Peste 200 de transportatori s-au întâlnit la Oradea pentru a protesta împotriva măsurilor ANAF

Peste 200 de transportatori s-au întâlnit la Oradea pentru a protesta împotriva măsurilor ANAF

Asociaţia Patronală a Transportatorilor Europa 2002 – A.P.T.E. 2002, prezentă la întâlnirea transportatorilor din vestul ţării, desfăşurată la Oradea în data de 29.12.2014 şi organizată la Hotel Continental, de un grup de firme de transport marfă din judeţul Bihor, ca urmare a acţiunilor întreprinse de către ANAF în ultimele zile îndreptate împotriva transportatorilor rutieri, camuflate de luptă împotriva evaziunii fiscale şi materializate în controale fiscale prin care au fost impozitate diurnele conducătorilor auto, retroactiv, informăm pe această cale despre rezultatele acestei întrevederi.

Este de subliniat, în primul rând, larga participare la acest eveniment a societăţilor care au ca obiect de activitate transporturile rutiere de mărfuri, fiind prezenţi un număr de peste 200 de participanţi, reprezentând un număr de 146 societăţi de transport, de pe raza judeţelor Bihor, Arad, Sălaj, Satu-Mare, Maramureş, Timiş, Alba, Cluj. Alături de reprezentanţii societăţilor de transport, au participat consultanţi fiscali, avocaţi specializaţi în domeniu, reprezentanţi ai altor asociaţii ai transportatorilor rutieri din Cluj şi Alba.

Peste 200 de transportatori s-au întâlnit la Oradea pentru a protesta împotriva măsurilor ANAF

Ordinea de zi a fost de comun acord stabilită, prezentându-se opiniile mai multor consultanţi fiscali, de asemenea au fost formulate opinii juridice pe tema controalelor iniţiate de către ANAF privind impozitarea diurnelor conducătorilor auto. A fost mediatizată singura opinie juridică publicată de până acum, emisă de către avocat Cosmin Flavius Costas din cadrul Costas, Negru & Asociaţii, apărută pe site-ul de specialitate juridice.ro, prin care este demonstrat fără echivoc abuzul comis de ANAF şi interpretarea forţată, ilogică a textelor de lege incidente în materie, dată de această instituţie. Opinia tuturor specialiştilor prezenţi, fie consultanţi fiscali, fie jurişti, a fost aceea a interpretării absolut fanteziste a actelor normative de către ANAF, care nu face altceva decât să trateze cu un dispreţ evident, atât prevederile legale care au fost aplicate ani buni de zile fără a se ajunge la concluzii stupide cum că diurna ar reprezenta un drept salarial, cât şi contribuabilul, transportatorul român, pe care, parcă cu bună-ştiinţă doreşte să-l anihileze, fără să înţeleagă impactul social, fiscal al unei asemenea măsuri. Oricum, în materie de predictibilitate ANAF nu a excelat niciodată, atitudinea condamnabilă a acestei instituţii fiind evidenţa.

În continuare a fost ridicată problema asociaţiilor patronale în domeniu, participanţii fiind conştienţi ca numai o asociaţie bine conturată, puternică, va putea să-i reprezinte, să le apere interesele în diferendul iscat cu un aparat de stat cinic şi lipsit de scrupule a cărui singură preocupare este creşterea încasărilor bugetare, cu orice preţ, fie şi cu încălcarea legii, care în fond, nu vădeşte altceva decât neputinţa instituţională a ANAF. În acest sens, mulţi dintre reprezentanţii transportatorilor prezenţi la întâlnire, neafiliaţi la asociaţia A.P.T.E. 2002, ni s-au alăturat, înţelegând ca numai o asociaţie puternică financiar poate să-i susţină, prin angajarea unor consultanţi specializaţi, atât fiscali, cât şi legali, cu notorietate pe piaţă.

Având în vedere faptul că mâine, 30 decembrie 2014, reprezentanţii Ministerului de finanţe vor prezenta un punct de vedere cu privire la chestiunea impozitării diurnelor conducătorilor auto, asociaţia A.P.T.E. 2002 a chestionat participanţii asupra modului în care propun să se acţioneze în eventualitatea menţinerii punctului de vedere al ANAF cu privire la calificarea diurnei ca drept salarial şi impozitarea acestuia, inclusiv retroactiv.

Centralizarea răspunsurilor reprezentanţilor transportatorilor a reliefat ideea că, prin asociaţiile patronale de profil, printr-o campanie de informare argumentată să fie demonstrată lipsa oricărui fundament legal pentru o astfel de impunere, sensibilizând atât mediul politic, cât şi opinia publică.

Nu în ultimul rând, având în vedere faptul că un demers de genul celui iniţiat de ANAF s-ar solda cu falimentul societăţilor de transport şi ar avea consecinţe dezastruoase sociale şi fiscale prin numărul mare de şomeri care ar fi astfel generat (în transporturile rutiere de mărfuri activează în jur de 30.000 de societăţi, care în prezent au aproximativ 400.000 de angajaţi), prin scăderea drastică a vânzărilor pe segmentul autocamioane, cu impact asupra societăţilor financiare (bănci şi leasing), mulţi participanţi au luat în calcul şi au hotărât iniţierea de proteste, inclusiv prin blocarea drumurilor principale ale ţării şi a vămilor, care de asemenea vor genera un şoc mediatic care va depăşi graniţele României, ceea ce va genera turbulenţe majore sociale şi politice.

În încheiere transportatorii prezenţi au arătat faptul că prin activitatea desfăşurată, care este una semnificativă şi aduce bugetului de stat venituri însemnate, în special valută, atâta timp cât o bună parte a transporturilor se desfăşoară în Comunitatea europeană.

Dispariţia unui astfel de sector ar fi catastrofală şi ar fi de subliniat faptul că transportatorii români se confruntă cu o concurenţă acerbă la nivel european şi ar trebui să fie lăsaţi să-şi desfăşoare în continuare activitatea, iar dacă Statul român prin instituţiile abilitate nu oferă niciun fel de facilitate fiscală, care să confere cât de cât un avantaj transportatorilor naţionali, măcar să garanteze aplicarea corectă a legislaţiei interne, cum a făcut-o până acum, nu să dea o lovitură de graţie acestui sector.

Transportatorii din România doresc să lucreze în continuare, lipsiţi de interpretarea bruscă şi bizară a legislaţiei, care până acum a fost constantă pe parcursul a peste 25 de ani.

Follow #infotrucker

2 comentarii

  1. Sorin

    31/12/2014 at 3:51 PM

    Abordare protestului cred ca e gresita. Cel putin din ceea ce vad eu ca a scris reporterul acestui material.
    Codul muncii este acelasi si pentru toti angajatii cu un contract de munca romanesc. Legislatia privind acordarea diurnelor nu deosebeste soferii de alte categorii de angajati.

    • infoTrucker.ro

      31/12/2014 at 5:15 PM

      Reprezentantii ANAF vad soferul altfel decat ceilalti angajati cu un contract de munca. In viziunea lor, pentru a stopa evaziunea fiscala din domeniul transporturilor trebuie impozitata diurna. Noi consideram ca trebuie impus un salariu minim conform realitatilor din acest sector de activitate.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.