Noul sistem de taxare din Belgia provoacă neliniște

Noul sistem de taxare din Belgia provoacă neliniște între transportatori

Introducerea noului sistem de taxare Viapass din Belgia a fost dramatică, aceasta aducând prejudicii însemnate transportatorilor rutieri chiar din prima zi de funcționare.

Dar cum se prezintă situația astăzi? Cei care nu au un dispozitiv OBU activ găsesc unul la frontieră? Se va menține haosul sau vor reuși să gestioneze această situație care riscă să aducă grave prejudicii transportarilor rutieri? Acestea sunt doar câteva din întrebările pe care transportatorii rutieri din Europa și le pun în acest moment.

Sub pretextul finanțării infrastructurii rutiere, Belgia a votat în 2011 intruducerea taxării electronice pe kilometru pentru vehiculele comerciale de peste 3.5 tone, aceasta fiind implementată de Viapass și susținută de organizațiile inter-regionale printr-o lege publică.

Noul sistem de taxare din Belgia provoacă neliniște

Sistemul prevede o taxă pe kilometru cuprinsă între 0.074 și 0.292 euro, în funcție de tonajul vehiculului și norma de poluare. Pentru a putea fi plătită această taxă, vehiculul trebuie să fie echipat cu o unitate de bord (OBU) activă. Dispozitivul înregistrează prin intermediul unei conexiuni la satelit numărul exact de kilometri pe vehiculul îi parcurge pe drumurile supuse taxării și transmite suma de plată la un centru de facturare. Utilizatorii primesc la intervale de timp determinate factura pentru kilometri parcurși în cele trei regiuni din Belgia.

BGL deplânge haosul creat de noul sistem de taxare
Asociația Germană a trapsortatorilor rutieri și logisticienilor s-a plâns de faptul că multe dintre dispozitivele OBU aflate la bord n-au fost operaționale, iar o parte dintre acestea, deși au fost comandate și plătite din timp n-au ajuns la companiile de transport nici până în prezent. Acest lucru a afectat traficul în data de 1 aprilie 2016 provocând haos la fronterele Belgiei, camioanele fără dispozitive OBU oprindu-se pentru a le achiziționa de la automate, deoarece lipsa acestora la bord poate atrage amenzi până la 1.000 euro. Cozile formate pe 1 aprilie 2016 la intrările din Belgia au provocat multor companii de transport și logistică întârzieri de livrare ceea ce au atras penalități din partea beneficiarului. De asemenea, mai multe asociații din Belgia, dar și Germania sau Franța contestă acuratețea de geolocație a sistemului, astfel că, își pun problema dacă nu cumva acesta poate avea erori li la nivelul numărului de kilometri parcurși.

VEZI ȘI: Transportatorii belgieni sunt împotriva taxării la kilometru

Construcția taxei de drum Viapass din Belgia este oarecum complicată, deoarece diferă în funcție de zonă. În timp ce o taxă este deductibilă din impozitul pe capital, în zona Bruxelles și Flandra, în Valonia aceasta conține TVA, care nu poate fi recuperat dacă dispozitivul OBU nu este înregistrat pe site.

Axxes a fost acreditat ca furnizor de servicii pentru plata taxei Viapass din Belgia
Viapass a acreditat compania franceză Axxès ca furnizor de servicii de plată a taxei electronice din Belgia, care a intrat în vigoare de la 1 aprilie 2016. Axxès a finalizat cu succes testele care atestă faptul că dispozitivele OBU funcționează în acord cu nivelul cerințelor de acuratețe și comunicare. Aceasta acreditare înseamnă că utilizatorii care au deja un dispozitiv Axxès îl pot utiliza pentru plata electronică a taxei de drum Viapass din Belgia. Pentru mai multe detalii despre serviciile Axxès vă recomandăm să luați legătura cu TSG euroShell sau UTA România, ca furnizori ai acestor aparate în țara noastră.

Serviciile agreate pentru plata taxei de drum Viapass din Belgia, în afară de Satellic, sunt: AXXÈS (în România dispozitivele OBU se pot achiziționa prin TSG euroShell respectiv UTA România), Euro TOLL, Telepass și în viitorul apropiat Total Marketing Services (AS24), care vor putea oferi serviciile lor pe piața a taxei din Belgia, conform Viapass.

În ceea ce privește controlul taxării, acesta este efectuat doar de către inspectorii regionali, poliția ne având jurisdicție.

Descarcă revista online infoTrucker – https://www.infotrucker.ro/wp-content/uploads/2015/10/infotrucker_octombrie2015.pdf sau intră pe ISSUU

Urmărește #infotrucker pe Facebook, Instagram, Twitter, YouTube

 

Follow #infotrucker