
Peste 2.000 de camioane oprite să-și continue călătoria din cauza unor încălcări grave depistate în primul control ROADPOL Truck&Bus major dintr-un total de trei controale majore în 2023.
În cadrul primului control ROADPOL Truck&Bus din 2023, desfășurat în perioada 13 – 19 februarie 2023, au participat 24 de state. Au fost verificate un total de 121.933 de camioane, respectiv 91.590 de autocare, fiind constatate un total de 51.468 de infracțiuni (46.498 camioane, 4.970 autocare).
La unul din patru camioane verificate a fost constatată o infracțiune.
“Acest lucru arată că traficul de camioane reprezintă un risc ridicat pentru siguranța rutieră și că monitorizarea este în continuare necesară. Polițiștii europeni au un nivel foarte ridicat de pregătire în ceea ce privește controalele în traficul greu, ceea ce se reflectă în procentul ridicat de încălcări”, a declarat secretarul Grupului de lucru operațional ROADPOL, Henk P. Jansen, de la poliția olandeză.
La camioane, cele mai multe infracțiuni au fost depistate în domeniul depășirii timpului de condus, al setărilor sau manipulării tahografului, al vitezei, probleme tehnice, inclusiv supratonaj și asigurarea necorespunzătoare a încărcăturii.
În cazul autobuzelor, cele mai multe infracțiuni au fost depistate în ceea ce privește centurile de siguranță și alte sisteme de siguranță, viteza și depășirea timpului de condus.
Un număr total de 10.105 de șoferi de camioane și 319 de șoferi de autocare au încălcat reglementările sociale la nivel european, ceea ce înseamnă că au condus vehiculul lor mai mult decât este permis prin lege, fără a respecta pauzele de condus obligatorii.
Peste 400 de tahografe digitale manipulate
În 3.607 de cazuri tahografele nu au fost utilizate corespunzător, iar în 468 de cazuri au fost constatate manipulări ale tahografelor digitale.
“Manipularea tahografului capătă proporții tot mai mari în fiecare an. Motivul pentru acest tip de fraudă poate fi presiunea concurențială în acest sector în plină dezvoltare dinamică. Beneficiile financiare pentru transportatori pot fi mari, dar riscurile pentru siguranța rutieră sunt mai mari”, a declarat Jansen.
Potrivit acestuia, oboseala poate duce la accidente rutiere cu consecințe grave nu numai pentru șoferul camionului sau al autocarului, ci și pentru ceilalți participanți la trafic sau pasageri.
De asemenea, 210 șoferi au fost găsiți la volan sub influența alcoolului și 80 de șoferi sub influența drogurilor.
Defecțiuni tehnice grave au fost constatate în 3.297 de cazuri (3.110 camioane, 187 autobuze). S-a constatat că 923 de camioane mai mici de 12 tone, 655 de camioane peste 12 tone și 37 de autobuze au fost supraîncărcate. Fixarea încărcăturii a fost, de asemenea, inadecvată în cazul a 1.541 de camioane.
În total, 2.341 de camioane au fost oprite să-și continue călătoria din cauza unor încălcări grave depistate în cel mai recent control ROADPOL Truck&Bus.
Următorul control ROADPOL Truck&Bus va avea loc în perioada 8 – 14 mai 2023.