Tehnologie

Noul motor MAN D15 dedicat în principal autobuzelor urbane

În clasa de puteri cuprinse între 300 şi 400 CP, noul motor MAN D15 de 9 litri se anunță a fi cel mai potrivit pentru segmentul de transport urban.

Noul motor MAN D1556 LOH înlocuieşte în oferta de autobuze urbane a producătorul bavarez, consacratul propulsor D2066 LUH.

Noul motor MAN D15 dedicat în principal autobuzelor urbane

Nu doar dimensiunile reduse îl fac mai uşor pe noul motor, ci inclusiv o serie de componente, care, acum sunt fabricate din aliaje uşoare, toate ducând la un raport de 2.5 kg/CP.

Iar aceasta este un alt avantaj important pentru motoarele care stau montate în consola spate.

În ciuda ”curei de slăbire”, acesta nu a pierdut nimic din performanţe, ci din potrivă.

Cuplul maxim poate fi atins la turaţii mai mici, mai exact 1.200 Nm între 800 – 1.600 rpm la versiunea de 280 CP, 1.400 Nm între 900 – 1.600 rpm la cea de 330 CP, respectiv 1.600 Nm între 900 – 1.550 rpm pentru versiunea cea mai puternică, de 360 CP.

Ce pare foarte interesant la acest motor este renunţarea la EGR, depoluarea fiind realizată doar prin SCR, nivelul standardului fiind Euro VI D.

Din sistem face parte filtrul regenerabil cunoscut drept MAN CRT (Continuously Regenerating Trap).

VEZI ȘI: Primele informații și detalii despre noul MAN Lion’s City 2018

Foarte multe sisteme şi componente sunt inedite la noul motor MAN D15, de la modul cum circulă aerul proaspăt prin singura turbină, forma supapelor de evacuare, faptul că are pistoane din oțel, până la modul cum este gândit sistemul de injecţie common rail.

Rezultatele se văd imediat.

Presiunea mai mare de injecţie contribuie la o ardere mai completă cu toate avantajele care decurg de aici legate de consum şi emisii, o funcţionare mai silenţioasă şi inclusiv o pornire mai bună pe timp rece.

Pentru că SCR-ul funcţionează bine doar cu motorul ”fierbinte”, au fost puse la punct sisteme care controlează şi păstrează foarte exact temperatura aerului care intră în motor, a lichidului de răcire şi a uleiului.

Noul motor MAN D15 dedicat în principal autobuzelor urbane

La fel ca D2676 LOH, care propulsează autocarele MAN şi Neoplan, la noul MAN D15 pompa de apă are turaţia variabilă continuu între 20 şi 95% din nivelul maxim.

Asta înseamnă că, în condiţii favorabile de încărcare şi de teren, sistemul de antrenare economiseşte până la 80% din energia ce îi era destinată în mod uzual.

La fel funcţionează şi ventilatoarele de răcire.

Pentru a micşora numărul de versiuni, noul motor MAN D15 este construit pentru a fi amplsat exclusiv vertical. Chiulasei i s-a micşorat înălţimea, iar galeriile da evacuare au fost configurate pentru reduce pierderile de căldură.

Amplasare verticală a motorului aduce cu sine beneficii privitoare la o mai bună accesibilitate la punctele de mentenanţă, adică timp de imobilizare mai mic şi costuri de manoperă reduse.

Din aceeași categorie...

Back to top button