Primii pași pentru utilizarea camioanelor autonome pe ruta Rotterdam-Oslo

Pas important făcut în direcția utilizării camioanelor autonome pe ruta Rotterdam-Oslo, odată cu colectarea primelor date esențiale în cadrul unui proiect ambițios.
Gruber Logistics, în parteneriat cu DAF Trucks și companii norvegiene de IT, a efectuat un test transfrontalier de la Rotterdam la Oslo în cadrul proiectului MODI, finanțat de UE.
Scopul acestuia a fost de a evalua capacitatea sistemelor camioanelor autonome de a recunoaște și de a se adapta la infrastructurile rutiere din diferite țări, traversând patru frontiere terestre de-a lungul coridorului Ten-T.
Partenerii implicați în proiectul MODI consideră că cartografierea mediului extern și codificarea semnalelor și reglementărilor digitale reprezintă etape esențiale în dezvoltarea unui sistem standardizat de comunicare între infrastructura rutieră și camioanele autonome.
VEZI ȘI: DSV a început operațiunile pilot cu un camion autonom IVECO
Un camion DAF XG, echipat cu tehnologie avansată ADAS și senzori, a colectat date cruciale despre infrastructura rutieră pe ruta Rotterdam-Oslo.
Aceste date, care includ informații despre configurația drumului și calitatea marcajelor, vor fi analizate de institutul norvegian de cercetare SINTEF, pentru a evalua dacă sunt suficiente pentru a permite funcționarea camioanelor autonome Nivel 4.
Acest nivel avansat de conducere automată implică un sistem care preia controlul complet al camionului, șoferul intervenind doar în situații excepționale.
Pentru a asigura o implementare transfrontalieră sigură și eficientă a camioanelor autonome, trebuiesc depășite provocările legate de diferențele de semnalizare, limbă, sisteme de taxare, limite de viteză și legislație rutieră între țări.
Proiectul MODI
Proiectul MODI finanțat de UE, care implică 34 de organizații din opt țări, cercetează soluții CCAM în cinci cazuri de utilizare. Bugetul total este de aproximativ 28 de milioane de euro.
În total, UE contribuie cu peste 80% din costurile proiectului prin intermediul Programului de finanțare Orizont Europa. Restul este acoperit de companiile, institutele de cercetare și universitățile participante.
Partenerii doresc să pună în aplicare și să testeze soluții de condus autonom în logistică în cinci cazuri de utilizare. În mod specific, aceasta implică ceea ce se numește “mobilitate conectată, cooperativă și automatizată” (CCAM). Coordonarea generală este asigurată de ITS Norvegia. Aceasta este o companie de stat care digitalizează rețelele de transport norvegiene.
Proiectul beneficiază de o colaborare puternică între diverse companii și organizații, printre care New Mobility Solutions, Volvo, Einride, DFDS și Maersk. De asemenea, un partener asociat este Autoritatea portuară din Hamburg.
Proiectul este în derulare din octombrie 2022 și se va desfășura până la sfârșitul lunii martie 2026.