Ford Trucks Noua gama F-Line
Noua generatie DAF - TH Trucks
UtilTop News

Olanda: Amenzile pentru viteză și alte abateri în trafic

Renault Trucks - Noile game T, C, K, D 2025

Cunoscută pentru infrastructura sa rutieră avansată, Olanda utilizează un sistem de sancțiuni bazat pe principiul proporționalității, în care amenzile sunt determinate de gravitate și de gradul de pericol reprezentat de șofer.

În contextul în care Uniunea Europeană se pregătește să introducă permisul de conducere digital și să armonizeze sancțiunile rutiere la nivel comunitar, devine esențial ca șoferii de camion să fie la curent cu reglementările din țările în care operează.

Tot ce trebuie să știi despre utilizarea aparatului unic de taxare

Una dintre cele mai stricte și bine organizate țări din acest punct de vedere este Olanda, recunoscută pentru infrastructura sa rutieră modernă și sistemul de sancțiuni riguroase, dar proporționale.

Olanda aplică un sistem de penalizare bazat pe principiul proporționalității: cu cât infracțiunea este mai gravă și pericolul mai mare, cu atât amenda sau sancțiunea este mai severă. Încălcările majore – cum ar fi viteza excesivă, conducerea sub influența alcoolului sau a substanțelor interzise – pot duce la amenzi mari, suspendarea dreptului de a conduce, muncă în folosul comunității sau chiar confiscarea vehiculului.

Judecătorii olandezi au flexibilitatea de a combina sancțiunile în funcție de caz, ceea ce face ca fiecare încălcare gravă a legii să fie tratată individual, dar cu fermitate. În plus, în cazul accidentelor sau coliziunilor, șoferii pot fi obligați să urmeze cursuri educaționale, a căror nefinalizare sau nepromovare duce la retragerea permisului de conducere.

Codul Rutier din Olanda impune o limită maximă de viteză de 50 km/h într-o zonă urbană. În schimb, viteza permisă în afara acestor zone urbane este de: 130 km/h (pe autostrăzi), 100 km/h (pe drumuri expres) și 80 km/h (pe alte categorii de drumuri).

Totuși, trebuie acordată o atenție sporită semnalizării rutiere, întrucât limitele de viteză se pot adapta în funcție de condițiile de trafic sau de mediu.

Limitele de viteză și sancțiunile aferente

În zonele urbane, limita standard de viteză este de 50 km/h. Depășirea acestei limite cu până la 30 km/h atrage amenzi progresive, începând de la 43 de euro pentru 5 km/h peste limită și ajungând la 421 de euro pentru 30 km/h peste limită. Depășirile de peste 30 km/h sunt considerate infracțiuni penale și pot duce la suspendarea permisului de conducere.

  • 5 km/h: 43 de euro;
  • 10 km/h: 90 de euro;
  • 15 km/h: 169 de euro;
  • 20 km/h: 240 de euro;
  • 25 km/h: 325 de euro;
  • 30 km/h: 421 de euro.

Valoarea amenzilor se modifică în zonele deosebit de sensibile, cum ar fi zonele cu o limită de viteză de 30 km/h sau locurile în care se construiesc drumuri.

Pe autostrăzi, limita generală de viteză este de 100 km/h între orele 6:00 și 19:00, și poate crește la 120 sau 130 km/h în intervalul 19:00 – 6:00, în funcție de tronson. Totuși, începând cu aprilie 2025, anumite secțiuni ale autostrăzilor A6 și A7 permit din nou viteze de până la 130 km/h pe tot parcursul zilei, ca parte a unui program pilot.

Olanda: Amenzile pentru viteză și alte abateri în trafic
Credit foto: Poliția Olandeză (x.com)

Depășirea acestei limite cu până la 35 km/h atrage amenzi progresive, începând de la 32 de euro pentru 5 km/h peste limită și ajungând la 495 de euro pentru 35 km/h peste limită. Depășirile de peste 40 km/h sunt considerate infracțiuni penale și pot duce la suspendarea permisului de conducere.

  • 5 km/h: 32 de euro;
  • 10 km/h: 79 de euro;
  • 15 km/h: 150 de euro;
  • 20 km/h: 216 de euro;
  • 25 km/h: 287 de euro;
  • 30 km/h: 368 de euro;
  • 35 km/h: 495 de euro.

Este important de știut că amenzile sunt ajustate anual. Valorile stabilite prin Legea privind aplicarea amenzilor de circulație (Wahv) sunt ajustate periodic pentru a reflecta inflația.

Ajustarea se bazează pe indicele prețurilor de consum, calculat meticulos de la an la an în fiecare lună iunie. Prin urmare, amenzile cresc proporțional cu creșterea generală a prețurilor.

Alte abateri în trafic și valoarea amenzilor

Utilizarea telefonului mobil fără dispozitiv hands-free este sancționată cu o amendă de 430 de euro, nepurtarea centurii de siguranță atrage o amendă de 190 de euro, trecerea pe roșu este penalizată cu 310 euro, iar oprirea după linia de stop cu 120 de euro.

Omisiunea de a prezenta permisul de conducere pentru categoria specifică de vehicule poate atrage după sine o amendă de 110 de euro. În anumite cazuri, această sancțiune poate fi mai mare, în funcție de circumstanțele evaluate de organele de aplicare a legii sau de procuratură. Printre alte considerente, sancțiunea finală poate fi determinată de antecedentele persoanei în materie de încălcări ale normelor de circulație sau infracțiuni.

În 2024, numărul total de amenzi rutiere emise în Olanda a scăzut cu peste 500.000 comparativ cu anul precedent, în principal din cauza înlocuirii camerelor fixe de viteză și a dezactivării unor sisteme de control al vitezei medii. Cu toate acestea, în 2025, amenzile pentru infracțiuni rutiere au crescut în medie cu 10 euro, ca parte a ajustărilor anuale bazate pe inflație.

Pentru șoferii de camion care tranzitează Olanda, respectarea strictă a regulilor de circulație este esențială. Amenzile ridicate și aplicarea riguroasă a legii subliniază angajamentul autorităților olandeze față de siguranța rutieră.

Din aceeași categorie...

Back to top button