Obligația întoarcerii camioanelor în țara de origine ar putea crește emisiile de CO2
Obligația întoarcerii camioanelor în țara de origine la fiecare 8 săptămâni ar putea crește emisiile de CO2, arată studiile realizate de Comisia Europeană.
Adoptat în 15 iulie 2020, Pachetul de Mobilitate, care reformează transportul rutier internațional, a intrat în vigoare în întreaga Uniune Europeană.
În aceste șase luni de la aprobarea sa, Comisia Europeană a analizat primele consecințe ale acestuia, examinând în special două măsuri, care vor intra în vigoare începând cu 21 februarie 2022: obligația întoarcerii camioanelor în țara de origine la fiecare 8 săptămâni și aplicarea cotelor de cabotaj pentru operațiunile internaționale de transport combinat.
De altfel, criticile aduse de țările din Europa de Est, care s-au opus aprobării Pachetului de Mobilitate, s-au concentrat tocmai pe aceste două măsuri, care nu au făcut parte din propunerile inițiale ale Comisiei Europene, fiind introduse ulterior de Parlamentul European și Consiliu.
Însuși Comisia Europeană, în timpul negocierilor dure privind a Pachetul de Mobilitate, și-a exprimat îngrijorarea cu privire la compatibilitatea celor două cerințe cu politica de mediu exprimată prin Pact Ecologic European.
Cele două măsuri nu fuseseră supuse unei evaluări de impact înainte de adoptarea Pachetului de către colegiuitori și, prin urmare, Comisia s-a angajat să continue o evaluare atentă a impactului probabil al acestora asupra climei, mediului și pieței unice.
Astfel, prin intermediul Adinei Vălean, comisar european pentru transporturi, Bruxelles a comandat două studii realizate de experți externi, rezultatele fiind publicate la mijlocul lunii februarie.
VEZI ȘI: Transmisia I-Shift de la Volvo Trucks a împlinit 20 de ani
Acestea sugerează că obligația întoarcerii camioanelor în țara de origine la fiecare 8 săptămâni și cotele de cabotaj impuse operațiunilor de transport combinat sunt susceptibile de a avea efecte negative, inclusiv o creștere a emisiilor de transport.
Cu privire la obligația întoarcerii camioanelor în țara de origine la fiecare 8 săptămâni, studiul arată că ar putea provoca o creștere a emisiilor poluante cauzate de transportul rutier. Cercetătorii au evaluat trei scenarii diferite, cu creșteri de CO2 de la 0,8% la 4,6% în transportul rutier internațional începând cu 2023, cu o producție de CO2 care poate ajunge la 2,9 milioane de tone.
În ceea ce privește cotele de cabotaj stabilite pentru activitățile internaționale de transport combinat , studiul Comisiei Europene estimează că această măsură ar putea produce 397 mii tone de CO2, dar și efecte negative pe termen lung asupra transportului feroviar.
Conform rezultatelor celor două studii, cele două cerințe ar putea produce până la 3,3 milioane de tone de CO2 mai mult în fiecare an, dar și până la 704 tone de NOx și 251 tone de PM 2,5.
Intenția Comisiei este de a deschide o discuție cu statele membre, Parlamentul European și toate părțile interesate cu privire la posibilele căi de urmat, pe baza datelor și a rezultatelor celor două studii.
Comisia își propune să aibă un dialog deschis pentru a evalua potențialii pași următori în lumina necesității de a urmări obiectivele Pactului Ecologic European, a funcționării corecte a pieței unice și a necesității de a asigura standarde sociale ridicate și bunăstarea șoferilor de camion.