
Italia pregătește un răspuns la contraapelul Austriei la CJUE privind restricțiile de circulație impuse traficului greu în pasul Brenner.
Pe 7 februarie, Ministerul Infrastructurii și Transporturilor din Italia a convocat reprezentanții a 30 de asociații profesionale pentru a contura strategia de răspuns la contraapelul depus de Austria la Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE).
Această dispută juridică a început în iulie 2024, când Italia a contestat oficial la CJUE măsurile restrictive impuse de Austria, argumentând că acestea încalcă principiul liberei circulații a mărfurilor în interiorul Uniunii Europene.
Sprijinul Comisiei Europene a fost un atu pentru guvernul de la Roma, care consideră că restricțiile de circulație impuse de Austria limitează comerțul și afectează economia transporturilor rutiere. De altfel, conform datelor Uniontrasporti, aceste restricții ar fi generat pierderi estimate la 1,8 miliarde de euro pentru companiile italiene de transport și logistică în ultimii cinci ani.
Pe 19 decembrie 2024, Austria a depus un contraapel, mutând dezbaterea de la libertatea comerțului la protecția sănătății publice. Guvernul de la Viena susține că numărul excesiv de camioane care tranzitează Alpii contribuie la poluarea aerului și afectează sănătatea populației.
Mai mult, Austria afirmă că aceste restricții reprezintă o măsură necesară pentru stimularea transportului feroviar de mărfuri pe axa Brenner.
Răspunsul Italiei, bazat pe realități logistice
Italia își va construi apărarea pe o abordare practică, bazată pe realități logistice și măsuri alternative, evidențiind limitările infrastructurii feroviare actuale și impactul economic al restricțiilor impuse de Austria.
În primul rând, Italia va argumenta că interdicțiile de circulație asupra camioanelor nu oferă o soluție viabilă, deoarece capacitatea feroviară de-a lungul pasului Brenner este deja aproape de limită. Deși Austria promovează transportul feroviar ca alternativă, Italia subliniază că trecerea semnificativă a mărfurilor de pe șosea pe calea ferată va deveni posibilă doar după finalizarea tunelului de bază Brenner, a cărui construcție este încă în desfășurare.
De asemenea, Italia propune măsuri alternative pentru reducerea impactului asupra mediului, precum optimizarea fluxului de trafic prin eliminarea interdicției de circulație pe timp de noapte. Oficialii italieni susțin că un trafic fluent ar reduce emisiile de noxe, deoarece vehiculele blocate în ambuteiaje generează mai multă poluare decât cele aflate în mișcare constantă.
Italia are termen până pe 31 martie pentru a depune propriul set de argumente, iar principalele puncte de atac conturate în cadrul întâlnirii din 7 februarie sunt eliminarea interdicției de circulație pe timp de noapte și capacitatea feroviară limitată.
Un conflict cu implicații majore pentru transportul european
Restricțiile de circulație impuse de Austria au redus semnificativ capacitatea de transport rutier de-a lungul pasului Brenner, provocând pierderi economice considerabile pentru companiile de logistică și transport din Italia.
Dacă acest conflict nu va fi soluționat la CJUE, există riscul ca tensiunile dintre cele două state să escaladeze și să afecteze și alte sectoare ale economiei transfrontaliere.
Rămâne de văzut cum va reuși Italia să convingă instanța europeană că măsurile restrictive impuse de Austria nu sunt justificate și că libera circulație a mărfurilor trebuie să primeze în cadrul Uniunii Europene.