
O eventuală pace în Ucraina va avea un impact major asupra industriei transporturilor și logisticii, atât la nivel regional, cât și global.
Conform unor informații recente, Donald Trump și dictatorul rus Vladimir Putin au purtat discuții care ar putea duce la un posibil acord de pace în Ucraina. Interesant este faptul că președintele Volodimir Zelenski și guvernele europene nu sunt parte a acestor negocieri. Acest lucru reflectă rolul pe care SUA îl joacă în finanțarea apărării Ucrainei, al cărei cost Trump consideră că nu mai este sustenabil.
Indiferent de termenii unui eventual acord, o posibilă pace în Ucraina va avea consecințe economice și de securitate majore pentru regiune, generând atât oportunități, cât și provocări pentru industria transporturilor și logisticii, potrivit unei analize Transport Intelligence.
Cele mai importante schimbări vor fi legate de prețul energiei, redeschiderea rutelor comerciale, creșterea cererii pentru transport și reconfigurarea piețelor de transport marfă.
Presiune descendentă pe prețurile globale la energie
Unul dintre primele efecte ale unui potențial acord ar putea fi reducerea prețurilor globale la energie. Dacă sancțiunile asupra industriei petroliere rusești vor fi ridicate, prețul petrolului ar putea scădea considerabil. De exemplu, cotația Brent Crude a scăzut deja de la 82 de dolari/baril (mijlocul lui ianuarie 2025) la 75 de dolari/baril (mijlocul lui februarie 2025) în urma știrilor despre negocierile Trump-Putin.
În același timp, Europa ar putea reconsidera dependența de gazul rusesc. În ciuda sancțiunilor și a percepției generale, importurile europene de LNG rusesc nu au fost complet oprite, iar volume record de gaz au fost livrate în porturile UE în 2024. O eventuală reducere a prețului la gaz ar putea sprijini industria europeană, însă SUA, devenită un furnizor major de LNG pentru Europa, nu va fi dispusă să cedeze piața înapoi Rusiei.
Cum va juca Germania, cea mai mare economie a Europei și cel mai mare consumator de LNG? Potrivit analiștilor Germania va avea, în mod inevitabil, multe de spus pe această temă. Cu toate acestea, o politică clară nu este de așteptat până după alegerile naționale din 23 februarie. În timp ce Uniunea Creștin-Democrată (CDU) este de așteptat să devină cel mai mare partid, partidul de extremă dreapta Alternativa pentru Germania (AfD) este, de asemenea, de așteptat să obțină rezultate bune.
CDU a adoptat o poziție „dură” față de Rusia și a promis sprijin pentru Ucraina. În schimb, AfD a solicitat încetarea ajutorului militar al Germaniei pentru Ucraina și a militat pentru o apropiere de Rusia, inclusiv redeschiderea conductelor Nord Stream. Politica AfD este contrară altor țări din Europa de Est, cum ar fi Polonia, care au susținut că, chiar și în cazul unui acord, conductele trebuie să rămână închise.
Impactul asupra industriei transporturilor și logisticii
Transport maritim și porturi. Ucraina este unul dintre cei mai mari exportatori de produse agricole, oțel și petrol. Închiderea porturilor sale de la Marea Neagră a forțat exportatorii să redirecționeze mărfurile prin porturi din România, Polonia, Bulgaria și Germania, ceea ce a generat costuri logistice suplimentare.
O redeschidere a porturilor ucrainene, precum Odesa și Mariupol (dacă va rămâne portul Ucrainei), ar putea avea un efect deflaționist asupra tarifelor de transport maritim și asupra prețurilor mărfurilor.
Sancțiunile asupra petrolului rusesc au determinat apariția unei flote „fantomă” de petroliere, iar un eventual acord de pace ar putea pune presiune descendentă asupra tarifelor de transport de țiței și gaze.
În sectorul containerelor, impactul războiului a fost mai redus, dar o reluare a comerțului maritim ucrainean va stimula activitatea portuară și transportul de materiale necesare reconstrucției țării.
Transportul aerian și feroviar. Pachetele de sancțiuni ale UE și Marea Britanie au inclus închiderea spațiului aerian european pentru toate aeronavele deținute de Rusia. Rusia a întreprins imediat acțiuni reciproce, iar companiile aeriene europene au fost nevoite să găsească rute alternative – și mai lungi – în jurul țării.
Acest lucru a afectat în special zborurile către China și a determinat unele companii aeriene să anuleze complet rutele către diverse destinații chineze. Rezultatul a fost creșterea tarifelor pentru transportul aerian de marfă, pe măsură ce capacitatea a scăzut. Bineînțeles, având în vedere relația puternică dintre China și Rusia, companiile aeriene chineze nu au fost afectate și au obținut astfel un avantaj față de concurenții europeni.
Dacă se negociază un acord, este probabil că interdicțiile de survol vor fi eliminate rapid. Totuși, aceasta nu înseamnă că companiile aeriene vor reveni rapid pe rutele care au fost abandonate. Slăbiciunea economică a Chinei face probabilă creșterea capacității de zbor doar după reluarea cererii pentru serviciile de transport de pasageri și de marfă.
În ceea ce privește transportul feroviar, trenurile de marfă care tranzitează Rusia în drumul lor între Europa și China nu au fost în mare parte afectate de sancțiuni, deși nu li s-a permis să oprească în țară. Cu toate acestea, multe companii de transport de marfă au decis să utilizeze rute alternative, cum ar fi Coridorul Mijlociu (prin Kazahstan, Azerbaidjan, Georgia și Turcia) din cauza preocupărilor legate de securitate. Acest lucru a dus la timpi de tranzit mai lungi și prețuri mai mari.
Îmbunătățirea relațiilor dintre Occident și Rusia ar putea duce la reluarea serviciilor, deși cererea ar putea fi redusă din cauza slăbiciunii economice continue. Cu toate acestea, multe companii de transport feroviar de marfă și expeditori de marfă vor dori să vadă această rută dezvoltată din nou, oferind o alternativă la transportul maritim de marfă mai lent sau la serviciile de transport aerian de marfă mai costisitoare.
Transport rutier și criza de șoferi. UE este cel mai mare partener comercial al Ucrainei, iar volumele mari de mărfuri sunt transportate pe cale rutieră. După invazie, Comisia Europeană a eliminat necesitatea permiselor pentru transportatorii ucraineni, însă cel mai mare impact al conflictului asupra industriei europene a fost deficitul de șoferi.
Mobilizarea forțată a bărbaților ucraineni a creat o penurie masivă de șoferi în Europa Centrală și de Est. În Polonia, se estimează că aproximativ 100.000 de șoferi ucraineni lucrau în transport, iar în Germania, aceștia reprezentau 7% din forța de muncă a industriei. O pace durabilă ar putea duce la o creștere treptată a disponibilității forței de muncă în sectorul transportului rutier.
De asemenea, interdicțiile impuse transportatorilor ruși în UE au dus la schimbări majore în lanțurile de aprovizionare. Un eventual acord ar putea normaliza transporturile rutiere între Rusia și Europa, oferind un impuls industriei de transport internațional.
Depozitare și reconstrucție. Războiul a distrus aproximativ 20% din capacitățile de depozitare ale Ucrainei, iar vestul țării (Lviv, Khmelnytskyi) a devenit un centru logistic esențial. Deficitul de spații logistice moderne este estimat la peste 1 milion de metri pătrați.
Reconstrucția țării va necesita un efort logistic masiv, iar România ar putea juca un rol central în acest proces, având o frontieră directă cu Ucraina și acces la portul Constanța, esențial pentru exporturile și importurile ucrainene.
Ucraina, un nou punct fierbinte pentru logistică
Costul reconstrucției Ucrainei este estimat la 486 miliarde de dolari pe o perioadă de 10 ani. Infrastructura de transport (șosele, căi ferate, poduri) a fost grav afectată, iar reconstrucția acesteia va genera un volum uriaș de transporturi de materiale de construcție, energie și bunuri de consum.
Deși incertitudinea persistă, iar negocierile sunt în fază incipientă, o eventuală pace ar putea remodela piața transporturilor și logisticii în întreaga Europă. Dacă SUA își va reduce sprijinul pentru Ucraina, Europa va trebui să își redefinească politica energetică și strategică, iar industria transporturilor va trebui să se adapteze noii realități economice.