CamioaneȘtiri

Noul Scania S 500 consumă cu 25% mai puțin carburant decât Scania Streamline 143

Pentru a ne convinge de progresele tehnologice pe care le-a făcut în ultimii 24 de ani, Scania a cerut realizarea un test comparativ independent între noul Scania S 500 și Scania Streamline 143 din 1992.

Știm cu toții că noile modele de camioane lansate pe piață vin cu numeroase îmbunătățiri tehnice, în special în direcția reducerii consumului de carburant și a emisiilor. Astfel, pentru elimina orice urmă de îndoială, Scania le-a cerut celor de la AVL să realizeze un test comparativ independent, care să pună față în față un Scania Streamline 143 din 1992 și noul Scania S 500.

Noul Scania S 500 consumă cu 25% mai puțin carburant decât Scania Streamline 143

O să ne întrebați cine și ce face AVL. Păi, AVL este cea mai mare companie independentă din lume pentru dezvoltarea sistemelor de propulsie cu motoare cu combustie internă, respectiv instrumentare și sisteme de testare.

Consumul de combustibil reprezintă o proporție semnificativă a costurilor unei companii de transport. Din acest motiv, există un impuls considerabil de a atinge noi praguri tot mai ridicate de eficiență în ceea ce privește consumul. Peste toate acestea, există inițiative din sectoarele public și privat pentru a reduce amprenta de carbon din motive de mediu.

Combustibilul utilizat per tona transportată este în prezent cel mai importat factor pentru autocamioanele 4×2 în operațiunile de transport pe distanțe lungi din Europa.

Începând cu 2004, camioanele noi Scania au fost echipate cu un sistem de monitorizare a consumului de carburant și al emisiilor. Datele înregistrate de acesta sunt citite în cadrul operațiunilor de service.

VEZI ȘI: Cabotajul rutier în Italia se anunță electronic prin platforma online Distacco transnazionale

În cadrul testului comparativ independent efectuat de AVL, au fost măsurate de 6 ori pe distanța identică de 140 km consumul de combustibil și emisiile, atât ale lui Scania Streamline 143 cât și ale noului Scania S 500.

Ambele camioane au fost dezvoltate pentru transportul de lemn, fiind echipate cu motoare de 500 CP. Dacă Scania Streamline 143 era echipată cu un motor V8 de 14 litri, Scania S 500 avea un motor de 13 litri cu șase cilindri în linie. În ciuda dimensiunii sale mai mici, noul motor a fost mai puternic la toate vitezele.

Testul a avut loc la începutul lui februarie 2017. Chiar dacă are 25 de ani vechime, Scania Streamline 143 s-a prezentat în condiții tehnice bune, acesta fiind expus înainte de test în cadrul muzeului Scania de la Södertälje. În afară de update-ul necesar al anvelopelor, “bătrâna doamnă” s-a prezentat în aceeași stare tehnică precum noul Scania S 500.

În timpul testului comparativ, ambele camioane au rulat cu 85 km/h pe aceeași porțiune de drum și în același timp.

În plus, acestea au fost încărcate identic, ceea ce i-a conferit noului Scania S 500 un ușor avantaj deoarece a fost mai ușor. Cel mai important aspect al greutății totale reduse a noului camion este că poate transporta mai mult lemn într-un singur transport, iar acest lucru înseamnă mai puține curse și astfel emisiile mai scăzute.

Șoferii celor două camioane, tată și fiu, au fost obligați să facă schimb între ei, astfel încât rezultatele testului să nu fie influențate de modul de condus al unuia dintre aceștia.

Cea mai mare diferență, pe lângă consum, a fost consemnată la nivelul de zgomot din cabină. În noului Scania S 500, era complet liniște. De asemenea, cutie de viteze a lui S 500 este un plus, aceasta fiind foarte rapidă.

Așadar, ce anume a scos la iveală testul comparativ? În primul rând a confirmat evoluția camioanelor Scania începând cu 2004, aceea de care vă vorbeam mai sus. În plus, în cei 24 de ani, diferența de producție dintre cele două camioane comparate, consumul de combustibil a scăzut cu aproximativ 25%, iar oxid de azot cu 95%.

Aceste rezultate au în spate o listă lungă de factori.

În primul rând, motoarele au devenit mai eficiente, au un cuplu motor mai mare și putere pentru dimensiunea lor. Aerodinamica camioanelor a fost îmbunătățită, iar cutii de viteze automate reduc consumul de combustibil.

Un factor important acum, de la care practic se pleacă cu configurarea unui camion, dar care acum 10 ani nu prea conta este raportul de transmisie pe punte spate. De asemenea, sistemele auxiliare s-au îmbunătățit, iar greutatea totală a camioanelor a scăzut substanțial grație noilor materiale folosite, dar și a oțelurilor mai ușoare.

Consumul de combustibil și emisiile de oxid de azot pentru noile unități autotractor 4×2 cu semiremorcă

Anul producțieiConsumul de carburant [L/100 km]Limita legală de NOx [g/kWh]Numărul vehiculelor raportate
200434.4234155774
200533.995243.513014
200633.185943.516322
200732.787823.519830
200832.18854218255
200932.1356725741
201032.17759211121
201132.11316215349
201231.21401212521
201331.715240.414190
201431.102650.415129
201529.755050.413146

Vehiculele din testul comparativ

 Scania Streamline 143Noul Scania S 500
Anul producțtiei19922016
Tipul motorului14 litri V813 litri șase cilindri în linie
(DSC14 09 L09)(DC13 155 L01)
Puterea motorului500500
Cutia de vitezeGRS900GRS905R

Rezultatele testului comparativ

  • Ambele camioane au fost conduse cu 85 km/h de șase ori pe aceeași 140 km de drum drept.
  • Noul Scania a consumat cu aproximativ 25% mai puțin carburant.
  • Emisiile de oxid de azot (NOx) au scăzut cu 95%.

Factorii care au stat la baza îmbunătățirilor (în procente)

  • Îmbunătățirea motorului în intervalul în care este cel mai eficient: 6%
  • Micșorarea motorului (un cuplu maxim mai bun și o eficiență cu un motor mai mic): 2-3%
  • Aerodinamică îmbunătățită: 4-8%
  • Cutie de viteze semi-automată cu Opticruise și Eco-roll: 4-6%
  • Un mai mare raport de transmisie pe puntea spate, are ca rezultat o turație a motorului mai mică: 2-3%
  • Îmbunătățirea auxiliarelor: 1%
  • Greutate totală mai mică pentru o sarcină utilă mai mare (5-6%) sau economie de combustibil: 1-2%
  • Din motive de siguranță, ambele camioane au fost echipate cu anvelope noi de iarnă. De asemenea, eficiența anvelopelor au fost și ea îmbunătățită.

Urmărește #infotrucker pe FacebookInstagramTwitterYouTube

 

Din aceeași categorie...

Back to top button