Comisia Europeană a publicat un set de orientări privind abordarea de către statele membre a situației în cazul cardurilor tahograf expirate, pierdute sau furate, în contextul pandemiei COVID-19.
Datorită circumstanțelor excepționale generate de pandemia COVID-19, unele state membre au anunțat probleme în emiterea sau înlocuirea cadrurilor tahograf ale șoferilor, astfel că, acestea s-ar putea să nu îndeplinească termenele legale menționate la articolele 28 și 29 din Regulamentul (UE) Nr. 165/2014 privind tahograful.
Chiar dacă regulamentul european nu conține o bază legală care să-i permită autorizarea unei derogări de la termenele cuprinse în legislație, în circumstanțe excepționale, în calitatea sa de apărător al tratatelor, Comisia are dreptul să țină seama de situația excepțională la care statele membre sunt expuse în cursul crizei actuale.
În acest context, Comisia a publicat un set de sfaturi privind abordarea situației cardurilor tahograf care urmează să expire, nu mai funcționează, au fost declarate pierdute sau furate. Aceste orientări trebuiesc limitate la ceea ce este necesar în vederea crizei actuale, atât din punct de vedere al substanței, cât și ca timp.
Prin urmare, autoritățile competente naționale ar trebui să se străduiască să furnizeze un nou card tahograf cât mai curând posibil după primirea unei cereri detaliate în acest sens. Un termen de 45 de zile de la primirea cererii poate fi considerat rezonabil în circumstanțele actuale.
De asemenea, autoritățile de control ar trebui să țină seama de circumstanțele excepționale actuale atunci când efectuează controale de conformitate cu Reg. (UE) Nr. 165/2014, în măsura în care șoferul și-a respectat obligațiile.
În pofida imposibilității de reînnoire a cadrului șoferului sau înlocuire, după caz, obiectivele regulamentului ar trebui să fie păstrate pe deplin.
Astfel, în privința cardurilor tahograf pierdute, furate sau defecte, obiectivele Reg. (UE) Nr. 165/2014 pot fi atinse prin articolul 35 alineatul (2) a cărui aplicare în practică nu este în niciun fel afectată de criza actuală.
În ceea ce privește cardurile care au expirat, obiectivele regulamentului pot fi atinse numai în cazul în care evenimentele și perioadele relevante sunt înregistrate cu mijloace, precum cele prevăzute la articolul 35 alineatul (2).
Alte elemente relevante privind cele două cazuri sunt următoarele:
Card tahograf pierdut, furat sau defect
- În cazul în care cardul șoferului este deteriorat sau dacă funcționează defectuos, șoferul îl returnează autorității competente din statul membru al reședinței sale normale, conform articolul 29 (1). În cazul furtului, acesta trebuie declarat oficial autorităților competente ale statului în care a avut loc furtul, conform articolului menționat mai sus. Pierderea cardului tahograf este raportată într-o declarație oficială autorităților competente din statul membru emitent și autorităților competente din statul membru de reședință normală a șoferului, dacă aceasta este diferită, conform articolul 28 (3).
- În cazul în care cardul tahograf este deteriorat, nu funcționează, a fost pierdut sau furat, șoferul are obligația ca în decurs de 7 zile calendaristice să aplice pentru înlocuirea sa cu unul nou de către autorității naționale ale statul membru în care își are reședința, conform articolului 29 (4). Având în vedere circumstanțele actuale, atunci când cererea de înlocuire poate fi făcută online, această metodă ar trebui să fie întotdeauna preferată atunci când este disponibilă.
- Șoferul trebuie să păstreze dovada faptului că a returnat cardul tahograf autorităților naționale competente în caz de deteriorare sau defecțiune a cardului, respectiv declarația în cazul pierderii sau a furtului.
Card tahograf care expiră
- Se aplică obligațiile prevăzute la articolele 28 alineatele 1 și 2 din Regulamentul privind tahograful. Trimiterea unei cereri online este recomandată și ar trebui să fie întotdeauna preferată atunci când este disponibilă.
- Fără a aduce atingere necesității statelor membre de a se asigura că perioadele și evenimentele relevante sunt înregistrate corespunzător (a se vedea mai sus), șoferul ar trebui să aibă mereu în posesia lui cardul expirat și să îl prezinte la cererea autorităților de control.
- Șoferul trebuie să păstreze dovada cererii de înlocuire a cardului expirat la autoritățile naționale competente și să o prezinte autorităților de control la cerere.
Context general schimbare card tahograf
Cardul tahograf asigură respectarea normelor privind timpul de conducere, timpul de lucru și perioadele de odihnă prevăzute în Regulamentul (CE) nr. 561/2006 și în Directiva 2002/15/CE2. Cardurile tahograf sunt personale și eliberate de autoritățile naționale pe o perioadă de 5 ani.
Atunci când un card tahograf expiră sau este declarat ca pierdut, furat sau defect de către șofer, aceasta trebuie reînnoit sau înlocuit cu unul nou.
Articolul 28 din Reg. (UE) nr. 165/20143 („Regulamentul tahografului) prevede procedura și termenele de reînnoire a cardului tahograf pentru a se asigura că șoferul primește noul card tahograf înainte de data de expirare. Articolul 29 din același regulament stabilește procedura și termenele de înlocuire a cardurilor furate, pierdute sau defecte.