Parlamentul European își menține poziția în legătură cu directiva privind permisele de conducere și cea privind greutățile și dimensiunile.
Luni, 7 octombrie, deputații europeni din domeniul transporturilor au votat pentru începerea trilogurilor privind permisele de conducere, respectiv greutățile și dimensiunile maxime. Votul din cadrul Comisiei TRAN a arătat o largă majoritate în favoarea menținerii poziției anterioare.
Parlamentul European și-a adoptat deja poziția cu privire la aceste dosare înainte de alegerile europene care au avut loc în iunie și a lăsat unui nou Parlament sarcina de începe negocierile cu Consiliul European.
VEZI ȘI: Vanden Bogaerde: „CJUE a aprobat Pachetul de Mobilitate. Aceasta este știrea.”
Directiva privind permisele de conducere și cea privind greutățile și dimeniunile maxime urmăresc să abordeze provocări esențiale ale industriei, cum ar fi deficitul de șoferi și tranziția către un transport rutier comercial mai ecologic și mai eficient.
Directiva privind permisele de conducere
Raportul Parlamentului European privind revizuirea Directivei privind permisele de conducere urmărește să modernizeze cadrul actual de acordare a permiselor pentru șoferii de camion.
Acesta elimină barierele importante din calea profesiei de șofer de camion, ceea ce va oferi oportunități de a mări numărul tot mai mic de șoferi cu tineri și de a atrage șoferi de camion din țări terțe pentru a acoperi deficitul tot mai mare de posturi neocupate.
Permisele de conducere digitale, autoevaluarea aptitudinii de a conduce, o mai bună conștientizare a pietonilor, o perioadă de probă de doi ani pentru șoferii de camion începători și conducerea însoțită pentru tinerii de 17 ani au fost câteva dintre modificările la normele UE privind permisele de conducere introduse de deputații europeni în februarie 2024.
Decizia de a începe discuțiile cu Consiliul privind aceste norme a fost susținută cu 37 de voturi pentru, 3 voturi împotrivă și o abținere.
Directiva privind greutățile și dimensiunile
Revizuirea normelor privind greutățile și dimensiunile transportului rutier, votată de Parlament în martie, are drept scop să încurajeze industria transporturilor să treacă la vehicule mai puțin poluante, acordând o capacitate de încărcare suplimentară camioanelor cu emisii zero și făcându-le mai competitive decât alternativele lor convenționale.
În plus față de promovarea vehiculelor cu emisii zero prin compensarea greutății bateriilor cu o toleranță suplimentară de greutate, revizuirea promovează, de asemenea, soluții imediate pentru reducerea emisiilor de carbon prin sprijinirea utilizării transfrontaliere a camioanelor mai lungi. Combinațiile de vehicule mai mari reprezintă o măsură disponibilă de decarbonizare care va conduce în cele din urmă la reducerea numărului de vehicule pe șosele.
Decizia de a începe trilogurile privind aceste norme a fost susținută cu 30 de voturi pentru, nouă împotrivă și două abțineri.
Când vor începe negocierile cu Consiliul?
În ceea ce privește Directiva privind permisele de conducere, discuțiile cu Consiliul, care și-a adoptat deja poziția, sunt așteptate să înceapă în curând. În ceea ce privește Directiva privind greutățile și dimensiunile, deși încă se așteaptă abordarea generală a Consiliului, votul Parlamentului arată un angajament clar de a avansa discuțiile.
Accentul se pune acum pe obținerea unui consens între aceste instituții, cu scopul de a pune în aplicare modificări legislative care vor conduce la progrese în industria transportului rutier.