
Olanda, Belgia, Danemarca și Luxemburg solicită Comisiei Europene să stabilească o dată limită de sfârșit a vânzărilor de camioane și autobuze noi cu motoare diesel, ca urmare a propunerii unor standarde mai stricte privind emisiile de CO2 pentru vehiculele grele în UE.
Într-o declarație comună, cele patru state UE solicită Comisiei Europene să includă în noua propunere un obiectiv de emisii zero pentru camioane. Acestea nu dau o dată limită, dar au solicitat ca UE să alinieze acest obiectiv la obiectivul său de a atinge zero emisii nete de gaze cu efect de seră în întreaga economie până în 2050.
“Viitoarea revizuire a standardelor privind emisiile de CO2 pentru camioane grele noi oferă o ocazie unică de a trimite un semnal puternic pieței și de a stimula o tranziție în timp util”, se arată în declarația comună a celor patru țări.
Obiective intermediare mai stricte privind emisiile de CO2
De asemenea, cele patru țări solicită Comisiei obiective intermediare mai stricte privind emisiile de CO2 pentru camioanele și autobuzele noi până în 2030 și extinderea suplimentară a limitelor de CO2 la camioane, deoarece aproximativ 35% din emisiile acestui sector nu se regăsesc în standardele de CO2 existente în UE.
VEZI ȘI: Primul coridor de încărcare a camioanelor electrice din Europa
Propunerea Comisiei, programată pentru februarie 2023 în cadrul noului “Green Deal”, ar urma să înlocuiască cerința actuală a UE conform căreia producătorii trebuie să asigure o reducere cu 30% a emisiilor de CO2 până în 2030, comparativ cu nivelurile din 2019/2020.
Cu toate acestea, chiar și aceste obiective au fost contestate din punct de vedere politic și în cadrul industriei.
De exemplu, un studiu realizat de Agora Verkehrswende reflectă o evaluare a Daimler Truck, potrivit căreia tranziția ar putea și ar trebui să fie mai rapidă. Agora pledează pentru devansarea obiectivului de 30% până în 2027 și stabilirea unei reduceri de 65% pentru 2030.
Price Waterhouse Coopers a ajuns la previziuni la fel de optimiste atunci când a analizat viteza actuală de evoluție a industriei logistice, după cum s-a raportat.
Începând cu 2030, Olanda, Belgia, Danemarca și Luxemburg vor avea cerințe mai stricte privind emisiile de CO2 ale camioanelor noi.