
Tarifele Eurovignetei vor crește cu 1,9%, iar noua structură va ține cont nu doar de clasa de emisii Euro și numărul de axe, ci și de nivelul emisiilor de CO2.
Transportatorii care operează în Olanda trebuie să se pregătească pentru o nouă structură tarifară a Eurovignetei, care va intra în vigoare pe 25 martie 2025.
Noua structură tarifară a Eurovignetei va intra în vigoare cu o întârziere față de termenul inițial de 1 ianuarie 2025. Motivul amânării este întârzierea procedurii de ratificare și implementare în Luxemburg, unul dintre statele participante la Convenția Eurovignetei.
Camioanele vor fi încadrate în cinci clase de emisii CO2:
- Clasa 1 – cel mai poluante (tariful cel mai mare);
- Clasa 2 – cel puțin 5% mai eficiente decât standardul;
- Clasa 3 – cel puțin 8% mai eficiente;
- Clasa 4 – cel puțin 50% mai eficiente;
- Clasa 5 – zero emisii.
Pentru camioanele din Clasele 2 – 5, se vor aplica reduceri față de tarifele standard ale Clasei 1. De exemplu, pentru un camion Euro VI încadrat în Clasa 1 de emisii CO2, tariful anual va crește de la 1.250 de euro la 1.274 de euro.
În cadrul Clasei 1, tariful va varia în funcție de clasa de emisii (Euro) a vehiculului. Lista completă a tarifelor este inclusă în Protocolul oficial.
Corectarea unor tarife publicate anterior
În Monitorul Oficial din Olanda au fost inițial publicate cinci tarife incorecte, care au fost ulterior corectate conform Protocolului oficial. Acestea includ:
- Tariful anual pentru un camion CO2 Clasa 5, cu cel puțin patru axe;
- Tariful lunar pentru un camion CO2 Clasa 1, Euro VI sau mai curat, cu cel puțin patru axe;
- Tariful săptămânal pentru un camion CO2 Clasa 5, cu cel puțin patru axe;
- Tariful zilnic pentru un camion CO2 Clasa 2, cu cel puțin patru axe;
- Tariful zilnic pentru un camion CO2 Clasa 5, cu cel puțin patru axe.
Conform noii structuri, tariful anual pentru un camion Euro VI cu cel puțin patru axe și încadrat în Clasa 5 de emisii CO2 este stabilit la 319 euro.
Ce se întâmplă cu Eurovignetele existente?
Vignetele achiziționate înainte de 25 martie 2025 vor rămâne valabile pe toată perioada de utilizare și nu vor suferi modificări de tarif.
Pentru camioanele înmatriculate în Olanda, RDW va indica pe platforma OVI.RDW în ce clasă de emisii CO2 se încadrează fiecare vehicul. Ministerul olandez al Infrastructurii și Gestionării Apei estimează că 98% dintre camioane vor fi încadrate în Clasa 1 în 2025.
Eurovigneta, înlocuită cu taxa pe kilometru
Eurovigneta este obligatorie pentru camioanele de peste 12 tone, însă aceasta va fi eliminată odată cu introducerea taxei pe kilometru în Olanda, programată pentru mijlocul anului 2026.
În prezent, camioanele cu masa între 3,5 și 12 tone sunt exceptate de la plata Eurovignetei, dar această excepție va expira în martie 2027, când taxa pe kilometru va deveni aplicabilă tuturor vehiculelor peste 3,5 tone.
Începând cu 1 ianuarie 2025, Danemarca a renunțat la Eurovignetă în favoarea sistemului de taxare KmToll, ceea ce înseamnă că doar Olanda, Suedia și Luxemburg mai utiliza acest sistem.