Pachetul de Mobilitate a fost aprobat cu majoritate de voturi în plenul Parlamentului European

Pachetul de Mobilitate a fost aprobat cu majoritate de voturi în plenul Parlamentului European

Parlamentul European a aprobat cu majoritate de voturi Pachetul de Mobilitate, care oferă condiții mai bune de muncă șoferilor de camioane.

Astăzi, 4 aprilie 2019, în cadrul unei mini-plenare la Bruxelles, Parlamentul European a aprobat cu o majoritate de voturi Pachetul de Mobilitate, inclusiv dosarelor privind aplicarea Directivei Detașării nr. 71/1996 în transportul rutier (raportor Kyllönen), revizuirea Regulamentului (CE) Nr. 561/2006 privind timpii de conducere și de odihnă ai șoferilor (raportor Wim van de Camp) și modificarea Regulamentului (CE) nr. 1071/2009 privind accesul la profesie, respectiv a Regulamentului (CE) 1072/2009 privind accesul la piața de transport rutier de marfă (raportor Ertug).

Dacă în România este „doliu național” în rândul companiilor de transport, după cum chiar UNTRR anunța pe site-ul oficial, nu aceeași stare de spirit este în rândul sindicatelor șoferilor de camion din Europa.

„Suntem mulțumiți de acest compromis, deși în anumite părți ale Pachetului de Mobilitate am fi preferat un rezultat mai puternic. Vom urmări foarte atent punerea în aplicare a normelor viitoare și aplicarea acestora. Fără îndoială, acesta este un succes al campaniei Fair Transport a ETF, în care sindicatele din Europa se află împreună împotriva exploatării, a concurenței neloiale și a dumpingului social”, spune Frank Moreels, președinte al ETF.

Rezultatul votului de astăzi este un pas înainte pentru a face mai clare și mai bune regulile în sectorul de transport rutier, mai spune președintele ETF.

Acest vot este rezultatul unor luni de lobby activ și de campanii de informare ale sindicatelor șoferilor de camion din întreaga Europă.

Pachetul de Mobilitate a fost aprobat cu majoritate de voturi în plenul Parlamentului European

“În ultimii doi ani, ETF a organizat șapte demonstrații la Bruxelles și Strasbourg, opt săptămâni de acțiune și o mulțime de campanii în social media. Vocea noastră a fost auzită!”, spune Roberto Parrillo, președintele secțiunii transporturi rutiere a ETF.

Principalele modificări
În ceea ce privește timpii de condus și odihnă, șoferii de camion au obținut o reală victorie. Eurodeputații au votat ca regulile să rămână așa cum sunt în prezent.

De asemenea, aceștia au confirmat că șoferii trebuie să se întoarcă în țara de origine la fiecare 4 săptămâni cel târziu, iar această săptămână de odihnă trebuie petrecut departe de camion. De asemenea, eurodeputații europeni au votat și pentru echiparea cu tahograful digital a vehiculelor ușoare de marfă de peste 2.5 tone. În acest fel, șoferii acestei categorii de vehicule nu vor mai conduce până la epuizare.

În ceea ce privește cabotajul rutier, eurodeputații au votat pentru reguli mai stricte care vor stimula concurența loială pe piețele interne. Cabotajul va fi permis doar 3 zile, iar vehiculul implicat va trebui să petreacă 60 de ore (perioadă de așteptare) în statul membru în care este înregistrată compania de transport.

Cu privire la aplicarea noilor norme privind lucrătorii detașați în sectorul rutier, deputații europeni au votat că șoferii de camion străini să primească aceeași remunerație ca și șoferii de camion locali începând cu prima zi de muncă într-un alt stat membru. Excepție de la această regulă o face transportul care începe și se termină în țara de origine a conducătorului auto, adică transportul tur-retur.

VEZI ȘI: Aproape 3 luni petrecute doar în cabină de un șofer de camion român

De asemenea, deputații europeni au convenit asupra introducerii rapide a tahografului inteligent pe toate vehiculele de marfă și pasageri, cu 10 ani înainte de termenul limită stabilit în 2014!

Normele privind detașarea lucrătorilor și cabotajul vor fi astfel mai ușor de controlat, deoarece acest tip de tahograf va înregistra poziția vehiculului și a șoferului la fiecare 3 ore de timp de conducere cumulat.

Votul acordat de eurodeputați are șanse bune să pună capăt companiilor de tip cutie poștală (letterbox), întrucât operatorii trebuie să organizeze activitatea camionului în așa fel încât aceștia să efectueze cel puțin o încărcare sau o descărcare de bunuri la fiecare patru săptămâni în statul membru în care se află sediul.

Alte modificări importante care privesc șoferii
Printre alte modificări care privesc direct șoferii de camion mai amintim de reglementarea mai clară privind pauza de 45 de minute între reprizele de conducere în echipaj, în sesnul că acum se spune clar că al doilea șofer poate face pauză de 45 de minute în timp ce primul șofer conduce, dacă nu îl asistă pe acesta.

Interzice explicit efectuarea repausurilor de 45 de ore și mai lungi plus perioadele luate în compensație în cabină, plus obligativitatea companiei de de a plăti cazarea șoferului.

O nouă reglementare în privința întreruperii repausului pentru îmbarcare/debarcare pe tren sau vapor, care permite întreruperea și repausurile săptămânale pentru aceste operațiuni, pe lângă cele zilnice normale.

Reglementarea mai explicită a derogării privind situațiile excepționale în care șoferii sunt obligați să depășească perioadele maxime de conducere, plus o nouă derogare de o oră pentru a putea ajunge la centrul operațional în scopul efectuării repaus de minim 45h.

Follow #infotrucker

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.