistență inteligentă a vitezei (ISA) vor deveni dotări standard pentru toate autoturismele noi.

Noile standarde UE de siguranță a vehiculelor ar putea preveni 25.000 de decese în 15 ani

Pe această cale, Consiliul European pentru Siguranța Transporturilor (ETSC), organizaţie independentă ce promovează siguranţa transporturilor, salută pachetul de măsuri anunţat de către Comisia Europeană menit să ajute la reducerea celor 25 000 de decese anuale care se petrec pe drumurile din Uniunea Europeană.

Comisia Europeană a anunţat un nou obiectiv de reducere la jumătate a numărului de morţi cauzate de accidente rutiere şi – pentru prima dată – a numărului de răniţi grav între 2020 şi 2030.

În plus, Comisia Europeană a propus un pachet de standarde noi de siguranță ale vehiculelor, care ar putea preveni peste 2.000 de decese în fiecare an până în 2032, zece ani după intrarea în vigoare a măsurilor.

UE a publicat patru propuneri privind siguranța rutieră ca parte a aşa-numitului celui de-al treilea Pachet de Mobilitate, care include o descriere generală a măsurilor de siguranţa rutieră pentru deceniul până în 2030, noi standarde de siguranţă pentru vehicule, respectiv norme actualizate privind gestionarea siguranței infrastructurii rutiere și o strategie pentru conducerea autonomă.

Noile standarde UE de siguranță a vehiculelor ar putea preveni 25.000 de decese în 15 ani

Conform analizei efectuate pentru Comisia Europeană de către TRL, laboratorul britanic de cercetare în domeniul transporturilor, măsurile propuse de siguranță a vehiculelor ar putea preveni 24.794 decese în toate categoriile de vehicule între 2022 și 2037 (vezi pagina 13 din – https://publications.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/ed4aff17-49c5-11e8-be1d-01aa75ed71a1/language-en).

În 2017, 25.300 de persoane au murit pe drumurile din UE, o cifră care abia s-a modificat în ultimii patru ani: http://europa.eu/rapid/press-release_IP-18-2761_en.htm

Automobile, van-uri, camioane și autobuze mai sigure
UE are autoritatea exclusivă de a stabili standarde minime de siguranță pentru toate vehiculele noi vândute pe piaţă UE.

Aceste standarde au fost actualizate ultima dată în 2009.

Revizuirea „Regulamentului privind siguranța generală” include un set de măsuri noi de siguranţă a vehiculelor, inclusiv instalarea obligatorie a noilor tehnologii de asistenţă a şoferilor, precum și standarde minime revizuite privind testele de impact şi măsuri de protecţie a pietonilor și bicicliştilor.

Se aşteaptă ca măsurile să intre în vigoare începând cu anul 2021.

ETSC sprijină toate aceste măsuri, în special acelea cu cel mai mare potenţial de a reduce numărul de morţi şi răniţi, precum Asistenţa Inteligentă a Vitezei (ISA) şi Sistemul automat pentru frânare de urgenţă (AEB).

VEZI ȘI: Negocierile privind Pachetul de Mobilitate sunt în plină desfășurare

Ambele tehnologii sunt deja disponibile pe piaţă, dar este nevoie de legislaţie pentru a garanta că beneficiile lor sunt extinse la toate vehiculele noi ca dotare standard.

Spre exemplu, ETSC doreşte sisteme ISA care folosesc o cameră video care recunoaşte indicatorele rutiere şi o bază de date a limitelor de viteză legată de GPS care ajută şoferii să respecte limita de viteză.

Noile standarde UE de siguranță a vehiculelor ar putea preveni 25.000 de decese în 15 ani

Un astfel de sistem va limita puterea motorului când este necesar pentru a ajuta şoferul să respecte limita de viteză. Sistemul fi dezactivat temporar. Pe lângă îmbunătăţirea siguranţei rutiere, reducerea emisiilor și reducerea consumului de combustibil, sistemul poate ajuta şoferii să evite amenzile pentru depăşirea vitezei.

Producătorii de automobile, inclusiv Ford, Honda, Jaguar-Land Rover, Mercedes, Opel-Vauxhall, Peugeot-Citroen, Renault și Volvo, oferă deja ISA fie ca dotare standard, fie opțional pe anumite modele.

Pentru mai multe informaţii ETSC https://etsc.eu/wp-content/uploads/2017-05-EP-short-briefing-gsr-pp.pdf

Obiective noi de reducere la jumătate a numărului de morţi şi răniţi grav în trafic
În ciuda unei încetiniri recente, UE a reușit să reducă cu succes numărul de decese de la mai mult de 50,000 în 2001 la mai puțin de 26,000 în 2017.

Comisia a propus un plan de acţiune privind siguranța rutieră, care include un nou obiectiv pe termen lung de a reduce la jumătate decesele rutiere până în 2030, precum și – pentru prima dată – obiectivul de a reduce la jumătate numărul de răniţi grav.

Statele membre ale UE au solicitat anul trecut astfel de obiective în Declarația de la Valetta privind siguranța rutieră, după ani de campanie ale grupurilor pentru siguranță rutieră și asociaţiilor victimelor accidentelor rutiere: https://etsc.eu/transport-ministers-call-for-target-to-reduce-serious-road-injuries/

Standarde îmbunătăţite pentru siguranţa infrastructurii rutiere
Drumurile aparţinând reţelei trans-Europeana de transport (TEN-T) sunt supuse în prezent cerinţelor de siguranţă prevăzute de directivele privind gestionarea siguranței infrastructurii rutiere și a tunelurilor.

A fost anunțată o propunere de revizuire a acestei legislații, care include şi o solicitare de extindere a normelor dincolo de rețeaua de drumuri TEN-T. ETSC declară că toate autostrăzile și drumurile principale din UE ar trebui să intre în aria de aplicare a directivei în viitor.

Normele existente includ cerințe pentru audit de siguranţa rutieră și inspecții periodice, cu accent pe luarea măsurilor de reducere a numărului de locații cu risc ridicat de accidente.

Extinderea acestor măsuri la restul rețelei rutiere din UE este de așteptat să aducă o contribuție semnificativă la siguranța rutieră.

Pentru mai multe informaţii ETSC: https://etsc.eu/position-paper-the-revision-of-the-road-infrastructure-safety-management-directive-2008-96-and-tunnel-safety-directive-2004-54/

Strategia pentru conducerea autonomă
Accidentele recente implicând vehicule automate prototip au evidenţiat o gamă mare de probleme care trebuie rezolvate înainte ca vehiculele care se pot conduce să fie aprobate pentru uz general.

Comisia a publicat un document strategic care stabilește planurile de aprobare a autoturismelor automate în viitor.

Pe termen scurt, ETSC solicită o mai mare transparenţă şi o analiză mai robustă a riscurilor legate de siguranța tehnologiilor automate care sunt deja aprobate pentru vânzare prin derogări de la actualul proces UE de omologare a vehiculelor.

Pentru mai multe informaţii – https://etsc.eu/automated-driving-report/

Scrisoarea ETSC adresată Comisiei Europene, care solicită transparentă faţă de derogările de la procesul de omologare: https://etsc.eu/letter-improving-the-transparency-of-the-exemption-procedure-for-the-type-approval-of-new-vehicle-technologies/

Propunerile trebuiesc aprobate de cele 28 de State Membre UE şi de către Parlamentul European.

Follow #infotrucker